Czy wynagrodzenie, wypłacane przez Spółkę agentowi transferowemu, stanowi koszt bezpośrednio związany (...)

Czy wynagrodzenie, wypłacane przez Spółkę agentowi transferowemu, stanowi koszt bezpośrednio związany z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 4 i 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też jest ono kosztem pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami, a więc kosztem, o którym mowa w art. 15 ust. 4d w/w ustawy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24.11.2008r.(data wpływu 26.11.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wynagrodzenia wypłacane przez Spółkę agentom transferowym stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 4 i 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy stanowią one koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami, a więc koszty, o których mowa w art. 15 ust. 4d w/w ustawy - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26.11.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, czy wynagrodzenia wypłacane przez Spółkę agentom transferowym stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 4 i 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też są one kosztami pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami, a więc kosztami, o których mowa w art. 15 ust. 4d w/w ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność jako towarzystwo funduszy inwestycyjnych, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27.05.2004 r. o funduszach inwestycyjnych. Zgodnie z art. 45 w/w ustawy głównym przedmiotem działalności Spółki jest tworzenie funduszy inwestycyjnych i zarządzanie nimi, w tym pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowanie ich wobec osób trzecich oraz zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych. Obecnie Spółka zarządza kilkunastoma utworzonymi przez siebie funduszami inwestycyjnymi (dalej jako ?Fundusze?).

Podstawowym źródłem przychodów Spółki jest wynagrodzenie z tytułu zarządzania funduszami inwestycyjnymi, jego wysokość jest obliczana zgodnie z brzmieniem statutów poszczególnych Funduszy i uzależniona od wysokości ich aktywów. Drugim istotnym źródłem przychodów Spółki są opłaty manipulacyjne (dystrybucyjne), pobierane głównie z tytułu zbycia przez Fundusze na rzecz klientów jednostek uczestnictwa (opłaty takie mogą być również pobierane w przypadku niektórych Funduszy z tytułu konwersji i odkupu jednostek uczestnictwa) oraz w przypadku niewypełnienia przez klienta zobowiązania do systematycznego lokowania środków w jednostki uczestnictwa Funduszy (zerwanie planu systematycznego oszczędzania). Opłaty te pobierane są w wysokości zgodnej z tabelami opłat, udostępnianymi przez Spółkę klientom uzależnione od sumy wartości jednostek uczestnictwa zgromadzonych w rejestrach Uczestnika oraz wartości jednostek uczestnictwa będących przedmiotem danej operacji. Spółka świadczy również usługi doradztwa finansowego, usługi zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie oraz usługi doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi, osiąga również przychody z działalności lokacyjnej prowadzonej na własny rachunek.

W ramach prowadzonej jako towarzystwo funduszy inwestycyjnych działalności, Spółka zawiera umowy z podmiotami, które w jej imieniu i na jej zlecenie prowadzą rejestry uczestników dla zakładanych przez spółkę Funduszy i wykonują inne czynności z tym związane (tzw. agenci transferowi).

Do szczegółowych zadań takich podmiotów należą głownie następujące czynności:

  1. prowadzenie ewidencji uczestników każdego z Funduszy (dalej jako ?Uczestnicy?) oraz osób umocowanych przez Uczestników do dokonywania w ich imieniu czynności wobec Funduszy,
  2. prowadzenie ewidencji jednostek uczestnictwa, w tym przydzielanie jednostek uczestnictwa za dokonane wpłaty poprzez zapisanie ich w rejestrze na rzecz Uczestników, jak również umarzanie jednostek uczestnictwa odkupionych przez Fundusze poprzez ich wykreślenie z rejestru,
  3. prowadzenie ewidencji wpłat za które zbywane są jednostki uczestnictwa oraz wypłat na rzecz uczestników oraz obsługa tych płatności,
  4. przekazywanie do Funduszy każdego dnia wyceny informacji o kapitale wpłaconym do każdego z Funduszy i wypłaconym z nich,
  5. naliczanie i obsługa płatności podatków związanych z dochodami uzyskiwanymi przez Uczestników w związku z jednostkami uczestnictwa,
  6. sporządzanie i wysyłanie Uczestnikom potwierdzeń operacji zapisanych w rejestrze,
  7. prowadzenie ewidencji dystrybutorów jednostek uczestnictwa oraz osób działających w imieniu dystrybutorów,
  8. naliczanie i obsługa opłat związanych z nabyciem, konwersją, transferem, odkupem jednostek uczestnictwa,
  9. naliczanie i obsługa płatności wynagrodzenia należnego dystrybutorom,
  10. prowadzenie ewidencji haseł i innych oznaczeń umożliwiających identyfikację Uczestników korzystających ze zdalnych kanałów dostępu (internet, telefon),
  11. prowadzenie punktu informacyjnego dla klientów Funduszy,
  12. obsługa reklamacji składanych przez Uczestników,
  13. prowadzenie rejestru transakcji wymaganego przez przepisy o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu terroryzmowi,
  14. archiwizacja dokumentów stanowiących podstawę wpisów w rejestrach,
  15. przetwarzanie danych osobowych Uczestników w imieniu Funduszy,
  16. przygotowywanie wzorów formularzy i druków do wykorzystania przez dystrybutorów,
  17. opracowywanie procedur obsługi klientów do stosowania przez dystrybutorów,
  18. wysyłanie materiałów informacyjnych i reklamowych do klientów,
  19. uczestnictwo w prowadzeniu szkoleń dla klientów.

Za wykonywane czynności agent transferowy otrzymuje wynagrodzenie, na które składać się mogą następujące elementy:

  1. część podstawowa wynagrodzenia: stanowiąca określony procent wartości aktywów netto Funduszy, dla których Agent transferowy prowadzi rejestry i wykonuje inne w/w czynności - w okresie, za który wypłacane jest wynagrodzenie, wynagrodzenie to naliczane jest zazwyczaj progowo i jego stopa procentowa maleje wraz ze wzrostem aktywów netto i/albo
  2. uzależniona od liczby transakcji dotyczących jednostek uczestnictwa, obsłużonych w danym okresie przez agenta transferowego, przy czym stawka jednostkowa za obsługę transakcji zazwyczaj maleje wraz ze wzrostem ich ilości i/albo
  3. uzależniona od liczby otwieranych i/albo prowadzonych w okresie, za który wypłacane jest wynagrodzenie, rejestrów dla Uczestników, przy czym stawka jednostkowa za prowadzenie jednego rejestru zazwyczaj maleje wraz ze wzrostem ich ilości i/albo
  4. wynagrodzenie za usługi dodatkowe, np.

    za przyjmowanie dyspozycji klientów za pomocą zdalnych kanałów (internet, telefon), prowadzenie szkoleń, obsługa infolinii i/albo
  5. opłat wyrównawczych, należnych niekiedy w przypadku nie przekroczenia przez Fundusz zakładanej wartości aktywów netto/liczby uczestników/liczby rejestrów/liczby transakcji etc. i/albo
  6. zwrot kosztów ponoszonych przez agenta transferowego, w tym głównie opłat pocztowych, archiwizacji dokumentów, opłat dotyczących linii telefonicznych dedykowanych do obsługi Uczestników i rejestracji rozmów, podróży służbowych związanych z prowadzonymi szkoleniami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie, wypłacane przez Spółkę agentowi transferowemu, stanowi koszt bezpośrednio związany z przychodami Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 4 i 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też jest ono kosztem pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami, a więc kosztem, o którym mowa w art. 15 ust. 4d w/w ustawy...

Stanowisko Wnioskodawcy

Regulacje zawarte w art. 15 ust. 4 - 4e updop dzielą koszty uzyskania przychodów na bezpośrednio związane z przychodami uzyskiwanymi przez podatnika (tzw. koszty bezpośrednie) oraz na koszty nie wykazujące takiego bezpośredniego związku (tzw. koszty pośrednie). W zależności od zakwalifikowania kosztu do kosztów bezpośrednich bądź pośrednich, ustawodawca przewidział odmienne zasady zaliczania kosztu do kosztów uzyskania przychodów danego roku podatkowego.

Odnośnie kosztów bezpośrednich zasadą jest, iż koszty takie, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Koszty poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnik jest obowiązany do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnik, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie jest obowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego
  • są również potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Koszty poniesione po w/w datach są natomiast potrącane w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Koszty inne niż koszty bezpośrednie są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W świetle powyższych regulacji przyporządkowanie ponoszonych przez Spółkę kosztów wynagrodzeń dystrybutorów do kosztów pośrednich bądź bezpośrednich ma istotne znaczenie dla rozliczeń podatku dochodowego, dokonywanych przez Spółkę.

Spółka stoi na stanowisku, iż ponoszone przez nią koszty wynagrodzenia agenta transferowego są kosztami pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami, jako że nie można wskazać, jakie bezpośrednio przychody zostały przez Spółkę uzyskane na skutek działań agenta transferowego. W szczególności czynności wykonywane przez niego nie przekładają się bezpośrednio na wysokość dokonywanych przez klientów nabyć jednostek uczestnictwa, od których Spółka pobiera opłaty manipulacyjne, jak również na wysokość opłaty za zarządzanie, uzyskiwanej przez Spółkę od Funduszy i zależnej od wartości ich aktywów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika