Czy w przypadku dokonania wydzielenia działalności prowadzonej na obszarze strefy w B W nie poprzez (...)

Czy w przypadku dokonania wydzielenia działalności prowadzonej na obszarze strefy w B W nie poprzez rejestrację oddziału, lecz poprzez wyodrębnienie organizacyjne tej działalności w taki sposób, aby na podstawie ksiąg rachunkowych Spółki możliwe było ustalenie danych koniecznych do określenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy w każdej z lokalizacji położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, taki sposób ustalania wartości zwolnienia będzie spełniał wymogi wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, w związku z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia? Czy w przypadku dokonania wydzielenia działalności prowadzonej na obszarze strefy w S nie poprzez rejestrację oddziału, lecz poprzez wyodrębnienie organizacyjne tej działalności w taki sposób, aby na podstawie ksiąg rachunkowych Spółki możliwe było ustalenie danych koniecznych do określenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy w każdej z lokalizacji położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, taki sposób ustalania wartości zwolnienia będzie spełniał wymogi wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, w związku z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2008r. (data wpływu 08 października 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie specjalnych stref ekonomicznych ? prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08 października 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie specjalnych stref ekonomicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest częścią grupy kapitałowej C S, specjalizującej się w produkcji wyrobów cukierniczych i napojów. Obecnie Spółka jest zaangażowana w strategiczny projekt inwestycyjny związany z zasadniczą globalną rekonfiguracją łańcucha dostaw i produktów czekoladowych grupy C S w Europie. Projekt inwestycyjny jest realizowany na terenie W Specjalnej Strefy Ekonomicznej ?I-P? na podstawie uzyskanych przez Spółkę stosownych zezwoleń na prowadzenie działalności w strefie. Inwestycja ta składa się z dwóch elementów i zakłada

(i) budowę nowoczesnego zakładu produkcyjnego w S (zezwolenie na działalność w specjalnej strefy ekonomicznej uzyskano 23 kwietnia 2008r.) oraz

(ii) rozbudowę zakładu i poszerzenie działalności Spółki w B W, w tym reorganizację procesu produkcyjnego obejmującego cały zakład oraz wszystkie jednostki organizacyjne (zezwolenie uzyskano 29 lipca 2008r.).

Część projektu związana z rozbudową i optymalizacją zakładu w B W ma na celu poszerzenie działalności Spółki o produkcję nowych, odlewanych wyrobów czekoladowych oraz pralin. Rozbudowa zakładu dotyczy instalacji wyposażenia najnowszej generacji i wdrożenia innowacyjnych metod produkcji nowej grupy wyrobów. Szacuje się, że w wyniku realizacji tej części inwestycji powstanie około 250 nowych miejsc pracy. Natomiast celem tej części inwestycji, która jest prowadzona w S jest utworzenie najbardziej innowacyjnego zakładu wyrobów czekoladowych grupy C S w Europie, wyposażenie go w najnowszej generacji maszyny i urządzenia i uruchomienie produkcji wyrobów w oparciu o najnowsze dostępne technologie. Na skutek inwestycji w S zostanie utworzonych 500 nowych miejsc pracy, z których 125 przeznaczonych będzie dla osób z wyższym wykształceniem.

Jednocześnie jednak Spółka posiada dotychczasowy zakład produkcyjny, który jest zlokalizowany w W, a zatem poza W Specjalną Strefą Ekonomiczną. W konsekwencji po zakończeniu inwestycji Spółka będzie prowadziła działalność produkcyjną zarówno na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (zakłady w Bi W i w S), jak poza terenem tej strefy (zakład w W).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku dokonania wydzielenia działalności prowadzonej na obszarze strefy w B W nie poprzez rejestrację oddziału, lecz poprzez wyodrębnienie organizacyjne tej działalności w taki sposób, aby na podstawie ksiąg rachunkowych Spółki możliwe było ustalenie danych koniecznych do określenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy w każdej z lokalizacji położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, taki sposób ustalania wartości zwolnienia będzie spełniał wymogi wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, w związku z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia...
  2. Czy w przypadku dokonania wydzielenia działalności prowadzonej na obszarze strefy w S nie poprzez rejestrację oddziału, lecz poprzez wyodrębnienie organizacyjne tej działalności w taki sposób, aby na podstawie ksiąg rachunkowych Spółki możliwe było ustalenie danych koniecznych do określenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy w każdej z lokalizacji położonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, taki sposób ustalania wartości zwolnienia będzie spełniał wymogi wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy, w związku z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia...

Zdaniem Spółki z powodu jednoczesnego prowadzenia działalności produkcyjnej na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej oraz poza obszarem tej strefy, powinna ona wydzielić organizacyjnie działalność gospodarczą wykonywaną w ramach specjalnej strefy ekonomicznej, odrębnie dla każdej z lokalizacji w specjalnej strefie ekonomicznej. W opinii Spółki wystarczającą formą wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej jest takie prowadzenie ksiąg rachunkowych i innej dokumentacji rachunkowej przez Spółkę, które umożliwia dokładne określenie danych (przychodów i kosztów) związanych z działalnością prowadzoną na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej i działalnością prowadzoną poza strefą i nie jest wymagane w takim przypadku założenie przez Spółkę odrębnego pod względem prawnym oddziału. W konsekwencji, w przypadku dokonania wydzielenia działalności prowadzonej na obszarach strefy w S oraz w B W nie poprzez rejestrację oddziałów, lecz poprzez wyodrębnienie organizacyjne tych działalności w taki sposób, aby na podstawie ksiąg rachunkowych Spółki możliwe było, odrębnie dla każdej z lokalizacji położonych na terenie specjalnej strefie ekonomicznej, ustalenie danych koniecznych do określenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), taki sposób ustalania wartości zwolnienia będzie spełniał wymogi wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy, w związku z § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów w z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie w specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006r. Nr 236, poz. 1705 ze zm.).

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r., Nr 42, poz. 274) dochody uzyskiwane przez podatników z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w odpowiednich przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje zwolnienie podatkowe dla dochodów uzyskanych przez podatników z działalności wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy przy tym zauważyć, iż uzupełnieniem wspomnianego przepisu jest m. in. art. 17 ust. 4 ww. ustawy, który stanowi, że zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Analogiczna norma prawna jest zawarta w § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia. Jednocześnie jednak przepis ten zawiera dalszą regulację prawną, z której wynika, iż w przypadku gdy przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą zarówno na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza obszarem tej strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia podatkowe określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Mając na uwadze, iż w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w ramach strefy ekonomicznej oraz poza jej obszarem, zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych z działalności wykonywanej na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej, Spółka pragnie wskazać, iż dla oceny możliwości stosowania w analizowanym przypadku powyższego zwolnienia z podatku dochodowego oraz jego zakresu kluczowe znaczenie ma odpowiedź na pytanie o sposób wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka pragnie zauważyć, iż § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia nakładając obowiązek wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej od działalności wykonywanej poza strefą, nie wskazuje formy prawnej ani sposobu takiego wydzielenia. Z końcowego fragmentu tego przepisu wskazującego, że ?wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy? można wnioskować natomiast, iż wydzielenie takie powinno zostać przeprowadzone w taki sposób, aby możliwe było ustalenie wszelkich danych (w tym w szczególności danych finansowych takich jak przychodów i kosztów) dotyczących działalności prowadzonej na terenie strefy, które są niezbędne do ustalenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego.

Co istotne przy tym, jak wskazuje Spółka, ponieważ ustawodawca nie wymaga żadnej konkretnej formy prawnej wydzielenia organizacyjnego, należy uznać, iż obowiązek wydzielenia działalności strefowej będzie spełniony wtedy gdy obiektywnie możliwe będzie ustalenie danych dotyczących działalności strefowej, w oparciu o które możliwe będzie bezsporne określenie wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, niezależnie od tego czy analizowane wydzielenie organizacyjne przybierze pod względem prawnym postać odrębnego oddziału przedsiębiorcy, samodzielnie sporządzającego bilans, czy też jakąkolwiek inną formę - np. wyodrębnienia ewidencji księgowej zakładu prowadzącego działalność wyłącznie na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej, bez wyodrębniania oddziału. Potwierdza to fakt użycia przez ustawodawcę w cytowanym § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia pojęcia ?jednostki organizacyjnej?, a nie np. ?oddziału samodzielnie sporządzającego bilans?, który to termin sugerowałby jedyną dopuszczalną formę prawną wydzielenia organizacyjnego. Przeciwnie, nie wskazując konkretnej formy i używając szerokiego pojęcia, ustawodawca pozostawia podatnikom dowolność w tej kwestii.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, w przypadku objętym niniejszym wnioskiem będzie ona zobowiązana do odpowiedniego wydzielenia organizacyjnego działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie W Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w sposób umożliwiający określenie danych niezbędnych do ustalenia wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, odrębnie dla obu lokalizacji w specjalnej strefy ekonomicznej (tj. B W i S). Jednocześnie jednak należy uznać, iż wystarczające do takiego wyodrębnienia organizacyjnego będzie prowadzenie przez Spółkę ksiąg rachunkowych (oraz innej dokumentacji księgowej) w sposób umożliwiający dokładne i bezsporne określenie danych finansowych (wielkości przychodów i kosztów) dla działalności produkcyjnej wykonywanej na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej (a w przypadku dwóch lokalizacji w specjalnej strefy ekonomicznej - odrębnie dla każdej z lokalizacji) oraz działalności wykonywanej poza strefą. W konsekwencji, zdaniem Spółki, należy uznać, iż nie jest wymagane w analizowanym przypadku, aby wyodrębnienie organizacyjne działalności produkcyjnej prowadzonej przez Spółkę na terenieW Specjalnej Strefy Ekonomicznej przybrało pod względem prawnym postać odrębnego oddziału samodzielnie sporządzającego bilans. Celem omawianego przepisu jest bowiem wyłącznie zapewnienie możliwości weryfikacji kalkulacji wielkości zwolnienia, co pozostaje spełnione także w sytuacji wyodrębnienia ewidencji rachunkowej dotyczącej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Konkludując, Spółka pragnie wskazać, iż zawarte w niniejszym wniosku stanowisko jest prezentowane także przez organy podatkowe. Przykładowo taka interpretacja przesłanki wydzielenia organizacyjnego działalności strefowej przyjęta została w następujących interpretacjach organów podatkowych: ?Wobec powyższego, przyjąć należy, że Wnioskujący, w opisanym stanie faktycznym, nie ma obowiązku utworzenia wyodrębnionej pod względem prawnym, oddzielnej jednostki w postaci odrębnego, zarejestrowanego oddziału (czy też zakładu), którego działalność byłaby prowadzona jedynie na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej, ażeby skorzystać z prawa do wykazania dochodów, uzyskanych w T, jako wolnych od podatku. Warunkiem wystarczającym, w ocenie tutejszego organu, jest organizacyjne wydzielenie działalności na terenie strefy, w taki sposób, aby na podstawie ksiąg rachunkowych Podatnika możliwe było bezsporne ustalenie wysokości zwolnionego od podatku dochodu, tj. powstałego w związku z działalnością na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.? (interpretacja Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 25 października 2005r., sygn. ZD/406-163/CIT/05); ?Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, w przypadku gdy Podatnik prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą poza obszarem strefy oraz na terenie strefy w oparciu o wymagane zezwolenie, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie. Ponadto istnieje konieczność odrębnego ujmowania w księgach przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej przez podatnika w strefie i poza nią zapisów w księgach należy dokonywać w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego od podatku dochodowego oraz podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. (...) Mając powyższe na uwadze konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną W strefie oraz działalnością prowadzoną poza terenem strefy. Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego jednym z takich sposobów może być ewidencja przychodów i kosztów uzyskania przychodów na odrębnych kontach analitycznych związanych z prowadzonymi operacjami gospodarczymi dotyczącymi działalności prowadzonej w strefie i poza nią?. (interpretacja Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 17 września 2007r., sygn. 1472/ROP1/423- 309/07/KUKM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uważa się za prawidłowe.

Mając na powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika