Czy zakup programu komputerowego traktować należy jako import usług i gdzie ta usługa winna być (...)

Czy zakup programu komputerowego traktować należy jako import usług i gdzie ta usługa winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o. o. przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług elektronicznych? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług elektronicznych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą świadczącą usługi transportu międzynarodowego W codziennej pracy korzysta z portalu X. Jest to internetowa giełda transportowa ? wirtualny rynek sprzedaży dla przewoźników i spedytorów. X oferuje swoim klientom, czyli spedytorom oraz przewoźnikom, narzędzie w postaci programu komputerowego za pomocą którego mogą optymalizować swoje dyspozycje. Co kwartał Spółka obciążana jest przez usługodawcę rachunkiem za ?opłaty związane z użytkowaniem giełdy ofert transportowych?. Usługodawca ma siedzibę w Niemczech.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zakup tej usługi spółka powinna traktować jako import usług i opodatkować tę usługę w kraju, w którym nabywca usługi posiada siedzibę, czyli w tym przypadku w Polsce...


Zdaniem Wnioskodawcy, iż zgodnie z art. 24 ust. 4 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług traktuje ją jako usługę elektroniczną.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w art. 4 są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż świadczącego usługę ? miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. Stąd usługa jest traktowana przez Wnioskodawcę jako import usług. Spółka wystawia do niej fakturę wewnętrzną VAT z tą samą datą co data wystawienia faktury usługodawcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).


W myśl art. 2 pkt 26 ustawy, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi, o których mowa w art. 11 rozporządzenia nr 1777/2005, z uwzględnieniem art. 12 tego rozporządzenia.

Na mocy art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 05.288.1), zwanego dalej rozporządzeniem, do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dwunaste i załączniku L dyrektywy 77/388/EWG, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.


Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. rozporządzenia, usługami wchodzącymi w zakres ust. 1 są następujące usługi, w szczególności jeśli świadczone są przez Internet lub sieć elektroniczną:

  1. ogólnie produkty w formie cyfrowej łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami i nowszymi wersjami oprogramowania;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takie jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towaru lub usługi za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek on-line, na którym potencjalni kupcy przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujących dostęp do informacji, w których aspekty telekomunikacyjne są natury pomocniczej lub drugorzędnej (czyli pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych; gier; umożliwiają hosting witryn internetowych; dostęp do grup dyskusyjnych; etc.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.


Załącznik I wymienia następujące usługi:

  1. Punkt 1 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG
       a) Tworzenie i hosting witryn internetowych.


       b) Automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i on-line.
       c) Zdalne zarządzanie systemami.
       d) Hurtownie danych on-line, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych.
       e) Dostarczanie on-line przestrzeni na dysku na żądanie.

  2. Punkt 2 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG
       a) Uzyskiwanie dostępu on-line i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień.
       b) Oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych.
       c) Sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek).
       d) Automatyczna instalacja on-line filtrów na witrynach internetowych.
       e) Automatyczna instalacja on-line zabezpieczeń typu firewalls.
  3. Punkt 3 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG
       a) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów.
       b) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu.
       c) Zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych.
       d) Prenumerata gazet i czasopism on-line.
       e) Dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych.
       f) Wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody on-line.
       g) Informacje generowane automatycznie on-line przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe).
       h) Dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych.
       i) Korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.
  4. Punkt 4 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG
       a) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe.
       b) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków.
       c) Uzyskiwanie dostępu i pobieranie filmów.
       d) Pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe.
       e) Uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier on-line, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.
  5. Punkt 5 załącznika L do dyrektywy 77/388/EWG
       a) Automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.
       b) Ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.


Natomiast art. 12 powołanego rozporządzenia zawiera katalog usług, które nie są zaliczane do usług elektronicznych:

  1. usługi nadawcze radiowe i telewizyjne, o których mowa w art. 9 ust. 2 lit. e) tiret jedenaste dyrektywy 77/388/EWG;
  2. usługi telekomunikacyjne w rozumieniu art. 9 ust. 2 lit. e) tiret dziesiąte dyrektywy 77/388/EWG;
  3. dostawy następujących towarów i świadczenie następujących usług:
    nbspnbsp a. towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie;
    nbspnbsp b. płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;
    nbspnbsp c. materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety i czasopisma;
    nbspnbsp d. płyty CD, kasety magnetofonowe;
    nbspnbsp e. kasety wideo, płyty DVD;
    nbspnbsp f. gry na płytach CD-ROM;
    nbspnbsp g. usługi świadczone przez osoby takie jak prawnicy lub doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
    nbspnbsp h. usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (czyli poprzez zdalne połączenie);
    nbspnbsp i. usługi fizyczne off-line naprawy sprzętu komputerowego;
    nbspnbsp j. hurtownie danych off-line;
    nbspnbsp k. usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
    nbspnbsp l. centra wsparcia telefonicznego (ang. helpdesk);
    nbspnbsp m. usługi edukacyjne świa
    nbspnbsp n. towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie;
    nbspnbsp o. płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;
    nbspnbsp p. materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety i czasopisma;
    nbspnbsp q. płyty CD, kasety magnetofonowe;
    nbspnbsp r. kasety wideo, płyty DVD;
    nbspnbsp s. gry na płytach CD-ROM;
    nbspnbsp t. usługi świadczone przez osoby takie jak prawnicy lub doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
    nbspnbsp u. usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (czyli poprzez zdalne połączenie);
    nbspnbsp v. usługi fizyczne off-line naprawy sprzętu komputerowego;
    nbspnbsp w. hurtownie danych off-line;
    nbspnbsp x. usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
    nbspnbsp y. centra wsparcia telefonicznego (ang. helpdesk);
    nbspnbsp z. usługi edukacyjne świadczone korespondencyjnie, zwłaszcza za pośrednictwem poczty;
    nbspnbsp aa. konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest udział człowieka, niezależnie od sposobu składania ofert;
    nbspnbsp bb. usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;
    nbspnbsp cc. dostęp do Internetu i stron World Wide Web;
    nbspnbsp dd. usługi telefoniczne świadczone przez Internet.


Katalog usług wskazany w powołanych regulacjach ma charakter przykładowy. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej;
  • świadczenie jest zautomatyzowane a udział człowieka jest niewielki;
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest firmą świadczącą usługi transportu międzynarodowego W codziennej pracy korzysta z portalu X. Jest to internetowa giełda transportowa ? wirtualny rynek sprzedaży dla przewoźników i spedytorów. X oferuje swoim klientom, czyli spedytorom oraz przewoźnikom, narzędzie w postaci programu komputerowego za pomocą którego mogą optymalizować swoje dyspozycje. W związku z tym, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi posiadają wszystkie ww. cechy ? przyjąć należy, że zajdą wskazane przesłanki, pozwalające na zakwalifikowanie tych czynności do usług elektronicznych. Ponadto należy zwrócić uwagę, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały ujęte w art. 12 cyt. rozporządzenia.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.


Usługi elektroniczne objęte są szczególnymi zasadami dotyczącymi określenia miejsca świadczenia - w związku z tym, że wymienione zostały w art. 27 ust. 4 pkt 9 ustawy, w opisanym stanie faktycznym, zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy.

Powołany art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy stanowi, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.


Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż usługodawca ma siedzibę na terenie Niemiec.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdza się, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest Polska. Tym samym usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika