Czy w związku ze skorzystaniem z ulgi mieszkaniowej wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku (...)

Czy w związku ze skorzystaniem z ulgi mieszkaniowej wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie w części do końca 2010r., czyli niewydatkowaniem całego dochodu z odpłatnego zbycia zostaną odliczone od przychodu wszystkie wymienione wydatki i koszty?
Czy w razie uzyskania przychodu wobec jego nie wydatkowania na remont własnego lokalu w terminie 2 lat od odpłatnego zbycia podatnik w pozostałej do opodatkowania części uzyskanego przychodu zapłaci odsetki ustawowe, czy też od 1 maja 2011?Czy za wydatki poniesione na remont własnego lokalu uznać należy wszelkie udokumentowane koszty remontu, w tym zakup pieca centralnego ogrzewania, okien, drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymiana instalacji posadzek, zakup mebli oraz niezbędnych sprzętów AGD?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 02 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości w części dotyczącej:

  • zakwalifikowania poniesionych przez wnioskodawcę wydatków do kosztów odpłatnego zbycia i kosztów uzyskania przychodów- jest nieprawidłowe,
  • ustalenia momentu naliczania odsetek w związku z niewydatkowaniem kwoty uzyskanej z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ? jest prawidłowe,
  • wydatkowania uzyskanych środków z odpłatnego zbycia na remont własnego lokalu mieszkalnego na:
    • zakup pieca centralnego ogrzewania, okien, drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymianę instalacji i posadzek ? za prawidłowe;
    • zakup mebli i wymianę sprzętów AGD ? za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 06 stycznia 2009r. zmarła matka wnioskodawcy. Na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego w dniu 02 marca 2010r. wnioskodawca nabył spadek po matce. W skład spadku wchodziło spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o powierzchni użytkowej 38,20 m#61447; dla której prowadzono księgę wieczystą. W dziale IV tej księgi wieczystej wpisane były: hipoteka w kwocie 21 000 zł i hipoteka kaucyjna do kwoty 5 500 zł na rzecz banku.

W dniu 13 maja 2010r. przed notariuszem zawarta została przedwstępna umowa sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu opisanego wyżej, w której wnioskodawca zobowiązał się do zbycia opisanego ograniczonego prawa rzeczowego za kwotę 75 000 zł. W tym samym dniu wnioskodawca spłacił całkowicie pożyczkę hipoteczną w łącznej kwocie 12 700 zł, na dowód czego bank w dniu 17 czerwca 2010r. wydał zaświadczenie wyrażające zgodę - wobec całkowitej spłaty zadłużenia - na wykreślenie wpisanych w księgach wieczystych hipotek. W dniu 25 czerwca 2010r. przed notariuszem zawarta została umowa sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu za cenę 75.000 zł w której wnioskodawca potwierdza odbiór ceny przed podpisaniem niniejszego aktu.

Wydatki i koszty poniesione przez wnioskodawcę, aby mogło dojść do zamierzonej sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:

  • w związku z nabyciem opisanego lokalu w spadku wnioskodawca zapłacił opłaty notarialne w kwocie:
    • protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu - 61 zł + wypis protokołu 7 zł 32 gr,
    • protokół dziedziczenia - 122 zł + wypis protokołu 21 zł 96 gr,
    • akt poświadczenia dziedziczenia 61 zł + wypisy aktu 2 x 14 zł 64 gr czyli łącznie w kwocie 302 zł 56 gr,
  • związane z zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży - koszty notarialne 652 zł 70 gr + wypis aktu 29 zł 28 gr,
  • całkowita spłata pożyczki hipotecznej w kwocie 12.700 zł,
  • koszty administracyjne 48 zł + 17 zł = 65 zł,
  • za usługę prawną związaną ze spadkobraniem, zgłoszeniem do opodatkowania spadku w urzędzie skarbowym oraz zgromadzeniem dokumentacji niezbędnej do zawarcia aktów notarialnych w łącznej kwocie 1 800 zł + VAT = 2 196 zł.

Wyżej wymienione udokumentowane koszty były zdaniem wnioskodawcy niezbędnymi poniesionymi przez sprzedającego aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku, były bezpośrednio związane z czynnością. Poniesione koszty jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają więc przychód.

Zamiarem podatnika jest skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania w związku z poniesieniem wydatków - zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na remont własnego lokalu mieszkalnego w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. W razie jednak skorzystania ze zwolnienia częściowo podatnik odliczy cyt. w pkt 5 wydatki i koszty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy w związku ze skorzystaniem z ulgi mieszkaniowej wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie w części do końca 2010r., czyli niewydatkowaniem całego dochodu z odpłatnego zbycia zostaną odliczone od przychodu wszystkie wymienione wydatki i koszty...
  2. Czy w razie uzyskania przychodu wobec jego nie wydatkowania na remont własnego lokalu w terminie 2 lat od odpłatnego zbycia podatnik w pozostałej do opodatkowania części uzyskanego przychodu zapłaci odsetki ustawowe, czy też od 1 maja 2011...
  3. Czy za wydatki poniesione na remont własnego lokalu uznać należy wszelkie udokumentowane koszty remontu, w tym zakup pieca centralnego ogrzewania, okien, drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymiana instalacji posadzek, zakup mebli oraz niezbędnych sprzętów AGD...

Zdaniem wnioskodawcy,

Ad. 1,

W razie skorzystania z ulgi mieszkaniowej wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie w części do końca 2010r, czyli niewydatkowaniem całego dochodu z odpłatnego zbycia - w zeznaniu podatkowym rocznym za 2010r. z reszty osiągniętego przychodu powinny zostać odliczone wszystkie wymienione wydatki i koszty, względnie należy jako pierwsze odliczyć wydatki i koszty od całkowitego przychodu, a następnie odliczyć wydatki poniesione na remont własnego lokalu. Następnie w zeznaniu podatkowym rocznym za 2011 i 2012 powielić odliczenie od przychodu kolejne udokumentowane wydatki poniesione na remont własnego lokalu, następnie w zeznaniu rocznym za 2013r. finalnie rozliczyć się z osiągniętego przychodu z odpłatnego zbycia przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Ad. 2

Ewentualne odsetki za zwłokę w płatności podatku dochodowego od osób fizycznych powinny zostać naliczone jedynie od części przychodu pozostałego do opodatkowania od 01 maja 2011r.

Ad. 3

Skoro pojęcie wydatków na remont własnego lokalu nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane uznać należy, że wszystkie wydatki poniesione przez podatnika na remont, w celu prawidłowego użytkowania lokalu przeznaczonego na cel mieszkalny traktować należy jako poniesione na remont, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 cyt. ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodu jest ? z zastrzeżeniem ust. 2 ? odpłatne zbycie m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób jej nabycia.

Ustawą z dnia 24 sierpnia 2007r. o zmianie ustawy Prawo o notariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 181, poz. 1287) z dniem 02 października 2008r. wprowadzono nową instytucję do polskiego prawa spadkowego - poświadczenie dziedziczenia przez notariusza. Zgodnie z art. 95a ustawy Prawo o notariacie notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego, z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych. Sporządzony akt poświadczenia jest niezwłocznie rejestrowany w Rejestrze Aktów Poświadczenia Dziedziczenia. Akt ten stanowi pozasądowe stwierdzenie nabycia rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku. Instytucja ta jest środkiem alternatywnym i równoległym w stosunku do tradycyjnej, sądowej drogi potwierdzania uprawnień spadkowych. Akt poświadczenia dziedziczenia wywołuje te same skutki prawne co prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. Nie stanowi on nabycia spadku, lecz wyłącznie potwierdza to nabycie.

W przypadku nabycia nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek ? to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Stosownie do zapisu art. 924 i 925 Kodeksu spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia. Oznacza to, że nabycie przez spadkobiercę spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy.

We wniosku wnioskodawca wskazał, że nabył w drodze aktu poświadczenia dziedziczenia spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego po zmarłej w dniu 06 stycznia 2009r. matce.

Odnosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że do nabycia przez wnioskodawcę ww. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego doszło w dniu 06 stycznia 2009r., czyli w dacie tożsamej ze śmiercią matki wnioskodawcy i od tej daty należy liczyć okres 5 lat, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. W związku z tym, iż sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego dokonana została w dniu 25 czerwca 2010r. czyli przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym prawo to zostało nabyte, to sprzedaż ta będzie stanowiła źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b).

Przy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r. Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m. in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r. ? od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Natomiast, stosownie do przepisu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Stosownie do powołanych przepisów należy stwierdzić, że przychodem z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie wartość jaka zostanie wyrażona w cenie umowy odpłatnego zbycia. Przychód uzyskany z odpłatnego zbycia tego lokalu może zostać pomniejszony o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 (tj. koszty odpłatnego zbycia) oraz w art. 22 ust. 6d ww. ustawy (tj. koszty uzyskania przychodu).

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w dniu 25 czerwca 2010r. sprzedał on spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, które nabył w drodze spadku w dniu 06 stycznia 2009r. Wnioskodawca wskazał poniesione wydatki i koszty, które związane były z nabytym prawem. Wśród tych wydatków była m.in. spłata pożyczki hipotecznej w kwocie 12 700 zł., która obciążała księgę wieczystą przedmiotowego lokalu.

Należy zauważyć, iż w dniu śmierci spadkodawczyni zaciągnięte przez nią zobowiązania (w tym i pożyczki) automatycznie stały się, wyrażonym w polskiej nomenklaturze prawnej długiem spadkowym, do spłaty którego zobligowani są spadkobiercy przyjmujący spadek. Wnioskodawca spłacając w banku pożyczkę dokonał zatem spłaty długu spadkowego wynikającego ze zobowiązań zaciągniętych przez zmarłą. Wnioskodawca przyjmując spadek przejął w postaci długu spadkowego obowiązki dłużnika, matki wobec banku, co jest konsekwencją art. 922 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że niespłacone świadczenie zaciągnięte przez spadkodawcę stanowi dług spadkowy. Należy zaznaczyć, że spłata takiego zadłużenia ciąży na wnioskodawcy bez względu na to czy sprzeda lokal, czy też nie. Skoro tak, to nie jest to wydatek poniesiony w związku z odpłatnym zbyciem spółdzielczego własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego. Innymi słowy, wnioskodawca ma obowiązek regulować zadłużenie spadkodawczyni dlatego, że nabył spadek, a nie dlatego, że spadek sprzedaje.

W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca wskazał także inne poniesione wydatki dotyczące spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego:

  • w związku z nabyciem opisanego lokalu w spadku zapłacone opłaty notarialne w kwocie:
    • protokół otwarcia i ogłoszenia testamentu - 61 zł + wypis protokołu 7 zł 32 gr,
    • protokół dziedziczenia - 122 zł + wypis protokołu 21 zł 96 gr,
    • akt poświadczenia dziedziczenia 61 zł + wypisy aktu 2 x 14 zł 64 gr czyli łącznie w kwocie 302 zł 56 gr,
  • związane z zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży - koszty notarialne 652 zł 70 gr + wypis aktu 29 zł 28 gr,
  • koszty administracyjne 48 zł + 17 zł = 65 zł,
  • za usługę prawną związaną z spadkobraniem, zgłoszeniem do opodatkowania spadku w urzędzie skarbowym oraz zgromadzeniem dokumentacji niezbędnej do zawarcia aktów notarialnych w łącznej kwocie 1 800 zł + VAT = 2 196 zł.

Z powyższego katalogu wydatków nie wszystkie jednak wnioskodawca może traktować jako koszty odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Z całą stanowczością należy podkreślić, że kategoria kosztów odpłatnego zbycia nie może być traktowana jako zbiór, do którego należeć będą wszystkie wydatki ponoszone przez spadkobiercę po śmierci spadkodawcy, które zmierzają do uregulowania spraw spadkowych, aż do chwili ostatecznego rozporządzenia spadkiem. Większość wymienionych tu wydatków nie ma nic wspólnego z odpłatnym zbyciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lecz dotyczy przeprowadzenia postępowania spadkowego po zmarłej osobie. Koszty zaś postępowania spadkowego poniesie każdy spadkobierca bez względu na to co nabył w spadku i jak tym zamierza lub nie zamierza rozporządzić. Nie może więc wnioskodawca uznać za koszty odpłatnego zbycia wydatków poniesionych na otwarcie i ogłoszenie testamentu, sporządzanie protokołu dziedziczenia i jego wypisów, kosztów administracyjnych jeśli również dotyczą spadkobrania, a także usługi prawnej dotyczącej spadkobrania i zgłoszenia do opodatkowania spadku w urzędzie skarbowym. Wszystkie te wydatki nie wykazują bowiem bezpośredniego związku z odpłatnym zbyciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, lecz z nabyciem spadku. Są to zaś dwie zupełnie różne kwestie, które nie mogą być traktowane zamiennie.

Z powyższych wydatków do kosztów odpłatnego zbycia mogą być natomiast zakwalifikowane te związane z zawarciem przedwstępnej umowy sprzedaży (koszty notarialne i wypis) pod warunkiem, iż istotnie poniósł je wnioskodawca a nie kupujący. Kosztem mogłaby być wprawdzie również usługa prawna, ale tylko w części dotyczącej przygotowania umowy zbycia i musiałoby to wynikać wprost z rachunku lub faktury. Jeżeli wnioskodawca uregulował rachunek za kompleksową usługę prawną, tak jak to przedstawił we wniosku, to takiego kosztu nie będzie on mógł odliczyć, gdyz dotyczy on zgodnie z opisem wnioskodawcy w przeważającej części kosztów postępowania spadkowego.

Zatem w zakresie pytania nr 1 stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Przy czym podatnik zaznanie składa raz, za rok, w którym dokonał odpłatnego zbycia. W razie wydatkowania przychodów na cele mieszkaniowe nie składa PIT-39 powielając każdego roku przychody i poniesione wydatki, tak jak nie składa rozliczenia finalnego za ostatni rok, w którym mógł jeszcze wydatkować środki na cele mieszkaniowe. Podatnik deklaruje kwotę do wydatkowania na cele mieszkaniowe w pierwszym zeznaniu składanym po roku, w którym dokonał odpłatnego zbycia. Następnie w dwuletnim okresie jest zobowiązany do wydatkowania zadeklarowanej kwoty na własne cele mieszkaniowe jeśli chce uniknąć konieczności złożenia korekty tego zeznania.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł. (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

W zaistniałym stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, iż w przypadku nie wydatkowania całej kwoty na remont własnego lokalu zapłaci odsetki ustawowe liczone od dnia 01 maja 2011r.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy za rok podatkowy do dnia 30 kwietnia następnego roku podatnicy są obowiązani składać zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty). Jeśli więc wnioskodawca nie przeznaczy środków na zadeklarowane cele, to istotnie będzie zobligowany od 01 maja 2011r. naliczać ustawowe odsetki od dochodu nie podlegającego zwolnieniu w związku z nie wydatkowaniem na cele mieszkaniowe zadeklarowanej kwoty.

W związku z powyższym w zakresie pytania nr 2 stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 131 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

-położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

  1. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

-w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne.

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Powyższe przepisy jako normy wprowadzające zwolnienie podatkowe należy interpretować ściśle i niedopuszczalna jest w tym przypadku wykładnia rozszerzająca, systemowa, bądź celowościowa. Jest to zgodne z ogólnie przyjętą w prawie podatkowym zasadą, że wszelkie ulgi i zwolnienia jako stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania muszą być stosowane wprost.

Odnosząc zatem przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie ? uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Zatem podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 tejże ustawy - jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycia) dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw - w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych - na wskazane w art. 21 ust. 25 ustawy cele mieszkaniowe.

W przedmiotowym wniosku wnioskodawca wskazał, że za wydatki poniesione na remont własnego lokalu uznać chce wszelkie udokumentowane koszty remontu m.in.: zakup pieca centralnego ogrzewania, okien, drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymianę instalacji posadzek, zakup mebli oraz niezbędnych sprzętów AGD.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remont, zatem właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) w szczególności zaś do art. 3 pkt 8, który stanowi, iż przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając: ?za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji.

W związku z powyższym za wydatki poniesione na remont należy uznać zakup pieca centralnego ogrzewania, okien, drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymianę instalacji i posadzek, natomiast nie mieszczą się w definicji remontu wydatki poniesione na zakup mebli oraz sprzętów AGD.

Umeblowanie (nawet to w trwałej zabudowie) i zakup sprzętów AGD nie może być podstawą do zastosowania ulgi w odniesieniu do tych wydatków, bowiem jest to jedynie element wyposażenia mieszkania, zatem nie ma charakteru prac budowlanych a tym samym nie stanowi wydatkowania na remont czy modernizację zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko takie potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 kwietnia 2006r. Sygn. akt: II FSK 639/05

Zatem w zakresie pytania nr 3 stanowisko wnioskodawcy należało uznać w części dotyczącej wydatkowania uzyskanych środków z odpłatnego zbycia na:

  • zakup pieca centralnego ogrzewania, okien, drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymianę instalacji i posadzek ? za prawidłowe;
  • zakup mebli i wymianę sprzętów AGD ? za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika