Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. (...)

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.) (?ustawa o PIT?), wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowej, w związku z udziałem w tej spółce nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uzyskania przychodów z tytułu wniesienia przez osobę fizyczną nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uzyskania przychodów z tytułu wniesienia przez osobę fizyczną nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna (?Wnioskodawca?) jest właścicielem lokalu użytkowego (?Nieruchomość?), obecnie wynajmowanego osobom trzecim.

Wnioskodawca rozważa założenie z kilkoma innymi osobami fizycznymi spółki komandytowej (?Spółka Komandytowa?). Na pokrycie wkładu do Spółki Wnioskodawca planuje wniesienie przedmiotowego lokalu aportem, podczas gdy pozostali wspólnicy dokonają wpłat gotówkowych.

Wnioskodawca rozważa również możliwość, że w trakcie dalszej działalności, Spółka Komandytowa może dokonać sprzedaży Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.) (?ustawa o PIT?), wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowej, w związku z udziałem w tej spółce nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy dokonać analizy przepisów pod kątem zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 14 oraz art. 17 ustawy o PIT.

Według Wnioskodawcy, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT stanowi, że źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy mówi, że przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powołanych powyżej przepisów wynika wniosek, iż przychód z tego źródła przychodów nie powstaje wówczas, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej są nieruchomości lub ich części.

Co więcej, w myśl zasady określonej w art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały fatycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Ponadto, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są między innymi przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

  1. środkami trwałymi,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22 d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22 g nie przekracza 1.500 zł,
  3. wartościami niematerialnymi i prawnymi - ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...).W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że wniesienie wkładu niepieniężnego przez nioskodawcę do spółki komandytowej w związku z uczestniczeniem przez Niego w tej spółce, stanowi podwyższenie majątku spółki komandytowej. Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie wkładu nie wiąże się z odpłatnym zbyciem składnika wkładu niepieniężnego, ponieważ Wnioskodawca nie otrzymuje z tego tytułu ani środków pieniężnych ani udziałów w spółce kapitałowej. W wypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie można mówić także o przychodzie rozumianym jako kwoty należne podatnikowi. W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej nie spowoduje powstania przychodu z tego tytułu.

Co więcej, art. 14 ustawy o PIT w żadnym miejscu nie obejmuje wniesionego wkładu, jako przychodu do opodatkowania, dlatego też czynność ta nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy, ani po stronie pozostałych wspólników spółki komandytowej, powstania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie powoduje powstania przychodu również ze źródła kapitały pieniężne (art. 17 ustawy o PIT).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się bowiem nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Zakres przedmiotowy cytowanego przepisu ograniczony został wyłącznie do sytuacji, kiedy objęcie udziałów następuje w spółce mającej osobowość prawną. Spółka komandytowa jest natomiast spółką niemającą osobowości prawnej. Uwzględniając zatem generalną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą niedopuszczalna jest rozszerzająca wykładnia przepisów prawa podatkowego, należy stwierdzić, że wniesienie wkładu do spółki komandytowej w postaci rzeczowych aktywów trwałych nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowo, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wnioskodawca uważa, że w przedmiotowej sprawie w związku z wniesieniem przez Niego do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego nie dojdzie po powstania żadnego z przysporzeń wskazanych w tym przepisie, a więc nie można mówić o powstaniu przychodu.

Podsumowując, wniesienie przedmiotowej nieruchomości do spółki komandytowej nie powoduje powstania przychodu dla Wnioskodawcy.

Wnioskodawca na poparcie swojego zdania podaje, iż analogiczne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2007 r. (sygn. ITPB1/415-449/07/DP), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2008 r. (sygn. ILPB1/415-424/08-3/IM), czy też Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w dniu 27 września 2007 r. (sygn. 1433/GF/415-63a/07/KB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, że przedstawiając pytanie Wnioskodawca wskazał, iż w przedmiotowej sprawie znajdują zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.).

Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. Organ zrozumiał, iż Wnioskodawca miał na uwadze przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Tut. Organ informuje, że w przedmiocie pytania dotyczącego określenia w ewidencji środków trwałych wartości nieruchomości wniesionej tytułem aportu do handlowej spółki osobowej zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna nr IP-PB1-415-1283/08-3/AŻ.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

ITPB1/415-449/07/DP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika