Ponieważ realizowane przez Powiat inwestycje nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem (...)

Ponieważ realizowane przez Powiat inwestycje nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powiatowi zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji inwestycji,

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007r. (data wpływu 27 lipca 2007r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z budową i montażem windy - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z budową i montażem windy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat Sz. zawarł umowę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach programu ?Wyrównywanie różnic między regionami?, której przedmiotem było dofinansowanie zadania pod nazwą ?Budowa i montaż windy osobowej? w Przychodni Specjalistycznej Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Sz. w ramach obszaru B programu likwidacja barier architektonicznych w zakładach opieki zdrowotnej i placówkach edukacyjnych w zakresie komunikowania się. Powiat Sz. jest organem założycielskim dla SPZ ZOZ w Sz.

Budynek Przychodni Specjalistycznej został przekazany aktem notarialnym (Repertorium ?A? Nr 0000/2006) w nieodpłatne użytkowanie dla SPZ ZOZ w Sz., jednak wszelkie remonty i modernizacje budynku przychodni obciążają budżet Powiatu. Zadanie pod nazwą ?Budowa i montaż windy? finansowane było z dwóch źródeł, 75% ze środków PFRON, 25% ze środków własnych Powiatu. Po zakończeniu i rozliczeniu zadania nakłady inwestycyjne zostaną przekazane dla SPZ ZOZ w Sz. i zwiększają wartość budynku przychodni. Zgodnie z zawartą umową koszty inwestycji jako zakup usługi udokumentowane zostały fakturą VAT wystawioną na Starostwo Powiatowe w Sz., która opiewa na kwotę 229.669,67 zł brutto, VAT 41.421,25 zł. Zakup ten służył będzie tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo Powiatowe w Sz. ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej zakup usługi inwestycyjnej związanej z budową i montażem windy...

Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu poniesionych wydatków związanych z zakupem wyżej opisanej usługi inwestycyjnej, Starostwo Powiatowe w Sz.

nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup usługi inwestycyjnej, ponieważ zrealizowana inwestycja nie była zawiązana ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat dokonuje nabyć towarów i usług przy udziale środków otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w ramach programu ?Wyrównywanie różnic między regionami?. Efekt końcowy realizacji ww. zadania nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, a do świadczenia usług zwolnionych od podatku.

Ponieważ realizowane przez Powiat inwestycje nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powiatowi zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji inwestycji, o której mowa w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika