Zwolnienia z VAT usług zabezpieczenia medycznego imprez masowych, natomiast usługi polegające na wynajmie (...)

Zwolnienia z VAT usług zabezpieczenia medycznego imprez masowych, natomiast usługi polegające na wynajmie sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego oraz kursy udzielania pierwszej pomocy ? nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT usług zabezpieczenia medycznego imprez masowych;
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT kursów udzielania pierwszej pomocy i wynajmu sprzętu medycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT usług zabezpieczenia medycznego imprez masowych, kursów udzielania pierwszej pomocy i wynajmu sprzętu medycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Celem Wnioskodawcy jest działalność charytatywno-opiekuńcza, promocja zdrowia, działalność edukacyjna w zakresie promocji zdrowia, kształtowanie osobowości młodzieży w duchu wiary chrześcijańskiej i miłości bliźniego, budzenie w społeczeństwie postaw wrażliwości na ludzką niedolę, wspieranie dobroczynności i działań humanitarnych, ratownictwo medyczne i pomoc ofiarom wypadków i katastrof, zwłaszcza komunikacyjnych, wspieranie działalności Związku ..

Fundacja realizuje swoje cele poprzez: zabezpieczenie medyczne zgromadzeń, organizowanie służby medycznej i kursów pierwszej pomocy przedmedycznej, otaczanie opieką ludzi potrzebujących, chorych i niepełnosprawnych, działalność wychowawczą wśród młodzieży, powoływanie ośrodków szkoleniowych, doradczych i placówek opieki i ratownictwa, inicjowanie oraz opiniowanie rozwiązań formalno-prawnych mających na celu pomoc potrzebującym, udzielanie pomocy ofiarom wypadków i katastrof, w tym komunikacyjnych, prowadzenie działalności wydawniczej informacyjno-promocyjnej i edukacyjno-szkoleniowej, wspieranie organizacji pozarządowych w procesie integracji europejskiej oraz ich współpracy międzynarodowej, opracowanie i wydawanie materiałów informacyjno-prawnych dla osób indywidualnych, organizowanie koloni letnich i innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, wpływanie na zmiany o charakterze systemowym na rzecz celów społecznie użytecznych, wypowiadanie się w sprawach publicznych, związanych z celami Fundacji, współpracę z władzami samorządowymi, państwowymi, sektorem gospodarczym, środkami masowego przekazu, udzielanie wsparcia inicjatywom i organizacjom pozarządowym, troskę o rozwój wiedzy ogólnej, specjalistycznej i kwalifikacji związanych z działalnością medyczną.

Zakres działalności gospodarczej Fundacji obejmuje usługi w zakresie ochrony zdrowia, pogotowia ratunkowego, ratownictwa medycznego i opieki nad niepełnosprawnymi, wypożyczanie sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego, transport medyczny, sanitarny i osób niepełnosprawnych, promocję ochrony zdrowia i pierwszej pomocy, szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy, ochrony zdrowia, pomocy niepełnosprawnym i rehabilitacji, wydawnictw o tematyce ochrony zdrowia, udzielania pierwszej pomocy, pomocy niepełnosprawnym i rehabilitacji, organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży.

Fundacja Związku ...jest wpisana jako podmiot leczniczy do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę.

Czynności wykonywane przez Fundację wykonywane są przez osoby posiadające kwalifikacje medyczne (lekarze, pielęgniarki). Fundacja wykonuje czynności opłatnie oraz na zasadzie wolontariatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności zabezpieczenia medycznego imprez masowych, kursy udzielania pierwszej pomocy, wynajem sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia opieki medycznej. Opierając się na dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE należy stwierdzić, że przez pojęcie ?opieka medyczna? należy rozumieć ogół świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Aby świadczenie podlegało zwolnieniu powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel. Podkreślenia wymaga, iż ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych. Wykonane zapobiegawczo świadczenia medyczne mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania jako usługi w zakresie opieki medycznej. Świadczenia medyczne, które zostały wykonane w celu ochrony zdrowia, w tym również w celu utrzymania bądź przywrócenia dobrego stanu zdrowia ludzi, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność w zakresie zabezpieczenia medycznego imprez masowych, kursów udzielania pierwszej pomocy oraz wynajmu sprzętu medycznego. Są to usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Stosownie do treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi wykonywane przez podmioty lecznicze w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z treści wniosku wynika, iż Fundacja wypełniła przesłankę o charakterze podmiotowym uprawniającą do zastosowania zwolnienia ? jest wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę jako podmiot leczniczy. Spełniona została również przesłanka o charakterze przedmiotowym wynikająca z powyższego przepisu. Jak wskazano powyżej, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT korzystają usługi opieki medycznej mające cel terapeutyczny. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w zakresie zabezpieczenia medycznego imprez masowych, kursów udzielania pierwszej pomocy oraz wynajmu sprzętu medycznego służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zawierają się w pojęciu opieki medycznej w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT i korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT usług zabezpieczenia medycznego imprez masowych,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT kursów udzielania pierwszej pomocy i wynajmu sprzętu medycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Powołane wyżej przepisy wskazują, że wynikające z nich zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń wykonywanych przez podmioty lecznicze, ale tylko służące określonemu celowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym, a tym samym wypełnia przesłankę podmiotową niezbędną do zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług na podstawie ww. przepisu. Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 czynności zabezpieczenia medycznego imprez masowych, kursów udzielania pierwszej pomocy, wynajmu sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego do rozpatrzenia pozostaje zatem, czy świadczone przez Wnioskodawcę spełniają przesłankę przedmiotową tzn. czy usługi służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia opieki medycznej. Jednakże opierając się na dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE należy stwierdzić, że pojęcie ?opieka medyczna? dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel. Podkreślenia wymaga, iż ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych. Wykonane zapobiegawczo świadczenia medyczne mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania jako usługi w zakresie opieki medycznej. W rzeczywistości nawet jeżeli w pewnych przypadkach okaże się, że osoby poddane badaniom lub innym zabiegom lekarskim o charakterze zapobiegawczym nie cierpią z powodu jakiejkolwiek choroby lub zaburzeń zdrowia, to włączenie omawianych świadczeń w zakres pojęcia ?opieki medycznej? jest zgodne z celem redukcji kosztów opieki medycznej, który przyświeca przewidzianemu w przepisach zwolnieniu z opodatkowania. Zatem świadczenia medyczne, które zostały wykonane w celu ochrony zdrowia, w tym również w celu utrzymania bądź przywrócenia dobrego stanu zdrowia ludzi, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Pojęcie ?opieki medycznej? przewidziane w art. 43 ustawy o VAT obejmuje świadczenia medyczne wykonywane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywrócenia zdrowia osób. Innymi słowy pojęcie to obejmuje zarówno leczenie, jak i profilaktykę.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 20 marca 2009r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. nr 62, poz. 504 ze zm.) za bezpieczeństwo imprezy masowej w miejscu i w czasie jej trwania odpowiada jej organizator.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy, bezpieczeństwo imprezy masowej obejmuje spełnienie przez organizatora wymogów w zakresie:

  1. zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie;
  2. ochrony porządku publicznego;
  3. zabezpieczenia pod względem medycznym;
  4. zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, a w zakresie określonym w tej ustawie i innych przepisach także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej, służbach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarach kolejowych, służbie zdrowia, a w razie potrzeby także innych właściwych służbach i organach.

W myśl art. 6 ust. 1. pkt 3 ww. ustawy organizator zapewnia m.in. pomoc medyczną.

Przytoczone przepisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, jednoznacznie obligują organizatorów imprez masowych do ich zabezpieczenia pod względem medycznym. Na ich mocy organizator jest zobowiązany do zapewnienia w celu bezpieczeństwa, aby w miejscu odbywania się imprezy znajdowała się odpowiednia ilość członków określonego personelu (np. w zależności od rozmiarów imprezy określona liczba członków służb porządkowych, czy informacyjnych).

W kontekście przytoczonych wyżej przepisów należy zauważyć, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie zabezpieczenia medycznego imprez masowych niewątpliwie mieszczą się w pojęciu opieki medycznej jako czynności mające na celu profilaktykę, ratowanie i przywracanie zdrowia. Wszelkie bowiem działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom, wypadkom, to działania profilaktyczne, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.

W tym też znaczeniu świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie zabezpieczenia imprez masowych mieszczą się w pojęciu opieki medycznej w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, a zatem korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy tego przepisu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do czynności zabezpieczenia imprez masowych uznać należy za prawidłowe.

Przechodząc kolejno do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 kursów udzielania pierwszej pomocy zauważyć należy co następuje:

Stosownie do przytoczonego na wstępie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej (?). Jak już wyżej wskazano ustawa o VAT nie definiuje pojęcia opieki medycznej, jednakże, opierając się na dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE należy stwierdzić, że pojęcie ?opieka medyczna? dotyczy świadczenia usług medycznych.

Natomiast pod pojęciem ?kurs?, należy rozumieć szkolenie w trybie skróconym, krótkie szkolenie, doskonalenie. Zatem pojęcie to odnosi się do usług szkoleniowych, a nie usług opieki medycznej.

Podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca przedstawiając opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazał, że zakres działalności gospodarczej Wnioskodawcy obejmuje usługi szkoleń w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie tut. organu kursy (szkolenia) udzielania pierwszej pomocy niewątpliwie nie mieszczą się w pojęciu ?opieki medycznej?. Zatem nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do kursów udzielania pierwszej pomocy uznać należy za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego wskazać należy, iż niewątpliwie usługi te również nie mieszczą się w pojęciu ?opieki medycznej?, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Warto zauważyć, że usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad pacjentami lub opieki medycznej świadczonej na rzecz pacjentów.

Z powyższego wynika, iż świadczenie usług lub dostawę towarów ściśle związanymi z usługami terapeutycznymi należy pojmować w sposób wąski oraz bezpośredni. Przede wszystkim czynności te muszą służyć poprzez swój element dodatkowy osiągnięciu celu terapeutycznego. Powyższe potwierdził Trybunał w wyroku w połączonych sprawach C-394/04 i C-395/04 Diagnostiko & Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE, w którym wskazał, że ?świadczenie usług telefonicznych i wynajmowanie telewizorów osobom hospitalizowanym, jak również dostarczane przez te podmioty łóżek i posiłków towarzyszącym im osobom, co do zasady nie stanowi działalności ściśle związanej z opieką szpitalną i medyczną w rozumieniu tego przepisu. Inaczej może być tylko wówczas, gdy usługi te są konieczne do osiągnięcia celów terapeutycznych, którym służy opieka szpitalna oraz medyczna, i nie są przeznaczone głównie do tego, by zapewnić świadczącemu je podmiotowi dodatkowe dochody poprzez realizację transakcji dokonywanej w bezpośredniej konkurencji z transakcjami podlegającymi podatkowi od wartości dodanej dokonywanymi przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą?.

Ponadto, w pkt 32 Trybunał wskazał, iż jak podniósł Rzecznik Generalny w pkt 47 opinii, objęcie takich usług podatkiem VAT jest zgodne z zasadą neutralności podatkowej, która mianowicie zakazuje różnego traktowania z punktu widzenia podatku VAT usług tego samego rodzaju, a więc konkurujących ze sobą (wyrok z dnia 23 października 2003r. w sprawie C-109/02 Komisja przeciwko Niemcom, Rec. str. I-12691, pkt 20).

W kontekście powyższego należy zauważyć, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem ? nie ma prawa do zastosowania zwolnienia z podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane orzecznictwo TSUE, w opinii tut. Organu zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem przywracaniem i poprawą zdrowia pacjentów. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia. Niewątpliwie usługa najmu nie jest usługą opieki medycznej. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony ? zarówno wynajmującego, jak i najemcę ? określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego opisane we wniosku, nie stanowią również działalności ściśle związanej z opieką szpitalną i medyczną w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18. Usługa może zostać uznana za ściśle związaną z opieką medyczną jedynie w przypadku, gdy jest wykonywana w toku opieki medycznej związanej z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem czy poprawą zdrowia, jako usługa wewnętrzna lub w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy na terenie przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego.

Wnioskodawca występuje jako podmiot świadczący te usługi na zewnątrz, które nie są wykonywane w toku świadczonych przez Wnioskodawcę usług opieki medycznej.

Ponadto, Wnioskodawca występuje wówczas, w stosunku do innych podmiotów (niebędących podmiotami leczniczymi), świadcząc tożsame usługi jako podmiot konkurujący z nimi o rynek, co oznacza, w świetle przytoczonych wcześniej wyroków C-394/04 i C-395/04, iż w takiej sytuacji nie może on korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 17 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Mając na uwadze powyższe świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające wynajmie sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego ? nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do usług wynajmu sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego uznać należy za nieprawidłowe.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy uwzględniane całościowo należało uznać:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT usług zabezpieczenia medycznego imprez masowych;
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT kursów udzielania pierwszej pomocy i wynajmu sprzętu medycznego.

Ponadto, tut. organ pragnie podkreślić, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy, tj zwolnienia usług będących przedmiotem wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT

W niniejszej interpretacji nie rozpatrywano kwestii zwolnienia ww. usług na podstawie innych przepisów niż wskazane przez Wnioskodawcę, w szczególności zwolnienia od podatku VAT usług szkolenia w zakresie pierwszej pomocy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29, bowiem nie zadano pytania i przedstawiono własnego stanowiska w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika