Czy SP ZOZ (?) przysługuje prawo do odliczenia bądź odzyskania podatku naliczonego w związku z (...)

Czy SP ZOZ (?) przysługuje prawo do odliczenia bądź odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ?Modernizacja Gminnego Ośrodka Zdrowia (?)??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (?) przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pt. ?Modernizacja Gminnego Ośrodka Zdrowia (?)? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pt. ?Modernizacja Gminnego Ośrodka Zdrowia (?)?.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

SP ZOZ Gminny Ośrodek Zdrowia (?) świadczy usługi medyczne, które zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług załącznik 4 ?wykaz usług zwolnionych od podatku?: PKWiU ex 85 ?usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej? są zwolnione od podatku VAT. Dodatkowo SP ZOZ osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej, a mianowicie z opłat eksploatacyjnych z 3 mieszkań, a także sąsiadujących z Ośrodkiem Zdrowia apteki i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Jest to jednak niewielka sprzedaż w stosunku do sprzedaży całościowej, a VAT należny jest niższy niż 2% sprzedaży. Dlatego w związku z art. 90 ust. 1 pkt 10 ustawy ? SP ZOZ nie odlicza podatku naliczonego od podatku należnego. W roku 2006 SP ZOZ realizował projekt w ramach ZPRR pt. ?Modernizacja Gminnego Ośrodka Zdrowia (?)?. Projekt dotyczy remontu I piętra budynku Ośrodka Zdrowia z tego tytułu Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie. Zainteresowany informuje, iż remontowane pomieszczenia służą wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, polegającej na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia. Obiekty te nie są, ani nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub użyczenia. Sprzedaż jaką osiąga SP ZOZ z tytułu najmu i opłat eksploatacyjnych mieszkań, apteki i GOPS ? nie ma nic wspólnego z realizowanym projektem. W sierpniu 2008 r. (?) Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi zwrócił się z prośbą o zwrócenie się z prośbą do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej podatku VAT w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającymi ze zrealizowanego projektu dofinansowanego w ramach ZPORR.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy SP ZOZ (?) przysługuje prawo do odliczenia bądź odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ?Modernizacja Gminnego Ośrodka Zdrowia (?)?...


Zdaniem Wnioskodawcy, SP ZOZ nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, gdyż ponoszone w związku z tym wydatki służą tylko sprzedaży zwolnionej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3?7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a cyt. ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustala się, w myśl art. 90 ust. 3 ustawy, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ten stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 8 i 9 ustawy).

Według art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% ? podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2; w przypadku gdy nie przekroczyła 2% ? podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 ww. artykułu.


Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT określa się, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie części lub całości kwot związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Podstawowa stawka podatku ? w myśl art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 9 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 85 ? ?usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)?.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący publicznym zakładem opieki zdrowotnej, świadczy usługi medyczne mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 ?usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej?, które na podstawie załącznika nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT. Zainteresowany dodatkowo osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej, tj. z opłat eksploatacyjnych z 3 mieszkań, a także sąsiadujących z Ośrodkiem Zdrowia apteki i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W stosunku do sprzedaży całościowej stanowi to niewielką sprzedaż, a VAT należny jest niższy niż 2% sprzedaży.

W roku 2006 Wnioskodawca realizował projekt dofinansowany ze środków ZPRR pt. ?Modernizacja Gminnego Ośrodka Zdrowia (?)? polegający na remoncie I piętra tego budynku Ośrodka Zdrowia. Remontowane pomieszczenia służą jednak ? jak twierdzi Strona - wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, polegającej na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia. Obiekty te nie są ani nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy czy użyczenia. Sprzedaż jaką osiąga SP ZOZ z tytułu najmu i opłat eksploatacyjnych mieszkań, apteki i GOPS ? nie ma nic wspólnego z realizowanym projektem.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na fakt, iż przedmiotowa inwestycja związana jest ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, które na podstawie art. 43 ust. 1 ww. ustawy są zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany analogicznie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Strona nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia ani odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego pt. ?Modernizacja Gminnego Ośrodka Zdrowia (?)? pod warunkiem, że faktury dotyczące przedmiotowej inwestycji mogą być jednoznacznie przypisane do czynności zwolnionych od podatku.

Tut. Organ informuje, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. zasady dotyczące zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej uregulowane są w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika