Czy ma miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcą (świadczącym), a Wnioskodawcą (beneficjentem (...)

Czy ma miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcą (świadczącym), a Wnioskodawcą (beneficjentem świadczenia) z tytułu którego wynagrodzeniem jest Premia wypłacana przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji czy Zainteresowany jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorcę w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznaną Premię, na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT?


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielanych premii pieniężnych i możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahenta ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielanych premii pieniężnych i możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahenta. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o brakujący podpis prokurenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje na rzecz Odbiorcy dostaw towarów, które następnie są sprzedawane w sieci sklepów Odbiorcy. W omawianym zakresie, podstawą współpracy między Zainteresowanym i Odbiorcą jest ?Umowa ramowa długoterminowej współpracy gospodarczej? (Umowa Ramowa).

Umowa Ramowa w sposób kompleksowy określa warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i Odbiorcą, w szczególności przewiduje szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między jej stronami, np.: rabaty, wynagrodzenie za usługi w zakresie promocji towarów czy premie pieniężne.

Zgodnie z Umową Ramową, Zainteresowany zobowiązał się do przyznania Odbiorcy premii pieniężnej (Premia) z tytułu i pod warunkiem dokonania przez Odbiorcę, w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok kalendarzowy), określonej wartości zakupów towarów handlowych od Wnioskodawcy. Dotychczas dla celów rozliczeń VAT wskazanych powyżej zdarzeń, Odbiorca wystawiał Spółce faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. Wypłacane do tej pory premie pieniężne zarówno Wnioskodawca jak i Odbiorca traktowali jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy.

Zainteresowany podkreśla, iż w przeszłości Odbiorca dwukrotnie zwracał się do właściwego dla niego organu podatkowego z wnioskami o wydanie tzw. wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania VAT otrzymywanych premii pieniężnych (m.in. otrzymywanych od Spółki). W odpowiedzi na przedmiotowe wnioski Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (Organ) wydał interpretację z dnia 12 lipca 2005 r., sygn. 1471/NTR1/443-306/05/AM oraz z dnia 7 sierpnia 2007 r. sygn. 1471/VTR1/443-47/07/MA, potwierdzając prawidłowość schematu rozliczeń VAT stosowanego przez strony Umowy Ramowej. W szczególności Organ potwierdził, że premie pieniężne otrzymywane przez Odbiorcę (czyli także wypłacane przez Wnioskodawcę) powinny być dla celów VAT traktowane jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez Odbiorcę na rzecz swoich dostawców (czyli także na rzecz Spółki).

W związku z występującym w 2007 r. stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (oraz niektórych organów podatkowych), w zakresie traktowania dla celów VAT premii pieniężnych przyznawanych z tytułu i pod warunkiem wykonania przez beneficjenta premii określonej ilości transakcji zakupu, zgodnie z którym tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, a w konsekwencji zdarzenia związane z ich wypłatą nie wywołują żadnych skutków w zakresie VAT, zarówno po stronie beneficjenta premii jak i podmiotu ją wypłacającego, a także odmiennym stanowiskiem większości polskich organów podatkowych w omawianym zakresie, odzwierciedlającym stanowisko Ministra Finansów wyrażone w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065 BM6) oraz z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026), zgodnie z którymi przedmiotowe premie pieniężne należy w określonych przypadkach traktować jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez beneficjenta premii, po stronie Wnioskodawcy powstały wątpliwości co do zasadności swojego postępowania.

Zainteresowany wskazał, iż prawidłowość drugiego stanowiska została potwierdzona w odniesieniu do Premii przyznawanych przez Spółkę na rzecz Odbiorcy w dwóch tzw. wiążących interpretacjach prawa podatkowego, wydanych przez Organ dla Odbiorcy.

Wątpliwości Spółki dotyczą również znowelizowanego (począwszy od 1 stycznia 2008 r.) przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który nie przyznaje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pomiędzy Odbiorcą (świadczącym) a Spółką (beneficjentem świadczenia) ma miejsce świadczenie usług, z tytułu którego wynagrodzeniem jest Premia wypłacana przez nią, a w konsekwencji, czy jest ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorcę w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznaną Premię, na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, skutki podatkowe w zakresie VAT przyznania różnych rodzajów premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in.: od ustalenia za co faktycznie dana premia pieniężna została wypłacona, czy dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie etc.

W opisanym stanie faktycznym Premia wypłacana jest Odbiorcy w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez niego określonej wartości zakupów towarów handlowych Zainteresowanego, w danym okresie rozliczeniowym. Przyznanie Premii nie jest zatem związane z konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy i nie wynika z dokonania konkretnej dostawy towarów na jego rzecz, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami Umowy Ramowej.

Ponadto Spółka informuje, iż Premia przyznawana jest Odbiorcy w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów jego towarów w danym okresie rozliczeniowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Zainteresowanego należy uznać, że wypłacane przez niego Premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, które to zachowanie należy na gruncie przepisów ustawy o VAT potraktować jako świadczenie usługi, podlegające opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym, Premia przyznawana przez Spółkę ma charakter płatności wzajemnej, tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, polegające na dokonaniu zakupów jego towarów, o określonej przez strony Umowy Ramowej wartości. W efekcie:

  1. w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych z Wnioskodawcą), wypłacenie Premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Spółki;
  2. w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Zainteresowany nie ma obowiązku przyznania Premii.


Reasumując, zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym wypłacana Premia stanowi ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorcy. W efekcie, stanowi ona wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez Odbiorcę usługi, podlegającej opodatkowaniu VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione uwagi, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że usługa świadczona przez Odbiorcę na jego rzecz w zamian za Premię powinna zostać udokumentowana fakturą VAT, na podstawie art. 106 ustawy o VAT. W konsekwencji, Zainteresowany jest zdania, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na wspomnianych fakturach Odbiorcy, na zasadach ogólnych, określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT.

W szczególności, dla określenia zakresu wspomnianego prawa Spółki nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Regulacja ta dotyczy bowiem tych faktur, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub są zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika