Czy do usług świadczonych przez Zainteresowaną ma zastosowanie obniżona do 0% stawka podatku od towarów (...)

Czy do usług świadczonych przez Zainteresowaną ma zastosowanie obniżona do 0% stawka podatku od towarów usług na podstawie § 7c ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 30 listopada 2008 r.) oraz na podstawie § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2012 r. (data wpływu 8 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 marca 2012 r. (data wpływu 8 marca 2012 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła z posłem do Parlamentu Europejskiego umowę, której przedmiotem było świadczenie na rzecz posła m.in. w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. usług związanych z wykonywaniem przez niego czynności służbowych jako deputowanego do Parlamentu Europejskiego.

Na przedmiotowe czynności składały się w szczególności: organizacja spotkań służbowych, konferencji, przygotowywanie wystąpień publicznych oraz organizacja pracy biura poselskiego posła do Parlamentu Europejskiego na terytorium kraju. Umowa została zawarta bezpośrednio z posłem, natomiast zapłaty wynagrodzenia dokonywał Parlament Europejski. Wartość umowy została określona w kwocie do zapłaty, tj. kwocie brutto. Zainteresowana wystawiała posłowi miesięczne faktury w wysokości wynagrodzenia ustalonego w umowie, na które składała się kwota netto (obrót) powiększona o należny podatek od towarów i usług według stawki podstawowej.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż nie była ona i nie jest w posiadaniu otrzymanego od posła do Parlamentu Europejskiego, na rzecz którego wykonywała w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. usługi związane z wykonywaniem przez niego czynności służbowych jako deputowanego do Parlamentu Europejskiego, wypełnionego odpowiednio dla potrzeb podatku od towarów i usług świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. U. WE L 8 z dnia 11.01.1996 r. Dz. U. WE polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. I, str. 297), potwierdzonego przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego posiada on siedzibę lub przedstawicielstwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do usług świadczonych przez Zainteresowaną ma zastosowanie obniżona do 0% stawka podatku od towarów usług na podstawie § 7c ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 30 listopada 2008 r.) oraz na podstawie § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r.)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), ?Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 179 ust. 1?.

Na podstawie art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% (po dniu 1 stycznia 2011 r. - 5%) lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Rozporządzeniem z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r.), Minister Finansów w § 7c ust. 1 pkt 1, obniżył stawkę podatku VAT do 0% dla dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz ?instytucji Wspólnot Europejskich, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), zwanych dalej ?instytucjami Wspólnot?, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych tych instytucji?.

Warunkiem stosowania obniżonej stawki jest, stosownie do § 7c ust. 2 Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., przekazanie przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi przez usługobiorcę:

  1. wypełnionego odpowiednio dla potrzeb podatku dokumentu, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z dnia 11.01.1996 r., Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzonego przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

W opinii Zainteresowanej, usługi świadczone przez nią na rzecz posła do Parlamentu Europejskiego spełniają kryteria do objęcia ich 0% stawką podatku od towarów i usług.

Parlament Europejski jest niewątpliwie ?instytucją Wspólnot?, gdyż został utworzony na podstawie Traktatów Założycielskich Unii Europejskiej i stosownie do art. 189 Traktatu Ustanawiającego Unię Europejską, jako instytucja złożona z przedstawicieli narodów państw należących do Wspólnoty, wykonuje uprawnienia przyznane mu ww. Traktatem. Czynności służbowe wykonywane przez posłów do Parlamentu Europejskiego pozostają w ścisłym związku z pracami parlamentu, ponieważ Parlament Europejski wykonuje swoje traktatowe zadania poprzez członków zgromadzenia.

W myśl art. 21 ust. 1-3 Decyzji Parlamentu Europejskiego z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia statusu posła do Parlamentu Europejskiego (2005/684/WE, Euratom), posłowie mają prawo do pomocy osobistych współpracowników, których sami sobie dobierają, a Parlament Europejski ponosi koszty ich zatrudnienia.

Stosownie do rozdziału III oraz IV Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), postanowienia protokołu stosuje się m.in. do Członków Zgromadzenia (posłów do Parlamentu Europejskiego) oraz Przedstawicieli Państw Członkowskich biorących udział w pracach instytucji Wspólnot, ich doradców oraz ekspertów technicznych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawczyni, usługi świadczone przez nią na rzecz posła do Parlamentu Europejskiego należy uznać za usługi świadczone na rzecz ?instytucji Wspólnot?, o których mowa w § 7c ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Zainteresowana spełnia również warunki do stosowania stawki 0% podatku od towarów i usług, o których mowa w § 7c ust. 2 Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Warunek określony w § 7c ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., tj. fakt posiadania odpowiednio wypełnionego dla potrzeb podatku dokumentu, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie zwolnienia z podatku akcyzowego, potwierdzonego przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego instytucja Wspólnot posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, nie ma zastosowania do Wnioskodawczyni, ponieważ dotyczy on jedynie zwolnienia dostawy towarów z podatku akcyzowego i nie stosuje się go do potwierdzania zwolnienia usług z podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż Rzeczpospolita Polska nie skorzystała z możliwości przewidzianej w art. 3 ww. rozporządzenia Komisji, tj. dostosowania przedmiotowego świadectwa zwolnienia dla potrzeb opodatkowania usług podatkiem od towarów i usług, co potwierdza również orzecznictwo polskich sądów administracyjnych, np. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 sierpnia 2009 r. w sprawie o sygn. akt: I SA/Po 1419/08.

Zainteresowana spełnia warunek, o którym mowa w § 7c ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., ponieważ posiada zamówienie usług wraz z ich specyfikacją.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawczyni, usługi świadczone przez nią na rzecz posła do Parlamentu Europejskiego opodatkowane są 0% stawką podatku od towarów i usług, stosownie do § 7c ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. Rozporządzenie z dnia 27 kwietnia 2004 r. zostało zastąpione Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r.).

Rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r., w § 11 ust. 1 pkt 1 przewiduje stosownie stawki 0% podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług na rzecz instytucji Wspólnot pod warunkiem posiadania dokumentacji, o której mowa w § 11 ust. 2 Rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. Brzmienie przepisów § 11 ust. 1 pkt 1 i § 11 ust. 2 Rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. jest tożsame z brzmieniem przepisów odpowiednio § 7c ust. 1 pkt 1 i § 7c ust. 2 Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., w związku z powyższym w obliczu faktycznie niezmienionego stanu prawnego oraz faktycznego, Zainteresowana jest zdania, iż usługi świadczone przez nią na rzecz posła do Parlamentu Europejskiego opodatkowane są stawką 0% również w okresie obowiązywania Rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., czyli do dnia 6 kwietnia 2011 r., tj. do dnia wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które uchyliło Rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r.

Wnioskodawczyni wskazała również, iż w podobnym stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 30 października 2009 r. znak: ILPP2/443-1028/09-2/EN uznał stanowisko podatnika za prawidłowe i tym samym potwierdził prawo do stosowania 0% stawki podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów usług i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła z posłem do Parlamentu Europejskiego umowę, której przedmiotem było świadczenie na rzecz posła w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. usług związanych z wykonywaniem przez niego czynności służbowych jako deputowanego do Parlamentu Europejskiego.

W skład czynności wykonywanych przez Zainteresowaną w ramach zawartej umowy wchodziły w szczególności: organizacja spotkań służbowych, konferencji, przygotowywanie wystąpień publicznych oraz organizacja pracy biura poselskiego posła do Parlamentu Europejskiego na terytorium kraju. Umowa została zawarta bezpośrednio z posłem, natomiast zapłaty wynagrodzenia dokonywał Parlament Europejski. Wartość umowy została określona w kwocie do zapłaty, tj. kwocie brutto. Wnioskodawczyni wystawiała posłowi miesięczne faktury w wysokości wynagrodzenia ustalonego w umowie, na które składała się kwota netto (obrót) powiększona o należny podatek od towarów i usług według stawki podstawowej.

Wątpliwości Zainteresowanej dotyczą zastosowania przez nią stawki 0% z tytułu wykonywania ww. czynności w okresie trwania przedmiotowej umowy, a więc od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji jako podstawę prawno powołano przepisy obowiązujące we wskazanym powyżej okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% (?).

Przy czym art. 146a pkt 1 ustawy stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 16 ustawy, Minister Finansów w rozdziale 5 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), określił towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług do wysokości 0% oraz warunki stosowania obniżonej stawki.

Stosownie do postanowień § 7c ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), zwanych dalej ?instytucjami Wspólnot?, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju ? do celów służbowych tych instytucji.

Zgodnie z § 7c ust. 2 cyt. rozporządzenia, ww. przepis stosuje się pod warunkiem, że podmioty o których mowa w ust. 1, dla nabywanych towarów lub usług przekażą przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy:

  1. wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996 r. Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9 t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

W wyniku wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), powyższe regulacje zawarte zostały w § 11 tego rozporządzenia.

Przepis § 11 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia wskazywał, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), zwanych dalej ?instytucjami Wspólnot?, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju ? do celów służbowych tych instytucji.

W § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia postanowiono, iż ww. przepis stosuje się pod warunkiem, że podmioty o których mowa w ust. 1, dla nabywanych towarów lub usług przekażą przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy:

  1. wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996 r. Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

Z powyższego wynika zatem, iż brzmienie ww. przepisów w obu tych aktach prawnych było identyczne. W związku z powyższym, w dalszej części zwane będą one rozporządzeniami.

Dla rozstrzygnięcia czy usługi będące przedmiotem pytania mogą korzystać z obniżonej 0% stawki podatku VAT w oparciu o § 7c (§ 11) rozporządzeń, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy były one świadczone na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich.

Wskazać tutaj należy, że system instytucjonalny Wspólnot Europejskich, opiera się na pięciu głównych instytucjach: Radzie Europejskiej, Parlamencie Europejskim, Radzie Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Trybunale Sprawiedliwości oraz organach pomocniczych.

Powołane wyżej przepisy § 7c (§ 11) rozporządzeń warunkują uznanie nabywców towarów lub usług za instytucje Wspólnot Europejskich od wyszczególnienia ich w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4). Zakres podmiotowy Protokołu obejmuje m.in.: Przedstawicieli Państw Członkowskich biorących udział w pracach Instytucji Wspólnot Europejskich, urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich, Europejski Bank Centralny. Protokół reguluje również kwestię przywilejów i immunitetów członków Parlamentu Europejskiego.

Z uwagi na fakt, iż Parlament Europejski to nic innego jak zgromadzenie przedstawicieli narodów państw należących do Wspólnoty, a immunitety z istoty swojej przysługują osobom fizycznym, należy uznać, iż Protokół odnosząc się do członków Parlamentu Europejskiego, tym samym odnosi się do niego samego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni świadcząc przedmiotowe usługi na rzecz posła Parlamentu Europejskiego wypełniało warunek przewidziany w § 7c ust. 1 (§ 11 ust. 1) rozporządzeń.

Jednak dla uznania prawa Zainteresowanej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla przedmiotowych usług, konieczne było ponadto otrzymanie od posła Parlamentu Europejskiego przed ich wykonaniem, dokumentów określonych w § 7c ust. 2 (§ 11 ust. 2) rozporządzeń.

Z powołanych przepisów rozporządzeń wynika bowiem, że jeżeli podatnik wykonuje usługi na rzecz posła, jako członka Parlamentu Europejskiego oraz jest w posiadaniu dokumentu określonego w § 7c ust. 2 pkt 1 (§ 11 ust. 2 pkt 1) rozporządzeń, a także umowa zawarta z tym posłem spełnia przesłanki wynikające z § 7c ust. 2 pkt 2 (§ 11 ust. 2 pkt 2) tych rozporządzeń, to ma on prawo do zastosowania dla świadczonych usług stawkę podatku w wysokości 0%.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że Ministerstwo Finansów Departament Podatku od Towarów i Usług odnosząc się do opodatkowania usług świadczonych na rzecz organizacji międzynarodowych w piśmie z dnia 7 sierpnia 2006 r. nr PT2-813-10/31/BS/06/PT-52, powołując się na przepis § 7c rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. stwierdziło, cyt.: ?Warunkiem skorzystania z możliwości obniżenia kwoty podatku jest to, że podatnik przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi otrzymał od uprawnionego podmiotu wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w cyt. rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie zwolnienia z podatku akcyzowego (?), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmiot ten posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ten dokument. Zatem dopiero spełnienie powyższych warunków pozwala podatnikowi podatku od towarów i usług w Polsce na zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w odniesieniu do dostaw towarów, czy świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych uznanych przez państwo ich siedziby?.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowana spełnia warunek, o którym mowa w § 7c ust. 2 pkt 2 (§ 11 ust. 2 pkt 2) rozporządzeń, ponieważ posiada zamówienie usług wraz z ich specyfikacją.

Natomiast, jak poinformowała Wnioskodawczyni, nie była i nie jest w posiadaniu otrzymanego od posła do Parlamentu Europejskiego, na rzecz którego wykonywała w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. usługi związane z wykonywaniem przez niego czynności służbowych jako deputowanego do Parlamentu Europejskiego, wypełnionego odpowiednio dla potrzeb podatku od towarów i usług świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. U. WE L 8 z dnia 11.01.1996 r. Dz. U. WE polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. I, str. 297), potwierdzonego przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego posiada on siedzibę lub przedstawicielstwo.

W jej opinii, pomimo braku tego dokumentu ma ona jednak prawo do zastosowania stawki podatku 0% dla świadczonych usług, gdyż jak twierdzi, wymóg posiadania tego dokumentu nie ma do niej zastosowania. Zdaniem Zainteresowanej dotyczy on jedynie zwolnienia dostawy towarów z podatku akcyzowego i nie stosuje się go do potwierdzania zwolnienia usług z podatku od towarów i usług. Powyższe, jej zdaniem, wynika z faktu, iż Rzeczpospolita Polska nie skorzystała z możliwości przewidzianej w art. 3 ww. rozporządzenia Komisji. tj. dostosowania przedmiotowego świadectwa zwolnienia dla potrzeb opodatkowania usług podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do powyższego jeszcze raz podkreślić należy, iż w myśl przepisu § 7c ust. 2 pkt 1 (§ 11 ust. 2 pkt 1) rozporządzeń, jednym z warunków uprawniających do zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku przy świadczeniu usług na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich, o których mowa w tych przepisach, jest aby instytucje te, dla nabywanych towarów lub usług przekazały przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. U WE L 8 z 11.01.1996 r., Dz. Urz. WE polskie wydanie specjalne, rozdz. 9 t.1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo. Wskazuje to zatem, że prawodawca, korzystając z zawartego w art. 2 rozporządzenia Komisji, jak również wyrażonego w preambule do tego aktu normatywnego zezwolenia na objęcie przepisami ww. rozporządzenia Komisji również innych dziedzin opodatkowania pośredniego, w tym więc także z zakresu podatku od towarów i usług, określając warunki do zastosowania preferencyjnej stawki przy świadczeniu przedmiotowych usług odesłał do dokumentu, o którym mowa w ww. rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96. Dokumentem tym jest, zamieszczone w Załączniku ww. aktu normatywnego Komisji Świadectwo zwolnienia z podatku akcyzowego. Świadectwo to więc, poprzez wskazane odesłanie, znajduje zastosowanie również w zakresie podatku od towarów i usług, jeżeli dokument ten zostanie odpowiednio wypełniony dla potrzeb tego podatku. Wypełnione zatem odpowiednio dla celów podatku od towarów i usług Świadectwo zwolnienia z podatku akcyzowego jest dokumentem, o którym mowa w przepisie art. 7c ust. 2 pkt 1 (§ 11 ust. 2 pkt 1) rozporządzeń.

Podkreślić należy również, że odesłanie w przepisach krajowych do rozporządzenia Komisji Europejskiej oznacza, że publikacja tego aktu Komisji - co nastąpiło w Dz. Urz. WE L 8 z dnia 11.01.1996 r., Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297 - stanowi podstawę do wykorzystania zawartych w nim uregulowań dla celów podatku od towarów i usług, jak również przesądza o promulgacji oświadczenia, o którym mowa w ww. przepisach rozporządzeń Ministra Finansów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że dla usług wykonywanych przez Wnioskodawczynię na rzecz posła do Parlamentu Europejskiego w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. nie ma ona prawa zastosować preferencyjnej stawki podatku 0%. Pomimo bowiem, iż spełniony został warunek dotyczący nabywcy tych usług, wskazany w § 7c ust. 1 pkt 1 (§ 11 ust. 1 pkt 1) rozporządzeń, to jednak Zainteresowana nie wypełniła wszystkich niezbędnych warunków, o których mowa w art. 7c ust. 2 pkt 1 (§ 11 ust. 2 pkt 1) rozporządzeń. Bowiem nie jest i nigdy nie była w posiadaniu otrzymanego od posła do Parlamentu Europejskiego, na rzecz którego wykonywała w okresie trwania umowy usługi związane z wykonywaniem przez niego czynności służbowych jako deputowanego do Parlamentu Europejskiego, wypełnionego odpowiednio dla potrzeb podatku od towarów i usług świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. U. WE L 8 z dnia 11.01.1996 r. Dz. U. WE polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. I, str. 297), potwierdzonego przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego posiada on siedzibę lub przedstawicielstwo. Natomiast jak już wykazano powyżej, dopiero posiadanie tego dokumentów łącznie ze spełnieniem przez nią pozostałych przesłanek, uprawniało ją do korzystania ze stawki podatku w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym do usług świadczonych przez nią ma zastosowanie obniżona do 0% stawka podatku od towarów usług na podstawie § 7c ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (w okresie od dnia 1 grudnia 2005 r. do dnia 30 listopada 2008 r.) oraz na podstawie § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r.), jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej przez Zainteresowaną interpretacji indywidualnej oraz wyroku sądu administracyjnego wskazać należy, iż stanowią one rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach, w których zapadły i tylko do nich się zawężają.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika