Czy istnieje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości niezabudowanych, (...)

Czy istnieje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości niezabudowanych, dla których nie ma planu zagospodarowania przestrzennego?

Wnioskiem z dnia 15.09.2005r. (uzupełniony w dniu 29.09.2005r.) Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów, dla których brak jest planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak wynika z treści pism w sprawie udzielenia interpretacji Strona zamierza sprzedać niezabudowane nieruchomości, dla których, od dnia 01.01.2004r. nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z danymi ewidencji gruntów przedmiotowe tereny oznaczone są jako użytki gruntowe (B, Bp, R, Ls).

Zdaniem Podatnika, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, sprzedaż nieruchomości w stanie faktycznym opisanym w zapytaniu, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Porady prawne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorim kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podkreślenia wymaga, iż z dniem 1 maja 2004r. grunty zostały objęte definicją towarów zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zatem ich dostawa również podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku, min. dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Konsekwencją zacytowanego przepisu jest, iż dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę podlega zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy opodatkowaniu wg 22% stawki podatku VAT.

W związku z faktem, że ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie wskazuje w oparciu o jakie dokumenty dostawca terenów określa jakie jest ich przeznaczenie, właściwe jest przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz 717 ze zm.).Zgodnie z art. 4 ust. 2 w/w ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W sytuacji, gdy dla danego terenu brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie także od obecnego charakteru działki,przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Wykorzystać należy także inne informacje będące w posiadaniu Gminy: przeznaczenie gruntu, projekt opracowywanego planu przeznaczenia, uregulowania kwestii przeznaczenia gruntu zawarte w umowie sprzedaży. Ponadto pomocniczo może być również wykorzystana ewidencja gruntów i budynków prowadzona na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454).

Z przytoczonych wyżej regulowań wynika, iż od przeznaczenia gruntu zależy, czy jego dostawa będzie opodatkowana. Opodatkowaniu podlegają również grunty, które nawet potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane.

Podsumowując, brak planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowych nieruchomości oraz zaliczenie w ewidencji gruntów terenów do użytków gruntowych nie przesądza o możliwości uznania nieruchomości za tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. W związku z powyższym tut. organ podatkowy wskazał na czynniki, które należy uwzględnić, aby prawidłowo określić przeznaczenie zbywanego towaru. Ponieważ w/w katalog środków jest katalogiem otwartym, w grę wchodzą także inne kryteria, które zapewnią możliwość prawidłowego ustalenia przeznaczenia nieruchomości.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika