Czy Wnioskodawca jako jedna jednostka samobilansująca sprzedając wyroby akcyzowe ze swojego składu (...)

Czy Wnioskodawca jako jedna jednostka samobilansująca sprzedając wyroby akcyzowe ze swojego składu podatkowego oraz dokonując przesunięć magazynowych ze swojego składu podatkowego do swojego podmiotu pośredniczącego, z którego nastąpi faktyczna sprzedaż zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi stanowi to obrót, uzyska wymagany obrót zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym czyli do obrotu może zaliczyć sprzedaż ze swojego składu podatkowego i swojego podmiotu pośredniczącego, do którego nastąpiło wprowadzenie wyrobów akcyzowych z własnego składu podatkowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków prowadzenia składu podatkowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków prowadzenia składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) zgodnie z decyzją określonego naczelnika urzędu celnego posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest osobowy i towarowy transport samochodowy, towarowy transport kolejowy oraz sprzedaż produktów naftowych w tym sprzedaż olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 dostarczanych głównie do Y (zwanego dalej kontrahentem).

Obecnie Spółka dostarcza do kontrahenta oleje smarowe ze swojego głównego magazynu do swoich magazynów znajdujących się na terenie oddziałów kontrahenta (stanowi to ok. 70% całego obrotu Spółki olejami smarowymi) skąd pobierana jest potrzebna ilość przedmiotowych olejów do kopalń.

W przyszłości Spółka dostarczałaby oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, ze swojego składu podatkowego (główny magazyn) do swojego podmiotu pośredniczącego (magazyny na terenie oddziałów kontrahenta) skąd podmiot zużywający (oddziały kontrahenta) odbierałyby potrzebne im ilości towarów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i tu następowałaby faktyczna sprzedaż. Przedstawiony schemat jest wymuszony względami logistycznymi oraz brakiem możliwości innych rozwiązań zarówno ustawowych (ustawa o podatku akcyzowym) jak i podpisanymi umowami pomiędzy Spółką, a kontrahentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako jedna jednostka samobilansująca sprzedając wyroby akcyzowe ze swojego składu podatkowego oraz dokonując przesunięć magazynowych ze swojego składu podatkowego do swojego podmiotu pośredniczącego, z którego nastąpi faktyczna sprzedaż zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi stanowi to obrót, uzyska wymagany obrót zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym czyli do obrotu może zaliczyć sprzedaż ze swojego składu podatkowego i swojego podmiotu pośredniczącego, do którego nastąpiło wprowadzenie wyrobów akcyzowych z własnego składu podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, odnosi się wprost do ustawy o podatku od towarów i usług i w tym rozumieniu Zainteresowany jako jednostka samobilansująca, mająca obecnie obrót olejami smarowymi na poziomie 30 mln zł rocznie dokonując obrotu olejami smarowymi ze swojego składu podatkowego do swojego podmiotu pośredniczącego ? magazyny na terenie kopalń ? w wysokości ponad 20 mln zł rocznie, z których w myśl ustawy o podatku VAT nastąpi dopiero faktyczna sprzedaż do podmiotów zużywających spełni wymogi wyżej cytowanego przepisu.

Do ustalenia obrotu Spółki, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług oraz art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym należy uwzględnić łączną sprzedaż z jej składu podatkowego i jej podmiotu pośredniczącego do którego wprowadzono wyroby akcyzowe ze składu należącego do Zainteresowanego.

Nie włącza się do obrotu, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, przesunięć magazynowych i zgodnie z nią nie jest istotne, z którego magazynu nastąpi faktyczna sprzedaż. Zaliczana zostanie ona zawsze jako obrót.

Mając powyższe na uwadze Spółka uważa, że do ustalenia obrotu należy uwzględnić sprzedaż z jej składu podatkowego oraz z jej podmiotu pośredniczącego, do którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone ze składu podatkowego należącego do Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla olejów smarowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 20 mln zł.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca dostarcza do kontrahenta oleje smarowe ze swojego głównego magazynu do swoich magazynów znajdujących się na terenie oddziałów kontrahenta (stanowi to ok. 70% całego obrotu Spółki olejami smarowymi) skąd pobierana jest potrzebna ilość przedmiotowych olejów do kopalń. W przyszłości Spółka dostarczałaby oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, ze swojego składu podatkowego (główny magazyn) do swojego podmiotu pośredniczącego (magazyny na terenie oddziałów kontrahenta) skąd podmiot zużywający (oddziały kontrahenta) odbierałyby potrzebne im ilości towarów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i tu następowałaby faktyczna sprzedaż.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z obrotem, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, iż warunek ? minimalnej wysokości obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług ? musi spełnić podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. Jeśli zatem Zainteresowany wykona obrót ? w rozumieniu ww. przepisów ? wynoszący 20 mln zł w roku poprzedzającym dany rok podatkowy, to spełni warunek uregulowany w przepisie art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy.

Reasumując, Spółka może zaliczyć sprzedaż ze swojego składu podatkowego i swojego podmiotu pośredniczącego ? do którego nastąpiło wprowadzenie wyrobów akcyzowych z własnego składu podatkowego ? do wymaganego obrotu, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 4 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika