Cit w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów

Cit w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.08.2008r. (data wpływu 01.09.2008r.) uzupełnionym o dokument potwierdzający upoważnienie do reprezentowania Spółki, w dniu 21.11.2008 r. (data wpływu 24.11.2008 r.) na wezwanie z dnia 14.11.2008 r., Nr IPPB3/423-1333/08-2/KR (doręczone dnia 18.11.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28.08.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podatkowego momentu rozpoznania przychodów i kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (zleceniobiorca) podpisała umowę na zarządzanie parkingiem z inna spółką z o.o. (zleceniodawca). Zgodnie z umową usługi zarządzania polegają na: 1. przygotowywaniu rocznego budżetu operacyjnego, zawierającego miesięczne prognozy przychodów i kosztów związanych z funkcjonowaniem parkingu, 2. składanie comiesięcznych raportów obejmujących sprawozdanie z wykonania zatwierdzonego budżetu, w tym wielkości przychodów oraz wszystkich udokumentowanych kosztów, oraz informacje dotyczące zdarzeń i zagadnień technicznych, jak również przekazywanie danych statystycznych związanych z funkcjonowaniem parkingu, 3. utrzymywanie parkingu w czystości i porządku, nadzorowanie i zajmowanie się codzienną konserwacja, naprawami, czyszczeniem i optymalizacją działań w zakresie skutecznego funkcjonowania parkingu, w szczególności naprawy systemów parkingowych nadzorujących pobieranie opłat za parkowanie, 4. zatrudnianie pracowników obsługi parkingu, oraz podpisywanie umów z podwykonawcami usług sprzątania, ochrony, konserwacji itp. 5. pobieranie opłat parkingowych od krótkoterminowych klientów parkingu, ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej, wystawianie rachunków i faktur w imieniu zleceniodawcy, wpłata pobranych opłat parkingowych na wyodrębniony rachunek bankowy zleceniodawcy, monitorowanie terminowości zapłat za wystawione w imieniu zleceniodawcy faktury VAT przelewowe, 6. podpisywanie i rozwiązywanie w imieniu zleceniodawcy umów na korzystanie z parkingu w formie abonamentów miesięcznych bądź na inne okresy, 7. zaopatrywanie parkingu w niezbędne materiały eksploatacyjne, w tym bilety parkingowe i karty zbliżeniowe, art. biurowe, środki czystości. Na potrzeby wykonywania ww. usług spółka ponosi koszty, które zgodnie z umową wchodzą w zakres kosztów operacyjnych raportowanych do zleceniodawcy, i na podstawie odpowiednich faktur VAT ewidencjonuje je w swoich księgach. Ponadto spółka nalicza koszty wynagrodzeń zatrudnionych pracowników, którzy zajmują się obsługa parkingu. Koszty te za dany miesiąc są dwukrotnie zliczane i przenoszone bez doliczania marży na zleceniodawcę w ramach odrębnego świadczenia usługi obsługi parkingu na podstawie faktury VAT.

Pierwsze rozliczenie kosztów operacyjnych, nazywane w umowie wstępnym rozliczeniem kosztów operacyjnych, następuje do 24 dnia danego miesiąca za ten miesiąc i obejmuje wszystkie rozpoznane i udokumentowane koszty parkingu. Ostateczne rozliczenie następuje po przygotowaniu przez zleceniobiorcę ostatecznego raportu kosztów operacyjnych parkingu, do 20 dnia miesiąca po miesiącu, którego rozliczenie dotyczy (np. rozliczenie maja do 20 czerwca) i obejmuje całość kosztów udokumentowanych fakturami VAT, rachunkami i listą płac zatrudnionych pracowników.

Ostateczne rozliczenie jest udokumentowane fakturą korygująca VAT wystawioną w dniu ostatecznego rozliczenia kosztów tj. do 20 dnia miesiąca po miesiącu którego rozliczenie dotyczy, do faktury VAT wystawionej na obsługę parkingu, obejmującej wstępne rozliczenie kosztów. Do obu faktur VAT rozliczających koszty załączany jest raport rozliczenia kosztów, gdzie wyliczone są wszystkie koszty, wraz z numerami faktur, datami ich wystawienia, tytułami kosztu oraz kwotami netto. Usługi te świadczone są w sposób ciągły.

Odrębnie spółka otrzymuje stałe wynagrodzenie za usługi zarządzania parkingiem, na podstawie odpowiednio wystawionej faktury VAT, wystawianej z góry co miesiąc pierwszego dnia miesiąca za ten miesiąc.

Odrębnie spółka otrzymuje zmienne wynagrodzenie za zarządzanie jako procent od zysku z parkingu. Zysk obliczany jest jako różnica przychodów z parkingu, kosztów operacyjnych i stałego wynagrodzenia za zarządzanie. Wobec faktu, że koszty operacyjne ostatniego miesiąca danego kwartału obliczane są do 20 dnia miesiąca następnego to wynagrodzenie premiowe obliczane jest w tym samym terminie, i na podstawie faktury VAT wystawionej do 20 dnia miesiąca po kwartale, którego rozliczenie dotyczy, sp6łka otrzymuje zmienne wynagrodzenie za zarządzanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy koszty obsługi parkingu, które są przerzucane na zleceniodawcę na podstawie faktur VAT (pierwotnej na częściowe rozliczenie kosztów korygującej na ostateczne rozliczenie kosztów fakturowanych jedną kwotą jako obsługa parkingu) można traktować jako refakturę kosztów i w związku z tym za datę powstania przychodu z tytułu rozliczenia kosztów obsługi parkingu uznać dzień otrzymania zapłaty, zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ...
  2. Jaką datę przyjąć za datę powstania przychodu z faktur VAT za obsługę parkingu rozliczających koszty operacyjne za grudzień danego roku podatkowego...
  3. Za jaki dzień uważa się dzień poniesienia kosztów obsługi parkingu, które są przerzucane na zleceniodawcę na postawie faktury VAT rozliczającej koszty wstępnie, oraz faktury korygującej VAT rozliczającej koszty ostateczne...
  4. Za jaki dzień uznaje się dzień powstania przychodów z tytułu zmiennego wynagrodzenia za zarządzanie parkingiem...

  1. Kosztów obsługi parkingu, które są przerzucane na zleceniodawcę na podstawie faktur VAT: pierwotnej na częściowe rozliczenie kosztów i korygującej na ostateczne rozliczenie kosztów fakturowanych jedną kwotą jako obsługa parkingu, nie można traktować jako refaktury, ponieważ do kosztów obsługi parkingu zalicza się również, koszty pracowników zleceniobiorcy, którzy obsługują parking.

    Refakturę można wystawić w sytuacji, gdy wystawiająca refakturę strona sama nie świadczy usług, a jest jedynie pośrednikiem w ich rozliczeniu. Spółka w wartości faktury za obsługę parkingu wlicza nie tylko koszty podwykonawców, na których wartości otrzymuje faktury VAT, ale również koszty swoich pracowników, którzy obsługują parking. Wobec faktu, iż spółka sama świadczy usługi, za pomocą swoich pracowników, to faktury VAT na obsługę parkingu nie mogą stanowić refaktury kosztów i w związku z tym przychód tych faktur nie może być rozpoznany w dniu otrzymania zapłaty zgodnie z art. 12 ust. 3e. ustawy o pdop. Według podatnika przychód należy rozpoznać w sposób właściwy dla usług ciągłych, zgodnie z art. 12 ust. 3a i 3c czyli w dniu wystawienia faktury z uwzględnieniem określonej w umowie dacie rozliczenia usługi. Ponieważ koszty są rozliczane dwukrotnie, to przychód z faktury za obsługę parkingu wstępnie rozliczającej koszty, wystawionej do 20 dnia miesiąca za ten miesiąc, rozpoznaje się w dniu wystawienia tej faktury. Natomiast przychód z faktury korygującej VAT rozliczającej koszty ostatecznie, wystawionej do 20 dnia miesiąca następnego po miesiącu którego rozliczenie dotyczy, jest również rozpoznawany w dniu wystawienia faktury, ponieważ usługa wykonana jest w dniu sporządzenia ostatecznego raportu kosztów, gdzie zastosowanie ma art. 12 ust. 3a ustawy o pdop.
  2. Za datę powstania przychodu z faktury VAT pierwotnie rozliczającej koszty za grudzień wystawianej do 20 grudnia uznać należy datę wystawienia faktury i przychód zaliczyć do grudnia. Natomiast za datę powstania przychodu z faktury VAT korygującej ostatecznie rozliczającej koszty obsługi parkingu wystawianej do 20 stycznia, należy uznać datę wystawienia faktury, mimo że rozliczenie dotyczy grudnia, ponieważ zastosowanie mają przepisy art. 12 ust. 3a i 3c właściwe dla usług o charakterze ciągłym.
  3. Wobec faktu, że koszty są przerzucane na zleceniodawcę, stanowią one koszty bezpośrednio związanie a przychodami. Zgodnie z art. 15 ust. 4 updop koszty są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Wobec faktu, iż część kosztów rozliczana jest fakturą korygującą, VAT w miesiącu następnym, a datę powstania przychodu ustala się w dacie wystawieni faktury VAT korygującej zgodnie art. 12 ust 3a i 3c, to koszty bezpośrednio związane z przychodem z tej faktury ponoszone są w dacie powstania przychodu. Wyjątkiem są wynagrodzenia pracowników, których poniesienie uznaje się w momencie wypłaty bądź postawienia do dyspozycji zgodnie z art. 16 ust 1 pkt 57 ustaw o pdop.
  4. Za dzień powstania przychodu z tytułu zmiennego wynagrodzenia za zarządzanie parkingiem uznaje się dzień rozliczenia usługi, w którym wystawiona jest faktura VAT. W związku z tym, ze wynagrodzenie zmienne naliczane jest do 20 dnia miesiąca po kwartale, bo na ten dzień ustalono rozliczenie usługi, to za pierwszy kwartał przychód zostanie rozpoznany w kwietniu, itd., natomiast za kwartał 4 roku podatkowego, przychód z tytuły zmiennego wynagrodzenia za zarządzanie zostanie rozpoznany w styczniu roku następnego, ponieważ zastosowanie maja przepisy art. 12 ust. 3a i 3c ustawy o pdop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika