Opodatkowanie umowy pożyczki. sygn: ILPB2/436-289/14-2/TR

Opodatkowanie umowy pożyczki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2014 r. (data wpływu 15 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (Wnioskodawca) zamierza nabyć od osób fizycznych nieruchomości. Jak wynika z wypisu z rejestru gruntów wydanego z upoważnienia prezydenta miasta przez geodetę dnia 15 września 2014 r., nieruchomości, które mają być przedmiotem nabycia stanowią dwie działki:

  1. o powierzchni 1,4388 ha oznaczona symbolem ?RIVb? ? tj. grunty orne,
  2. o powierzchni 0,5776 ha oznaczona symbolem ?RIVb?, a w części symbolem ?RV? ? tj. grunty orne.

Kwestią istotną z punktu widzenia spółki jest ewentualny obowiązek uiszczenia od wartości nieruchomości, które mają być przedmiotem nabycia podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakup wskazanych przez Spółkę nieruchomości spowoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 września 2000 r. (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem nabycia mają być działki stanowiące grunty orne. Działki mające być przedmiotem nabycia stanowią razem powierzchnię 2,0164 ha.

Zgodnie z treścią przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w szczególności na podstawie art. 9 ust 2 pkt a) zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne: przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów: a) sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

W ocenie Spółki, grunty mające być przedmiotem nabycia stanowią gospodarstwo rolne i w związku z powyższym Spółka nie powinna być zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych , obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.

Na mocy art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania ? przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2.

Stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości podlega ? co do zasady ? opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Jednakże, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z art. 9 pkt 2 lit. a) wymienionej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tej kwestii do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1381).

Jak stanowi art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Na podstawie art. 2 ust. 1 tejże ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454, z późn. zm.) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, grunty rolne dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się grunty orne, oznaczone symbolem ? R.

Z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawca ? będący spółką jawną ? zamierza nabyć w drodze umowy sprzedaży nieruchomości. Jak wynika z wypisu z rejestru gruntów wydanego z upoważnienia prezydenta miasta przez geodetę, nieruchomości, które mają być przedmiotem nabycia stanowią dwie działki:

  1. o powierzchni 1,4388 ha oznaczona symbolem ?RIVb? ? tj. grunty orne,
  2. o powierzchni 0,5776 ha oznaczona symbolem ?RIVb?, a w części symbolem ?RV? ? tj. grunty orne.

Reasumując: jeżeli na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego grunty orne objęte przez Wnioskodawcę zamiarem nabycia w chwili dokonania czynności będą stanowiły ? w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a w szczególności normy obszarowej zawartej w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym ? gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Wnioskodawcy, wówczas rzeczony zakup będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy ? zgodnie z którym nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych ? należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika