Czy Spółka ma prawo do obniżenia w miesiącu sierpniu 2007r. kwoty podatku należnego o podatek naliczony (...)

Czy Spółka ma prawo do obniżenia w miesiącu sierpniu 2007r. kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający otrzymanych faktur VAT , mimo faktu, iż zawierają one błędy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007r. (data wpływu 14 września 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych od kontrahenta faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jawna prowadząca działalność gospodarczą jest podatkiem podatku od towarów i usług. W miesiącu maju 2007r. oraz czerwcu 2007r. wnioskodawca na poczet wykonania usługi w zakresie montażu okien w budowanym budynku handlowo-usługowym, wpłacił na rzecz kontrahenta zaliczki w wysokości 7.000zł. oraz 15.000zł. Wpływ zaliczek został udokumentowany przez świadczącego usługę fakturami VAT. W miesiącu sierpniu 2007r. po wykonaniu usług, świadczący wystawił faktury VAT opiewające na całą kwotę należną ustaloną pomiędzy stronami, nie uwzględniając w nich zapisu o wystawionych fakturach zaliczkowych. Spółka znalazła się w posiadaniu ww. faktur w dniu 28 sierpnia 2007r. Zdaniem wnioskodawcy faktury zostały wystawione z naruszeniem przepisów § 14 ust. 4, w związku z § 9 ust. 1 pkt 9-11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do obniżenia w miesiącu sierpniu 2007r. kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający otrzymanych faktur VAT , mimo faktu, iż zawierają one błędy...

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe wydatki są bezspornie związane z budową budynku handlowo-usługowego Spółki, ma ona prawo d obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT. Bez znaczenia jest fakt, iż wystawca błędnie sporządził faktury, gdyż wady mogą zostać usunięte poprzez wystawienie faktur korygujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały przez ustawodawcę w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, oraz zgodnie z dyspozycją rozporządzeń wykonawczych.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz ar. 124. Zgodnie z ust. 2 kwotę podatku naliczonego stanowi:

    1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

    a) z tytułu nabycia towarów i usług;

    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego

    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będących przedmiotem umowy komisu

    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

    2. w przypadku importu towarów ? suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;

    3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

    4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Stosownie do przepisu art. 88 ust. 1 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

  1. importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium kraju albo w kraju wymienionym w załączniku Nr 5 do ustawy;


  2. towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniuprzepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego;


  3. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3;


  4. usług noclegowych i gastronomicznych z wyjątkiem:


  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedno i drugie;


  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób


    5. wtoarów i usług, których nabycie:

  1. zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji ze zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7;


  2. nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.


Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

    1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

    a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawianiafaktur lub faktur korygujących;

    b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii

    2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku ? a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana;

    3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

    4.wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

    5.faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

    6.zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza iż, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit b ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy w fakturze podano kwoty niezgodne z rzeczywistością ? w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały dane niezgodne z rzeczywistością.

Kwestie związane z wystawianiem faktur, w przypadku wcześniejszej zapłaty zaliczki reguluje przepis § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zgodnie z jego brzmieniem jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym, że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartości otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jednocześnie z brzmienia przepisu art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1a ustawy wynika, iż podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT stwierdzających nabycie towarów i usług, w zakresie w jakim służą one do wykonywaniu czynności opodatkowanych. Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu jest prawem podatnika, natomiast fakt skorzystania z tego prawa wyrażany jest w deklaracji podatkowej. W związku z powyższym, to podatnik decyduje o możliwości skorzystania z tego prawa oraz o wysokości dokonanego odliczenia. Fakt ten nie zwalnia wnioskodawcy z czynienia wszelkich starań do przywrócenia stanu zgodnego ze stanem faktycznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika