Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...)

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Bazy Remontowej będzie wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 11 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przedmiot wkładu niepieniężnego do mającej powstać spółki z o.o. w postaci Bazy Remontowej będzie wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 04 lipca 2012 r. (data wpływu 09 lipca 2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przedmiot wkładu niepieniężnego do mającej powstać spółki z o.o. w postaci Bazy Remontowej będzie wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (zwany również ?Spółką?) będący spółką kapitałową, zamierza wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Bazę Remontową opisaną poniżej. Umowa spółki nie została jeszcze zawarta.

Na mocy Zarządzenia Prezesa Zarządu Wnioskodawcy w sprawie organizacji i zakresu działania Bazy Remontowej oznaczonej w schemacie organizacyjnym Wnioskodawcy symbolem ZB mieszczącej się (?), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.:

? § 1.

  1. Bazą Remontową kieruje Kierownik, który organizuje jej pracę oraz zawiera umowy związane z jej działalnością na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez Spółkę.
  2. Kierownik Bazy Remontowej podlega Zarządowi Spółki.
  3. Spółka zapewnia obsługę kadrową, finansową, księgową i prawną Bazy Remontowej.
  4. Kierownik Bazy Remontowej jest przełożonym pracowników wykonujących zadania należące do zakresu działania Bazy Remontowej.

§ 2. W skład Bazy Remontowej wchodzą następujące składniki materialne i niematerialne:

  1. nieruchomość, na której mieści się Baza Remontowa,
  2. budynek magazynowo - biurowy,
  3. hala warsztatowa,
  4. 2 wiaty magazynowe,
  5. następujące urządzenia, maszyny, sprzęt i narzędzia pracy: wózek widłowy, ładowarka, sprzęt i narzędzia pracy: sprzęt spawalniczy, tokarnia, wiertarki ręczne i stołowe, prasy, inny sprzęt i urządzenia wg spisu z natury,
  6. samochód ciężarowy i samochód dostawczy.

§ 3. Baza Remontowa realizuje następujące zadania gospodarcze:

  1. remonty maszyn i urządzeń,
  2. usługi ślusarskie i spawalnicze,
  3. handel stalą i materiałami budowlanymi.

§ 4. Zadania gospodarcze, o których mowa w § 3, są realizowane przez zatrudnionych już pracowników.

§ 5. Baza Remontowa ma wydzieloną księgowość wraz z przypisanymi fakturami VAT, zobowiązaniami oraz miejscem powstania kosztów (mpk)?.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 04 lipca 2012 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka wskazała, iż opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników majątkowych został wyodrębniony:

  1. na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi on wyodrębnioną organizacyjnie część (zespół składników jest wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe),
  2. na płaszczyźnie finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Bazy Remontowej), przez co możliwe jest określenie jej wyniku finansowego,
  3. na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. stanowi on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Ponadto, Spółka wskazała, iż przedmiotem wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będą wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, stanowiące majątek Bazy Remontowej. Wraz z wniesieniem Bazy Remontowej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przejdą do tej spółki również pracownicy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ww. Bazy Remontowej będzie wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Niego do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ww. Bazy Remontowej będzie wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na gruncie powyższego przepisu, z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa będziemy mieć do czynienia wtedy, gdy zostaną spełnione wszystkie poniższe przesłanki (tak również J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wydanie 9, komentarz do art. 4a, C.H. Beck, Warszawa 2009, Legalis):

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. ww. zespół jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. ww. składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne) oraz
  4. zespół ww. składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W literaturze i orzecznictwie (wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 października 2007 r. sygn. I SA/Lu 403/07, Lex) pojawiło się wiele stwierdzeń, przy pomocy których można scharakteryzować zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi być wyodrębniona organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itd. Z wyodrębnieniem finansowym mamy do czynienia wówczas, gdy poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z kolei wyodrębnienie funkcjonalne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi być przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (tak również J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wydanie 9, komentarz do art. 4a, C.H. Beck, Warszawa 2009, Legalis).

Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe musi być pełne i musi zostać dokonane w taki sposób, aby wyodrębniona część mogła samodzielnie funkcjonować w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 grudnia 2007 r. sygn. ITPB3/423-25/07/MK, strona internetowa MF).

Z powyższych stwierdzeń wynika, że ww. Baza Remontowa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Z cytowanego w stanie faktycznym Zarządzenia Prezesa Zarządu Wnioskodawcy wynika, że:

  1. nastąpiło wyodrębnienie organizacyjne Bazy Remontowej, ponieważ ma ona swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, swojego kierownika oraz pracowników,
  2. nastąpiło wyodrębnienie finansowe Bazy Remontowej, ponieważ ma ona wydzieloną księgowość wraz z przypisanymi fakturami VAT, zobowiązaniami oraz miejscem powstania kosztów (mpk), co oznacza, że możliwe jest przyporządkowanie do niej przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań,
  3. nastąpiło wyodrębnienie funkcjonalne Bazy Remontowej, ponieważ realizuje ona następujące zadania gospodarcze: remonty maszyn i urządzeń, usługi ślusarskie i spawalnicze oraz handel stalą i materiałami budowlanymi,
  4. powyższe wyodrębnienie jest pełne i zostało dokonane w taki sposób, że Baza Remontowa będzie mogła samodzielnie funkcjonować w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

W związku z powyższym, wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ww. Bazy Remontowej, będzie wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), do przychodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, należy w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1 - 3 stosuje się odpowiednio.

Źródłem powstania przychodu opisanego w przedmiotowym przepisie, powstającego po stronie udziałowca (podmiotu wnoszącego aport), jest objęcie udziałów (akcji), wkładów w zamian za wkłady niepieniężne (aporty), z wyłączeniem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Przychodem nazwanym w tym przepisie jest nominalna, a więc deklarowana, ustalona w umowie lub w statucie, wartość udziałów (akcji), wkładów.

Regulując powyższym przepisem skutki podatkowe objęcia udziałów (akcji) w spółce w zamian za wkład niepieniężny inny niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, ustawodawca w przepisie art. 12 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie określił moment powstania przychodu udziałowca z tego tytułu, stanowiąc, że powstaje on w dniu:

  1. zarejestrowania spółki kapitałowej albo
  2. wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, albo
  3. wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji związane jest z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Wobec powyższego, w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych niezbędne jest określenie, czy przedmiotem tych wkładów jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera przepis art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tą definicją, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem, nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki z o.o. wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. Bazę Remontową. Przedmiotową Bazą Remontową kieruje kierownik, który organizuje jej pracę oraz zawiera umowy związane z jej działalnością na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez Spółkę. Spółka wskazała, iż w skład Bazy Remontowej wchodzą: nieruchomość, na której mieści się Baza Remontowa, budynek magazynowo - biurowy, hala warsztatowa, 2 wiaty magazynowe oraz urządzenia, maszyny, sprzęt i narzędzia pracy, a także samochód ciężarowy i samochód dostawczy. Wnioskodawca wskazał także, iż Baza Remontowa realizuje zadania gospodarcze przez zatrudnionych już pracowników. Ponadto, Baza Remontowa ma wydzieloną księgowość wraz z przypisanymi fakturami VAT, zobowiązaniami oraz miejscem powstania kosztów.

Dodatkowo, w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka wskazała, iż opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników majątkowych został wyodrębniony:

  1. na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi on wyodrębnioną organizacyjnie część (zespół składników jest wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe),
  2. na płaszczyźnie finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Bazy Remontowej), przez co możliwe jest określenie jej wyniku finansowego,
  3. na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. stanowi on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Ponadto, Spółka wskazała, iż przedmiotem wniesienia do spółki z o.o. będą wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, stanowiące majątek Bazy Remontowej. Wraz z wniesieniem Bazy Remontowej do spółki z o.o. przejdą do tej spółki również pracownicy Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż ww. Baza Remontowa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zatem jej aport do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.

Reasumując, wniesienie przez Wnioskodawcę do mającej powstać spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wskazanej Bazy Remontowej będzie wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 4a pkt 4 ww. ustawy.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, iż przedstawiony we wniosku zespół składników został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej oraz wyroku sądu administracyjnego, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto informuje się, iż w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika