Czy dochód uzyskany przez Spółdzielnię z tytułu przeniesienia własności części nieruchomości (...)

Czy dochód uzyskany przez Spółdzielnię z tytułu przeniesienia własności części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody Dolnośląskiego z 27.07.2006 r. i decyzji Starosty (?) z 14.11.2007 r., jest wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej (?) przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego za zajętą pod drogę publiczną nieruchomość gruntową rolną ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2008 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 01 grudnia 2008 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego za zajętą pod drogę publiczną nieruchomość gruntową rolną.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie (odszkodowanie) w wysokości 281.000,00 zł (dwieścieosiemdziesiątjedentysięcy) za zajętą pod drogę publiczną nieruchomość gruntową rolną. Wcześniej, przez ponad 30 lat grunty te stanowiły pola uprawne Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej.

Po konsultacji z Urzędem Skarbowym w J(?.), likwidator Spółdzielni odprowadził (zapłacił) podatek dochodowy w wysokości 19%, co stanowiło kwotę 53.390,00 zł (pięćdziesiąttrzytysiącetrzystadziewięćdziesiąt). Według pracowników Urzędu Skarbowego w J(?.), jest to odszkodowanie za przejęte grunty pod drogę, które nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odczuciu likwidatora było to zbycie (sprzedaż) części gospodarstwa, tj. nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego Spółdzielni ? zgodnie z wyżej wymienionym art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, objęte tym zwolnieniem od podatku. Pomimo, iż przeniesienie własności gruntu nastąpiło z mocy prawa, w myśl art. 23 ust. 1 ustawy z 13.10.1998 r. Przepisów wprowadzających ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.), to musiało być przeprowadzone postępowanie administracyjne. W decyzji kończącej postępowanie używa się nazwy ?odszkodowanie?, które stanowi wartość nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy z 13.10.1998 r. Nie było więc możliwości zawarcia umowy kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego. Gdyby akt notarialny był zawarty, to zdaniem Urzędu Skarbowego w J(?.), w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółdzielnia byłaby zwolniona z podatku dochodowego.

Stosownie do art. 134 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość rynkowa nieruchomości. Również wartość rynkowa byłaby ceną w przypadku umowy cywilnej sprzedaży w formie aktu notarialnego. Skoro przejście prawa własności ? w myśl art. 73 ust. 1 ustawy z 13.10.1998 r. następuje z mocy prawa w określonej dacie ? 01.01.1999 r. ? to wyłączona jest możliwość sprzedaży tych gruntów w trybie umów cywilnych. Wola ustawodawcy zastąpiła oświadczenie woli stron.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany przez Spółdzielnię z tytułu przeniesienia własności części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, z mocy prawa na podstawie decyzji Wojewody Dolnośląskiego z 27.07.2006 r. i decyzji Starosty Jeleniogórskiego z 14.11.2007 r., jest wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia nie powinna odprowadzać podatku dochodowego w wysokości 19% od otrzymanego wynagrodzenia (odszkodowania) za nabycie z mocy prawa z dniem 01.01.1999 r. przez Skarb Państwa własności gruntu zajętego pod drogę publiczną. Było to bowiem, w ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie własności ze Spółdzielni na Skarb Państwa. Spółdzielnia nie mogła sobie pozwolić na sprzedaż na wolnym rynku przedmiotowego gruntu na podstawie aktu notarialnego, ponieważ był on już wcześniej zajęty pod drogę. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział (?) wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nabycia z mocy prawa na podstawie art. 73 ustawy z 13.10.1998 r. ? Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.). Wojewoda Dolnośląski decyzją z dnia 27.07.2006 r. stwierdził nabycie własności tego gruntu przez Skarb Państwa z mocy prawa z dniem 01.01.1999 r. Ujawnione to zostało w księdze wieczystej KW nr(?).


W ocenie likwidatora Spółdzielni, było to zbycie (sprzedaż) przez Spółdzielnię części gospodarstwa rolnego Spółdzielni, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, objęte zwolnieniem od podatku dochodowego.

Pismem z dnia 25 listopada 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie oceny prawnej, przedstawione we wniosku z dnia 22.09.2008 r., z tym, że prostuje powstałą omyłkę: zamiast ?w myśl art. 23 ust. 1 ustawy z 13.10.1998 r.? winno być: ?w myśl art. 73 ust. 1 ustawy z 13.10.1998 r.?.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwolnione od podatku dochodowego są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.


Zwolnienie wynikające z powyższego przepisu uzależnione jest zatem od następujących warunków:

  1. sprzedaż dotyczy całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego,
  2. sprzedaż następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.


Z postanowień art. 2 ust. 4 cytowanej powyżej ustawy wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Za gospodarstwo rolne według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika zatem, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym ? a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? należy brać pod uwagę jedynie dwie przesłanki:

  • łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha,
  • grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne.

Jeśli natomiast chodzi o rozumienie pozostałych instytucji prawnych, które występują w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie są przez tę ustawę zdefiniowane to, zgodnie z zasadami wykładni systemowej, należy przyjąć ich znaczenie wynikające z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Dotyczy to m. in. sprzedaży, pod którą na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć umowę uregulowaną w tytule XI księgi trzeciej Kodeksu cywilnego, w szczególności w art. 535 Kodeksu cywilnego: ?Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiazuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę?.

Zwolnieniem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych objęty jest zatem wyłącznie dochód uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika natomiast, iż przeniesienie prawa własności nieruchomości gruntowej rolnej nastąpiło na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. ? Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.). W myśl powołanego powyżej przepisu, nieruchomosci pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.

Odnosząc powyższe do opisanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż brak jest podstaw do uznania, że otrzymane przez Spółdzielnię wynagrodzenie (odszkodowanie) jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, otrzymane wynagrodzenie (odszkodowanie) za zajętą pod drogę publiczną nieruchomość gruntową rolną stanowi, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy, podlegający opodatkowaniu według stawki określonej w art. 19 ust. 1 ww. ustawy podatkowej.

Jednocześnie nadmienić należy, iż dochód uzyskany przez Spółdzielnię tytułem przeniesienia własności części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, mógłby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy podatkowej, pod warunkiem spełnienia przesłanek zawartych w tym przepisie.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym w dniu 26 września 2008 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika