Podatek od towarów i usług jest:? w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją (...)

Podatek od towarów i usług jest:? w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa (...)?,? w zakresie uznania za podatnika podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 17 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe ? w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa (...)?,
  • nieprawidłowe ? w zakresie uznania za podatnika podatku VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa (...)? oraz w zakresie uznania za podatnika podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Złożony wniosek dotyczy możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przez Wnioskodawcę projektu pn.: ?(...)?. Zakres, jaki obejmuje operacja objęta dofinansowaniem unijnym to budowa ogólnodostępnej infrastruktury w postaci zbiornika retencyjno-rekreacyjnego pełniącego funkcję rekreacyjno-wypoczynkową dla mieszkańców miasta i turystów odwiedzających obszar Doliny X. Prace obejmują ukształtowanie czaszy zbiornika, budowę grobli oraz budowli hydrotechnicznych służących do regulowania poziomu wody. Projekt nie ma celu zarobkowego, celem jego realizacji jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb swoich mieszkańców, zmniejszenie deficytu w tego typu obiektach.

Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą po jego zakończeniu służyć sprzedaży opodatkowanej ? korzystanie ze zbiornika będzie ogólnodostępne i bezpłatne.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. Powiat X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
  2. Objęte projektem zadanie niewątpliwie należy do zadań własnych Powiatu określonych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Podczas planowania przedsięwzięcia a w późniejszym etapie jego realizacji skupiono się na kilku określonych ustawą zadaniach publicznych o charakterze ponadgminnym szczególnie w zakresie:
    • wspierania osób niepełnosprawnych - powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna, przystosowana do swobodnego korzystania przez osoby niepełnosprawne. Jest to bardzo ważna kwestia gdyż obecnie w obszarze Powiatu X me istnieje taki kompleks,
    • kultury fizycznej i turystyki - działanie to zmierza do ukierunkowania rozwoju turystyki w regionie poprzez promocję i wspieranie odpowiedzialnego, w tym wspierającego przyrodę - korzystania z jej walorów, pozwoli na kanalizację wszystkich form sportu wraz z eliminacją skrajnych rozwiązań szczególnie nieprzyjaznych przyrodzie,
    • ochrony środowiska i przyrody - analizując potrzeby i narastające ryzyko związane z nielegalnym wykorzystywaniem obecnych chronionych kompleksów stawnych (obszar Doliny X, Natura 2000) potrzeba inwestowania w taką infrastrukturę jest wysoce uzasadniona. Obecna sytuacja stwarza ogromne niebezpieczeństwo dotyczące zachwiania równowagi biologicznej otaczającej obszar fauny i flory, zanieczyszczenia środowiska naturalnego. W związku z powyższym podjęto jak najwcześniej działania u samego źródła narastającego problemu. Wybudowany zbiornik pozwala skanalizować nielegalny ruch pasjonatów aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu właśnie w przedmiotowym miejscu minimalizując skutki związane z degradacja cennego środowiska naturalnego,
    • promocji powiatu - realizacja operacji wpływa znacząco na promocję obszaru, wpłynie na zwiększenie ruch turystycznego w Powiecie X, wzrośnie rozpoznawalność regionu wśród mieszkańców całego województwa dolnośląskiego, wielkopolskiego i innych. Warto wspomnieć, że bogactwo oferty turystycznej jest jednym z podstawowych czynników determinujących wielkość ruchu turystycznego, a tym samym bezpośrednią promocją obszaru. Zbiornik retencyjno-rekreacyjny wzbogaca obecne produkty turystyczne o niespotykane na terenie powiatu milickiego ogólnodostępne miejsce wypoczynku, możliwość uprawiania turystyki pieszej i rowerowej, uprawiania sportów wodnych na powierzchni zbiornika, a także stanowi doskonałe miejsce do spędzania wolnego czasu w gronie rodziny i przyjaciół.
  3. Powiat XZ będzie właścicielem zbiornika retencyjno-rekreacyjnego oraz zgodnie z celami ustawowymi będzie go użytkował. Uzyskany efekt realizacji projektu nie zostanie przekazany innemu podmiotowi. Powiat X będzie administratorem ponoszącym koszty związane z utrzymaniem obiektu. W sezonie letnim przy wzmożonych pracach wokół zbiornika wodnego nie wykluczono rozwiązania wynajęcia operatora utrzymującego powstałą infrastrukturę w nienagannej postaci.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT z tytułu zakupu towarów i usług związanych z budową zbiornika?
  2. Czy w świetle art. 9 Dyrektywy Rady 2006/112/EC z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zastępującej Dyrektywę 77/388/ECC) i zastrzeżeniem określonym w art. 13 (1) Dyrektywy, a także art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca realizując opisane wcześniej przedsięwzięcie jest traktowany, jako podatnik czy też nie?

Zdaniem Wnioskodawcy nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, więc nie przysługuje odliczenie podatku VAT.

Natomiast w ocenie Wnioskodawcy w związku z realizowanym przedsięwzięciem (na podstawie umowy cywilnoprawnej) Powiat X powinien być traktowany jako podatnik.

Zgodnie z wytycznymi programowymi - art. 55 ust. 5 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 podatek od towarów i usług uznaje się, co do zasady za niekwalifikowany (nie podlegający refundacji) w ramach Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?, za wyjątkiem sytuacji gdy podatek ten został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony i nie podlega zwrotowi, a także nie kwalifikuje się do uzyskania wsparcia z EFR podatek od wartości dodanej, oprócz podatku od wartości dodanej niepodlegającego zwrotowi, jeżeli jest on rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez innego beneficjenta niż osoba niebędąca podatnikiem określona w art. 4 ust 5 akapit pierwszy szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa (...)? oraz za nieprawidłowe w zakresie uznania za podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? mocą art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z kolei, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska i przyrody oraz promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 5, pkt 8, pkt 13 i pkt 21 ww. ustawy).

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2). W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. O bezpośrednim związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem można mówić jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Reasumując, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wtedy, gdy są wykonane odpłatnie i pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn.: ?Budowa (...)?. Zakres, jaki obejmuje operacja objęta dofinansowaniem unijnym to budowa ogólnodostępnej infrastruktury w postaci zbiornika retencyjno-rekreacyjnego pełniącego funkcję rekreacyjno-wypoczynkową dla mieszkańców miasta i turystów odwiedzających obszar Doliny X. Prace obejmują ukształtowanie czaszy zbiornika, budowę grobli oraz budowli hydrotechnicznych służących do regulowania poziomu wody. Projekt nie ma celu zarobkowego, celem jego realizacji jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb swoich mieszkańców, zmniejszenie deficytu w tego typu obiektach.

Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą po jego zakończeniu służyć sprzedaży opodatkowanej ? korzystanie ze zbiornika będzie ogólnodostępne i bezpłatne. Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych Powiatu w zakresie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym dotyczących w szczególności: wspierania osób niepełnosprawnych, kultury fizycznej i turystyki, ochrony środowiska i przyrody oraz promocji powiatu. Powiat X będzie właścicielem zbiornika retencyjno-rekreacyjnego oraz zgodnie z celami ustawowymi będzie go użytkował. Uzyskany efekt realizacji projektu nie zostanie przekazany innemu podmiotowi. Powiat X będzie administratorem ponoszącym koszty związane z utrzymaniem obiektu. W sezonie letnim przy wzmożonych pracach wokół zbiornika wodnego nie wykluczono rozwiązania wynajęcia operatora utrzymującego powstałą infrastrukturę w nienagannej postaci.


Reasumując, w przedmiotowej sprawie należy uznać, że w ramach realizowanego projektu, Wnioskodawca nie wykonuje czynności, które spełniałyby przesłanki pozwalające uznać te czynności za dostawę towarów lub świadczenie usług. Zatem w zakresie realizacji tego projektu, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (?).

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wynika powyższych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż nabywane towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa (...)?.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika