Jaką datę należy przyjąć jako datę powstania przychodu należnego z tytułu świadczenia usług (...)

Jaką datę należy przyjąć jako datę powstania przychodu należnego z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, za które to usługi faktury dla odbiorców wystawiane są miesięcznie w następnym miesiącu po wykonaniu usługi?

Spółdzielnia Telekomunikacyjna ?W.?, pismem z dnia 9.01.2004 r. (znak: SPT-33/Ł/2004), zwróciła się z prośbą o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), udziela poniższych wyjaśnień:

Z treści pisma jednostki wyłania się następujący problem podatkowy:

Porady prawne

Jaką datę należy przyjąć jako datę powstania przychodu należnego z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, za które to usługi faktury dla odbiorców wystawiane są miesięcznie w następnym miesiącu po wykonaniu usługi?

Kwestia daty powstania przychodu należnego z tytułu wykonania usługi uregulowana była - wg stanu prawnego na dzień 31.12.2003 r. - w art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku: dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Przepis ten formułował regułę, zgodnie z którą datą powstania przychodu należnego jest dzień wystawienia faktury. Nie mogła to być jednak data późniejsza niż ostatni dzień miesiąca,. w którym nastąpiło wykonanie usługi.

Odnosząc powyższą regułę na grunt stanu faktycznego przedstawionego przez jednostkę, należy stwierdzić, że datą powstania przychodu należnego z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych będzie dzień wystawienia faktury. Wprawdzie w omawianym przypadku faktura jest wystawiana w następnym miesiącu po wykonaniu usługi, co mogłoby sugerować konieczność uznania jako daty przychodu należnego ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę. Jest to jednak rozumowanie błędne, ze względu na charakter usług świadczonych przez spółdzielnię, a mianowicie, że są to usługi ciągłe, których miesięczne jest tylko rozliczenie.

Powyższe reguły zmienione zostały przepisami art. 1 pkt 7 lit. b i lit. d ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957). Nadały one bowiem nowe brzmienie przywołanemu powyżej art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wprowadziły nową regulację poprzez dodanie art. 12 ust. 3d tej ustawy. To właśnie owa nowa regulacja precyzuje moment powstania przychodu należnego w przypadku rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, a więc takich, z jakimi mamy do czynienia w analizowanej sprawie. I tak, stosownie do zapisu art. 12 ust. 3d powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w sytuacji rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych za datę przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, to ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę. Omówiona regulacja prawna nie dotyczy jednak tego rodzaju usług opłacanych za pomocy żetonów (monet) lub kart, w tym telefonicznych.

Istotnym jest, że zgodnie z zapisem art. 10 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powyżej omówione, regulacje prawne mają zastosowanie do dochodów uzyskanych (strat poniesionych) od dnia 1.01.2004 r. Stąd też dla określenia daty powstania przychodu należnego w przypadku wystawienia przez jednostkę w styczniu 2004 r. faktury za usługi telekomunikacyjne świadczone w grudniu 2003 r., będą mieć zastosowanie przepisy art. 12 ust. 3d znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Datą powstania przychodu należnego z tej faktury będzie zatem termin płatności z niej wynikający.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika