Termin złożenia wniosku na prowadzenie składu podatkowego.

Termin złożenia wniosku na prowadzenie składu podatkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012r. (data wpływu 17 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu złożenia wniosku na prowadzenie składu podatkowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu złożenia wniosku na prowadzenie składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabyć od innego podmiotu (?Zbywca?) zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w której skład wchodzi skład podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (dalej ?Ustawa?). Zamiarem Spółki jest faktyczna kontynuacja działalności prowadzonej w przedmiotowym składzie podatkowym przez Zbywcę i zachowania jego funkcji, bez wstrzymywania działalności składu.

W związku z tym, w dniu X nastąpi, na wniosek Zbywcy, cofnięcie zezwolenia na prowadzenie przez niego składu podatkowego.

Trzy miesiące przed dniem X, Spółka wystąpi z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w tym samym miejscu, w którym znajduje się skład podatkowy prowadzony przez Zbywcę (?Wniosek'). We Wniosku Spółka określi przewidywany dzień rozpoczęcia działalności w składzie i wniesie o udzielenie zezwolenia z tym dniem. Przewidywany dzień rozpoczęcia działalności przypadać będzie na dzień następujący po dniu cofnięcia zezwolenia Zbywcy (tj.X+1).

Wniosek Spółki nie będzie stanowił wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. Do Wniosku Spółka dołączy następujące dokumenty:

  1. dokument potwierdzający, że Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT),
  2. umowę dzierżawy nieruchomości, na której znajduje się prowadzony przez Zbywcę skład podatkowy. Postanowienia umowy ograniczać będą prawo Spółki do korzystania z nieruchomości w zakresie niezbędnym do prowadzenia składu podatkowego przez Zbywcę. W momencie cofnięcia zezwolenia Zbywcy na prowadzenie składu podatkowego, powyższe postanowienia przestaną obowiązywać,
  3. zaświadczenie o nadaniu Spółce statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON,
  4. potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego Spółki jako podatnika podatku akcyzowego,
  5. zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu przez Spółkę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
  6. zaświadczenie wydane przez właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez Spółkę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  7. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością Spółki za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe
  8. oświadczenie Spółki, że nie jest wobec niej prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu,
  9. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  10. oświadczenie, że w miejscu, gdzie ma być prowadzony skład podatkowy, prowadzony jest ten sam skład podatkowy, który obejmie Spółka z dniem udzielenia jej zezwolenia, oraz że w momencie wejścia w życie zezwolenia wydanego Spółce, zezwolenie podmiotu obecnie prowadzącego skład nie będzie obowiązywać. W oświadczeniu Spółka potwierdzi również, że miejsce, w którym będzie prowadzony skład podatkowy, spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy,
  11. inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia,
  12. szczegółowy plan składu podatkowego z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym,
  13. projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego,
  14. oświadczenie Spółki, że nie zostało jej cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych jej zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez nią działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych.


W toku postępowania o udzielenie zezwolenia Spółce zamierza ona, w porozumieniu ze Zbywcą, udostępnić właściwym organom nieruchomość, na której znajduje się prowadzony przez Zbywcę skład podatkowy, w celu dokonania oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie przez Spółkę składu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym, Wnioskodawca jest uprawniony do złożenia Wniosku na trzy miesiące przed przewidywanym dniem rozpoczęcia działalności w składzie podatkowym na podstawie dokumentów opisanych w stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, Spółka jest uprawniona do złożenia Wniosku na trzy miesiące przed przewidywanym dniem rozpoczęcia działalności w składzie podatkowym na podstawie dokumentów wymienionych w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (?Rozporządzenieę), do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć:

  1. dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT),
  2. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy,
  3. zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON,
  4. potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego,
  5. zaświadczenie wydane przez:
    • właściwego naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu przez wnioskodawcę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
    • właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  6. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe,
  7. oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu,
  8. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  9. oświadczenie wnioskodawcy, że w miejscu lub pomieszczeniu, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, nie jest prowadzony inny skład podatkowy oraz że miejsce to lub pomieszczenie spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy,
  10. inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia, chyba że ich wydanie na podstawie przepisów odrębnych uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego,
  11. szczegółowy plan składu podatkowego z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym; w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej 'ustawą', należy również wskazać pojemność magazynową,
  12. projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego,
  13. oświadczenie wnioskodawcy, że nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095, z póżn. zm.), w zakresie wyrobów akcyzowych,
  14. w przypadkach, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy, oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu wymogów dotyczących minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi, a w przypadku wnioskodawcy rozpoczynającego działalność oświadczenie, w którym, zgodnie z art. 48 ust. 4 ustawy, zadeklaruje on osiągnięcie w danym roku minimalnej wysokości obrotu, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.


Dokumenty, które Spółka dołączy do Wniosku (za wyjątkiem dokumentów określonych w § 3 ust 1 pkt 2 i 9 Rozporządzenia) mają charakter typowo administracyjny lub też precyzują warunki funkcjonowania składu podatkowego Spółki oraz działalności, którą Spółka zamierza w nim prowadzić. W rezultacie, zdaniem Spółki, na treść tych dokumentów jak również na samą możliwość dołączenia ich do Wniosku nie powinien wpływać fakt że Wniosek dotyczy miejsca, gdzie jest już prowadzony skład podatkowy oraz że zezwolenie Zbywcy na dzień złożenia Wniosku będzie nadal obowiązywać.

W rezultacie nie budzi wątpliwości, że powyższe dokumenty spełniają warunki określone w § 3 ust. 1 Rozporządzenia i mogą zostać złożone na trzy miesiące przed przewidywanym dniem rozpoczęcia działalności W składzie.

Równocześnie zgodnie z art. 48 ust. 3 Ustawy, podmioty ubiegające się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym muszą spełnić dodatkowe warunki, by otrzymać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Takie podmioty powinny dołączyć do wniosku o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oświadczenie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia.

Niemniej jednak, Wniosek nie będzie dotyczyć prowadzenia w składzie podatkowym takiej działalności, zatem Spółka nie będzie zobowiązana do dołączenia do Wniosku wspomnianego oświadczenia.

Niezależnie od powyższego, Spółka pragnie zwrócić uwagę na dwa rodzaje dokumentów, które na podstawie § 3 ust. 1 Rozporządzenia należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, tj. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy (§ 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia) oraz oświadczenie, że w miejscu, gdzie ma być prowadzony skład podatkowy, nie jest prowadzony inny skład podatkowy (§ 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia).

Dokumenty te odnoszą się bezpośrednio do miejsca prowadzenia składu podatkowego, dlatego też, zdaniem Spółki dalszego uzasadnienia wymaga fakt, że również te dokumenty na podstawie odpowiednich przepisów Ustawy i Rozporządzenia powinny zostać zaakceptowane przez organ podatkowy, niezależnie od tego, że Wniosek dotyczy miejsca, gdzie jest już prowadzony skład podatkowy, oraz że złożony zostanie na trzy miesiące przed planowanym dniem rozpoczęcia działalności w składzie.

  1. Dokument potwierdzający tytuł prawny (§ 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia).

    Zgodnie z art. 48 ust. 7 Ustawy, jednym z warunków wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy (?Tytuł Prawny?).


    Z przepisem tym koresponduje § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia nakazujący dołączenie do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego cyt ?dokumentu potwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierającego adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy?.
    W myśl art. 693 ustawy z dnia 23 kwietnia Kodeks cywilny (Dz. U. z 1984r., Nr 16, Poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony. Umowa dzierżawy, obok umowy najmu, użyczenia i leasingu, jest w doktrynie prawa cywilnego zaliczana do umów, których przedmiotem jest korzystanie z rzeczy lub praw (Kodeks cywilny. Komentarz, Z. Gawlik, A. Janiak i inni, www.lex.pl).
    Skoro Tytuł Prawny ma dawać wnioskodawcy uprawnienie do korzystania z miejsca, gdzie ma być prowadzony skład podatkowy, biorąc pod uwagę powyższą klasyfikację umowy dzierżawy na gruncie prawa cywilnego nie ulega wątpliwości, że umowa dzierżawy nieruchomości, na terenie której ma być prowadzony skład podatkowy daje takie uprawnienie wydzierżawiającemu, w związku z czym spełnia przesłanki Tytułu Prawnego.
    Na podstawie art. 49 ust. 10 Ustawy, zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Zgodnie ze znaczeniem słownikowym najbliższym kontekstowo cytowanemu przepisowi, słowo ?zmiana? oznacza ?zastąpienie czegoś czymś, wymiana czegoś na coś? (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją S. Dłubisza). Wykładnia językowa tego przepisu jednoznacznie wskazuje więc, że dotyczy on sytuacji, w której w miejsce istniejącego podmiotu prowadzącego skład podatkowy wstępuje inny.
    Ponieważ Ustawa jednoznacznie przewiduje możliwość zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, przepisy Rozporządzenia nie powinny być interpretowane w sposób, który by taką zmianę uniemożliwiał.
    W szczególności, § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia musi być interpretowany w ten sposób, by w sytuacji zmiany podmiotu prowadzącego skład, którą przewiduje art. 49 ust. 10 Ustawy, zapewnić podmiotowi wnioskującemu o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego możliwość wykazania jego Tytułu Prawnego.
    Jeżeli przyjąć, że warunek istnienia Tytułu Prawnego powinien zostać spełniony najpóźniej w dniu złożenia wniosku, Tytuł Prawny z konieczności musi odnosić się do miejsca, gdzie jest już prowadzony skład podatkowy.
    Jednocześnie, Tytuł Prawny składającego wniosek nie może w takiej sytuacji naruszać Tytułu Prawnego podmiotu dotychczas prowadzącego skład podatkowy. Takie naruszenie mogłoby bowiem skutkować cofnięciem z urzędu wydanego mu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego (na podstawie art. 52 ust. 2 pkt 4 Ustawy z powodu naruszenia przez niego warunku posiadania Tytułu Prawnego).
    Powyższe nie nastąpi, gdy podmiot składający wniosek o zezwolenie przedłoży umowę uprawniającą go do korzystania z danej nieruchomości, lecz jednocześnie ograniczającą to uprawnienie w takim zakresie, w jakim niezbędne jest to do prowadzenia składu podatkowego przez dotychczasowy podmiot.
    Identyczne rozwiązanie zostanie przyjęte w umowie dzierżawy miejsca prowadzenia składu podatkowego, która zostanie zawarta przez Zbywcę i Spółkę. W konsekwencji, jeżeli warunek posiadania Tytułu Prawnego wynikający z § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia należy spełnić na dzień złożenia Wniosku, dokument potwierdzający Tytuł Prawny, który zamierza złożyć Spółka powinien zostać zaakceptowany przez naczelnika urzędu celnego jako dokument, o którym mówi § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia.
    Alternatywną możliwością interpretacji § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, nie naruszającej jednocześnie art. 49 ust. 10 Ustawy jest przyjęcie, że warunek posiadania Tytułu Prawnego powinien być oceniany na dzień wydania decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, a nie na dzień złożenia wniosku o jego udzielenie.
    W przedstawionym stanie faktycznym, w dniu wydania decyzji, Spółka będzie dysponować umową dzierżawy nieruchomości, gdzie będzie prowadzony skład podatkowy. Jednocześnie, po tym dniu wygasną postanowienia ograniczające możliwość Spółki do korzystania z nieruchomości.
    Tak więc, w przypadku przyjęcia takiej interpretacji przepisów, na dzień złożenia Wniosku Spółka również będzie posiadać Tytuł Prawny do nieruchomości, na której ma być prowadzony skład podatkowy, nawet jeśli Wniosek ten złożony będzie na trzy miesiące przed planowanym dniem rozpoczęcia działalności w składzie.
    Ponadto, Spółka zwraca uwagę, że przyjęcie interpretacji § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia zakładającej, że dopóki zezwolenie na prowadzenie składu nie zostanie cofnięte, wnioskodawca nie może wykazać Tytułu Prawnego do miejsca, gdzie prowadzony jest skład podatkowy, skutkowałoby poważnymi i niczym nieuzasadnionymi konsekwencjami gospodarczymi. W takiej sytuacji bowiem działalność prowadzona w składzie podatkowym musiałaby zostać zawieszona na cały, trudny do przewidzenia okres postępowania w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Powyższe byłoby niekorzystne zarówno dla przedsiębiorców prowadzących składy podatkowe, jak i odbiorców towarów a także dla interesów fiskalnych Skarbu Państwa, który w związku z przerwą w funkcjonowaniu składu podatkowego byłby pozbawiony części spodziewanych dochodów.
    W związku z tym, niezależnie od tego, jaką interpretację § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia przyjmie organ (tj. czy będzie oceniał warunek posiadania Tytułu Prawnego na dzień złożenia wniosku, czy na dzień uzyskania zezwolenia), Spółka będzie posiadała Tytuł Prawny spełniający warunki określone w tym przepisie, a dołączony dokument potwierdzający Tytuł prawny powinien zostać zaakceptowany przez właściwe organy jako dokument z § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia).



  2. Oświadczenie dotyczące miejsca prowadzenia składu podatkowego (§ 3 pkt 9 Rozporządzenia)

    Zgodnie z § 3 pkt 9 Rozporządzenia, wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, że w miejscu lub pomieszczeniu, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, nie jest prowadzony inny skład podatkowy.
    Równocześnie, zgodnie z art. 49 ust. 10 Ustawy, zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
    Jak wykazano w punkcie II Dokument potwierdzający tytuł prawny niniejszego wniosku, wykładnia językowa tego przepisu jednoznacznie wskazuje, na możliwość zmiany jedynie podmiotu prowadzącego skład, a nie samego składu, którego ciągłość istnienia jest zachowana.
    § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia posługuje się pojęciem ?inny skład podatkowy'. Słowo inny, zgodnie z jego rozumieniem słownikowym oznacza ?nie ten, nie ten sam, drugi, dalszy, pozostały, nie taki, nie taki sam, różny, odmienny, zmieniony, nowy' (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod. red. S. Dubisza) Zgodnie zatem z językową wykładnią tego przepisu, oświadczenie to może być złożone w sytuacji przewidzianej w art. 49 ust. 10 Ustawy, tj. gdy zmienia się jedynie podmiot prowadzący skład podatkowy, a ciągłość istnienia składu jest zachowana. W takim przypadku bowiem jest to ciągle ten sam, a nie ?inny' skład podatkowy.
    Ponadto uznanie, że w sytuacji zmiany podmiotu prowadzącego skład oświadczenie określone w § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia nie może być złożone przez wnioskodawcę oznacza, że zanim istniejące zezwolenie na prowadzenie składu nie zostanie cofnięte, wnioskodawca nie może złożyć powyższego oświadczenia.


    Przyjęcie odmiennej interpretacji stanowiłoby więc nie tylko odejście od wykładni językowej § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia, ale również powodowałoby powstanie sprzeczności między tym przepisem, a wyższym rangą art. 49 ust. 10 Ustawy.
    Zauważyć również należy, że podstawowym celem procedury udzielenia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest zapewnienie możliwie najlepszej rękojmi prowadzenia działalności w składzie, zgodnie z regulacjami prawnymi. W tym kontekście przyjąć należy, że taką rękojmię najlepiej daje podmiot zamierzający prowadzić skład w miejscu, w którym uprzednio był już zlokalizowany prawidłowo funkcjonujący skład podatkowy. Sprawdzona w praktyce infrastruktura techniczna i organizacja działalności w składzie przemawiają za tym, by nie czynić przeszkód podmiotowi zamierzającemu, bezpośrednio po cofnięciu zezwolenia poprzednio prowadzącemu skład podatkowy, kontynuować działalność w dotychczasowym składzie.
    W przedstawionym stanie faktycznym Spółka złoży oświadczenie, że w miejscu, gdzie ma być prowadzony skład podatkowy nie jest prowadzony inny skład podatkowy. W oświadczeniu Spółka poinformuje, że w miejscu tym prowadzony jest ten sam skład podatkowy, który obejmie Spółka po udzieleniu jej zezwolenia oraz że w momencie wejścia w życie zezwolenia wydanego Spółce, zezwolenie podmiotu obecnie prowadzącego skład nie będzie obowiązywać.
    W związku z tym, w świetle powyższych uwag, oświadczenie Spółki powinno zostać zaakceptowane przez właściwy organ podatkowy jako zgodne z § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia. Bez znaczenia dla powyższego będzie fakt złożenia Wniosku na trzy miesiące przed przewidywanym dniem rozpoczęcia działalności w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 49 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu. Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie rodzaju i zakresu działalności, która będzie prowadzona w składzie podatkowym, jak również wskazanie planowanej lokalizacji składu podatkowego, proponowanego zabezpieczenia akcyzowego oraz liczby już prowadzonych przez podmiot składów podatkowych.

Szczegółowe regulację dotyczące wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1071). Zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć:

  1. dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT);
  2. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;
  3. zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;
  4. potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
  5. zaświadczenie wydane przez:
    • właściwego naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu przez wnioskodawcę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
    • właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
  6. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  7. oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
  8. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
  9. oświadczenie wnioskodawcy, że w miejscu lub pomieszczeniu, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, nie jest prowadzony inny skład podatkowy oraz że miejsce to lub pomieszczenie spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy;
  10. inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia, chyba że ich wydanie na podstawie przepisów odrębnych uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;
  11. szczegółowy plan składu podatkowego z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym; w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej 'ustawą', należy również wskazać pojemność magazynową;
  12. projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego;
  13. oświadczenie wnioskodawcy, że nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.5)), w zakresie wyrobów akcyzowych;
  14. w przypadkach, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy, oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu wymogów dotyczących minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi, a w przypadku wnioskodawcy rozpoczynającego działalność oświadczenie, w którym, zgodnie z art. 48 ust. 4 ustawy, zadeklaruje on osiągnięcie w danym roku minimalnej wysokości obrotu, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.


Podmiot posiadający już zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie innego składu podatkowego dokumenty określone w ust. 1 pkt 2, 4-7 i 9-14.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca ww.

dokumenty co do zasady mają charakter administracyjny. Pewnym odstępstwem jest tutaj dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, który ma stwierdzać realną możliwość korzystania z danej nieruchomości, a tym samym możliwość prowadzenia składu podatkowego przez zainteresowanego. Niewątpliwie takim tytułem do nieruchomości jest umowa dzierżawy zawarta przez Wnioskodawcę, która zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia Kodeks cywilny (Dz. U. z 1984r., Nr 16, Poz. 93 ze zm.) upoważnia dzierżawce rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Kolejnym dokumentem niemającym charakteru administracyjnego jest oświadczenie wnioskodawcy, że w miejscu lub pomieszczeniu, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, nie jest prowadzony inny skład podatkowy. Powyższe mana celu zapobiegnięciu prowadzenia dwóch lub więcej składów podatkowych w ściśle określonym miejscu. Jak wynika wniosku lokalizacja składu podatkowego, który zamierza prowadzić Wnioskodawca obecne jest wykorzystywana do prowadzenia składu podatkowego przez inny podmiot. Jednakże przed dniem rozpoczęcia działalności składu podatkowego Wnioskodawcy zostanie cofnięte pozwolenie na prowadzenie składu przez dotychczasowego podatnika. Tym samym nie zaistnieje okoliczność zlokalizowania dwóch składów podatkowych w tym samym miejscu.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać, że Wnioskodawca będzie upoważniony do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przed przewidywanym dniem rozpoczęcia działalności w składzie podatkowym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż tut. organ nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, że w sytuacji opisanej we wniosku tj. zakończenia prowadzenia składu podatkowego przez Zbywcę i otwarciu składu podatkowego przez Wnioskodawcę mamy do czynienia z tym samym składem podatkowym. Okoliczność ta nie ma jednak wpływu na możliwość złożenia w niniejszej sprawie przez Wnioskodawcę wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez Wnioskodawcę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku w zakresie oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika