CIT - w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych z tytułu wdrażania nowej funkcjonalności lub (...)

CIT - w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych z tytułu wdrażania nowej funkcjonalności lub modułu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych z tytułu wdrażania nowej funkcjonalności lub modułu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych z tytułu wdrażania nowej funkcjonalności lub modułu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 14 marca 2007 r. A. S.A. (zwana dalej: ?A? lub Spółka) zawarła z S. sp. z o.o. (zwana dalej ?S?) następujące umowy:

  • Umowę licencyjną i serwisową na korzystanie z oprogramowania myS E (zwana dalej: ?Umowa?),
  • Umowę na wdrożenie oprogramowania myS E w A. SA. oraz Świadczenie Usług Gwarancyjnych.

W ramach Umowy licencyjnej i serwisowej zawartej z S. A. nabyła prawa do korzystania z oprogramowania S. Nabyta przez A. licencja obejmuje następujące produkty S. (programy komputerowe, do których A. nabywa prawa licencyjne na podstawie Umowy licencyjnej i serwisowej):

  1. Pakiet E obejmujący myS ERP oraz pięć licencji użytkowników profesjonalnych aplikacji S,
  2. Użytkownik programista,
  3. Użytkownik profesjonalny,
  4. Użytkownik zatrudniony,
  5. Przetwarzanie listy płac,
  6. RWD IP,
  7. S N X.

W przypadku licencji dotyczącej Pakietu E w Załączniku nr 5 do Umowy licencyjnej zawarto wykaz funkcjonalności oprogramowania myS ERP 2005 dostępnych w ramach licencji zakupionych przez A. oraz funkcjonalności licencjonowanych dodatkowo. Dodatkowo A. zawarła następujące aneksy do Umowy na wdrożenie oprogramowania myS E w A. S.A. oraz Świadczenie Usług Gwarancyjnych:

  • Aneks 1 zawarty w dniu 21 grudnia 2007 r. ? dotyczył usług konsultingowych w zakresie rozszerzenia standardowych funkcjonalności systemu S. E, tj. realizację rozszerzeń w drodze stworzenia dodatkowych obiektów w systemie S. Obiekty te, tj. tabele konfiguracyjne, rozszerzenia funkcjonalne (user-exity), dodatkowe programy A zostaną stworzone na systemie deweloperskim A. S.A. zgodnie z zasadami tworzenia rozszerzeń w systemie S.
  • Aneks 2 zawarty w dniu 16 kwietnia 2008 r. - dotyczył usług konsultingowych w zakresie rozszerzenia standardowych funkcjonalności systemu S ERP. Prace dotyczyć miały realizacji rozszerzeń w drodze stworzenia dodatkowych obiektów w systemie S. (nowych funkcjonalności), przygotowanie szkoleń użytkowników końcowych oraz opracowanie materiałów szkoleniowych i instrukcji stanowiskowych, dodatkowe wsparcie użytkowników końcowych (w formie dedykowanych warsztatów).
  • Aneks 3 zawarty w dniu 18 czerwca 2008 r. ? dotyczący przyjęcia harmonogramu prac związanych z wdrożeniem systemu S ERP.
  • Aneks 4 zawarty w dniu 22 grudnia 2008 r. - dotyczył usług konsultingowych w zakresie rozszerzenia standardowych funkcjonalności systemu S ERP. Prace dotyczyć miały realizacji rozszerzeń w drodze stworzenia dodatkowych obiektów w systemie S oraz dodatkowego wsparcia administratorów A. przy wykonywaniu ?skomplikowanych zadań? (w formie dedykowanych warsztatów).

A. w ramach zawartej Umowy może także nabyć funkcjonalności, które są dodatkowo licencjonowane. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że budowa systemu S ERP umożliwia uruchamianie (oddawanie do użycia) odrębnie różnych funkcjonalności (modułów funkcyjnych systemu), co oznacza, że czynności związane z wdrożeniem są powtarzane przy wdrażaniu każdego modułu funkcyjnego systemu S ERP.

Zgodnie z postanowieniami Umowy z dniem wejścia jej w życie S PRP udzielił A. licencji prawnoautorskiej na korzystanie z Produktów S. (programów komputerowych) wskazanych w Umowie. Licencje na oprogramowanie udzielane są zgodnie z postanowieniami Umowy w ramach i terminach dotyczących dokonywania rozszerzeń uprawnień licencyjnych. Udzielona licencja jest licencją niewyłączną i została udzielona na czas nieokreślony i upoważnia A. do korzystania z oprogramowania na terytorium całego świata (z zastrzeżeniami określonymi w Umowie). Licencja udzielona została na następujących polach eksploatacji:

  • trwałe lub czasowe zwielokrotnianie programu komputerowego w całości lub części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie,
  • przystosowanie i wprowadzanie modyfikacji w oprogramowaniu S. na warunkach określonych Umową.

A. jest zobowiązany zarejestrować każdą instalację poprzez dokonanie zgłoszenia w S. w formie pisemnej. Ponadto przedmiotem Umowy jest także określenie zasad świadczenia przez S. usług serwisowych dotyczących oprogramowania S., z którego korzysta A.

Istotnym jest, iż w przedmiotowej Umowie określono, iż A. obowiązane jest zapłacić wynagrodzenie za:

  • udzielenie licencji na oprogramowanie oraz
  • niezależnie od powyższego wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług serwisowych.

Umowa określa sposób kalkulacji wynagrodzenia.

Nabyte przez S. oprogramowanie jest wdrażane na podstawie Umowy na wdrożenie oprogramowania my. ERP zawartej z S. sp. z o.o. Umowa określa szereg czynności, do których wykonania zobowiązany jest S. w toku wdrożenia. Prace związane z wdrożeniem oprogramowania zostały podzielone na dwa etapy, przy czym każdy z etapów składa się z pięciu faz. Zakończenie fazy piątej jest równoznaczne z zakończeniem danego etapu wdrożenia. Istotnym jest, iż odbiór fazy piątej etapu drugiego całego projektu równoznaczny jest z zakończeniem prac związanych z realizacją umowy. Umowa określała także w sposób szczegółowy koszt realizacji projektu, jak też harmonogram płatności i fakturowania.

Z technologicznego punktu widzenia wdrożenie obejmuje:

  • konsultacje z zakresu funkcjonalnych i technicznych uwarunkowań systemu,
  • opracowanie dokumentów niezbędnych do wykonania wdrożenia: karta projektu, szczegółowy harmonogram, struktura podziału prac (WBS), techniczny plan projektu, procedury monitorowania i raportowania, procedury zarządzania zmianami, procedury zarządzania jakością prac wdrożeniowych, procedury zarządzania ryzykiem, procedury zarządzania konfliktami/problemami,
  • analizę wymagań (wywiad),
  • wykonanie Koncepcji Biznesowej - szczegółowy opis zakresu wdrożenia,
  • implementację/instalację oprogramowania,
  • konfigurację systemu,
  • uruchomienie programów,
  • prace programistyczne (programowanie),
  • testowanie,
  • przygotowanie danych i napełnienie systemu danymi/migracja danych,
  • warsztaty dedykowane dla użytkowników i administratorów systemu,
  • dokumentowanie wykonanych prac, tzn. dokumentację programistyczną, dokumentację techniczną (implementacji systemu), dokumentację konfiguracji systemu, instrukcje użytkownika i administratora.

Budowa systemu S. ERP umożliwia uruchamianie (oddawanie do użycia) odrębnie różnych funkcjonalności (modułów funkcyjnych systemu), co oznacza, że czynności wymienione powyżej są powtarzane przy wdrażaniu każdego modułu funkcyjnego systemu S ERP.

Ponoszone w trakcie wdrożenia koszty Spółka ewidencjonowała na koncie zaliczki na wartości niematerialne i prawne ? oprogramowanie komputerowe. Konto to ma charakter rozliczeniowy, tj. przejściowego gromadzenia ?nakładów; na koncie tym ujmowane są koszty związane z wdrożeniem lub zakupem wartości niematerialnych i prawnych do czasu wprowadzenia ich do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych (ustalenia wartości początkowej) w rozumieniu art. 9 ust. 1 updop.

Nabyte i wdrożone oprogramowanie będzie wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą przez okres dłuższy niż rok. W związku z tym w dniu 31 lipca 2008 r., tj. z chwilą podpisania protokołu zakończenia fazy piątej etapu pierwszego oprogramowanie myS ERP zostało wprowadzane do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Oznacza to, iż 31.07.2008 r. zakończono I etap wdrożenia i uruchomiono następujące moduły (wartość 4 902 279 zł):

  • Fl - Rachunkowość finansowa,
  • Fl - AA - Zarządzanie środkami trwałymi i wyposażeniem,
  • MM - zarządzanie zakupami,
  • HR - PA, HR - PY - Administracja kadrami i rozliczenie listy płac,
  • SD - organizacja procesu fakturowania,
  • CO ? Controlling.

W grudniu 2008 poszerzono powyższe moduły o nowe funkcjonalności.

  • Dnia 19.12.2008r., zgodnie z Umową z dnia 14.03.2007 i Aneksem nr 2, zrealizowano rozszerzenia standardowej funkcjonalności systemu S. w drodze stworzenia dodatkowych obiektów (wartość 338 660 zł):

  • dodatkowe programy ABAP,
  • rozszerzenia funkcjonalne w modułach FI, SD,
  • rozszerzenia międzymodułowe: SD-M M-H R-FJ,
  • rozszerzenia Fl-AA, SD, HR CO, Xl ? zmiana standardowej funkcjonalności

  • Dnia 31.12.2008 r., zgodnie z Umową z dnia 14.03.07 i Aneksem nr 4, zrealizowano rozszerzenia funkcjonale (user-exity) i dodatkowe programy A w zakresie modułów HR, Fl-AA, SD (wartość 155 733 zł).

Dnia 22 maja 2009 r. zakończono II etap wdrożenia i uruchomiono następujące moduły (wartość 1 434 210 zł):

  • BW - Hurtownia danych,
  • ESS/MSS - Samoobsługa pracownicza,
  • HR - PD - zarządzanie kwalifikacjami i ścieżką kariery (bez funkcji: rekrutacja).

W przygotowaniu do realizacji po dokonaniu analiz przedwdrożeniowych oczekują następujące moduły:

  • oceny Pracownicze w oparciu o H-P,
  • integracja systemu S. ERP z nowym systemem depozytowo-rozliczeniowym,
  • moduł T.

Spółka wskazuje, że zgodnie z postanowieniami Umowy licencyjnej i serwisowej, Spółka może nabywać nowe funkcjonalności, a w tym np. funkcjonalność ?T i zarządzanie ryzykiem?. Na podstawie Załącznika nr 5 do Umowy licencyjnej i serwisowej - ?Wykaz funkcjonalności Oprogramowania my S. ERP 2005 dostępnych w ramach licencji, licencjonowanych dodatkowo jako opcje produktowe i zakupionych przez A S.A.? funkcjonalność ?T i zarządzanie ryzykiem? podlega dodatkowemu licencjonowaniu. W związku z tym ponoszone przez Spółkę koszty analiz przedwdrożeniowych zostały zaewidencjonowane na koncie zaliczki na wartości niematerialne i prawne ? oprogramowanie komputerowe, tym bardziej jest to uzasadnione, gdyż A. zamierza kontynuować wdrożenie dodatkowych funkcjonalności oprogramowania zdefiniowanych w Załączniku nr 5 do Umowy licencyjnej i serwisowej, a w tym funkcjonalność ?T i zarządzanie ryzykiem? i ponosić koszty wdrożenia (usług konsultacyjnych i wdrożeniowych).

Ponadto, A. na podstawie zamówienia. zamówiła wykonanie usług konsultingowych w zakresie przygotowania koncepcji biznesowej i technicznej integracji systemu S. ERP z systemem N przy wykorzystaniu platformy middleware S. X Koszty w tym zakresie ujmowane są także na koncie zaliczki na wartości niematerialne i prawne ? oprogramowanie komputerowe. W tym zakresie jak już wskazano powyżej A. zamierza także kontynuować wdrożenie.

Po zakończeniu procedury wdrażania dodatkowych funkcjonalności są one wprowadzane do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych jako ?nowa? wartość niematerialna i prawna podlegająca amortyzacji. Wdrożenie modułów systemu S. ERP lub poszerzenie wdrożonych modułów o nowe funkcjonalności nie wymaga zakupu dodatkowej licencji. Wyjątek stanowi uruchomienie niektórych funkcjonalności tzw. Opcji produktów, Pakietów branżowych i Produktów dodatkowych, gdzie w określonych przez producenta oprogramowania przypadkach wymagany jest zakup dodatkowej licencji niezależnie od licencji już zakupionej. Ceny tych produktów zależne są od kluczowych mierników biznesowych, takich jak zlecenia, składka przypisana brutto, liczba klientów, liczba partnerów branżowych, liczba użytkowników systemu, liczba przetwarzanych rekordów danych itp. Dodatkową licencję A. będzie zmuszone dokupić w celu wdrożenia np. modułu T.

Producent oprogramowania umożliwia dokonywanie w oprogramowaniu S. modyfikacji i rozszerzeń oprogramowania, czyli zmian kodu źródłowego, metadanych oraz utworzenia nowego kodu źródłowego. Wykonanie w/w prac programistycznych wnosi nową wartość merytoryczną. Powoduje zmianę standardowej funkcjonalności systemu i daje wartość w postaci nowych funkcji wymaganych przez odbiorcę systemu niezbędnych do realizacji scenariusza biznesowego. Wdrożenie modułów funkcyjnych dla każdego etapu wymagało wykonania prac opisanych powyżej (konsultacje, analizy, koncepcja biznesowa, implementacja, konfiguracja, uruchomienie programów, prace programistyczne itd.)

Ponadto, w trakcie wdrożenia wymagane było wprowadzenie modyfikacji i rozszerzeń do standardowej Funkcjonalności systemu S. ERP, których nie obejmowała Umowa z dnia 14.03.2007r. Opis zmian w procesach biznesowych został zawarty kolejno w: Aneks 1, Aneks 2 i Aneks 4 do Umowy na wdrożenie oprogramowania S. ERP w A. z dnia 14.03.2007r. Wykonanie zmian w procesach biznesowych wymagało prac programistycznych, czyli zmian kodu źródłowego oraz utworzenia nowego kodu źródłowego. Przy modyfikacjach i rozszerzeniach standardowej funkcjonalności wymagane jest wykonanie: prac analitycznych, stworzenia koncepcji biznesowej lub zmian w koncepcji biznesowej, konfiguracji systemu, uruchomienia programów, testowania, przygotowania i migracji danych, dokumentowania wykonanych prac oraz przeprowadzenia warsztatów dedykowanych dla administratorów i użytkowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy A. wdrażając nowe funkcjonalności/moduły oprogramowania myS. oraz przyjmując je do używania i ponosząc w tym zakresie wydatki, w tym dotyczące wdrożenia (przedstawione w opisie stanu faktycznego) może zaklasyfikować przyjmowane do używania nowe funkcjonalności/moduły, jako odrębny tytuł wartości niematarialnych i prawnych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od ich wartości początkowej ustalonej jako suma wydatków wdrożeniowych i konsultacyjnych poniesionych do dnia przyjęcia do używania każdej nowej funkcjonalności lub modułu...

Stanowisko Spółki:

Zgodnie z art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - zwana dalej ?updop? amortyzacji podlegają nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  3. prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  5. licencje,
  6. prawa określone w ustawie prawo własności przemysłowej,
  7. know-how
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie zaś z art. 16m ust. 1 updop okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od licencji (sublicencji) na programy komputerowe oraz od praw autorskich nie może być krótszy niż 24 miesiące. Ustawa o podatku dochodowym określając katalog wartości niematerialnych i prawnych nie podaje legalnej definicji poszczególnych tytułów wymienionych w art. 16b. W tym zakresie należy odwołać się do szczegółowych regulacji prawnych, a w tym ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

Zgodnie z przedmiotową regulacją przedmiotem prawa autorskiego są w szczególności programy komputerowe. Prawa autorskie mogą być przeniesione na podstawie umowy. Przeniesienie praw autorskich następuje poprzez zawarcie umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowy o korzystanie z utworu, tj. umowy licencyjnej. Każdorazowo umowa winna obejmować pola eksploatacji w niej wyraźnie wymienione. Dodatkowo istotnym jest wskazanie, iż ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w Rozdziale 7 zawiera szczegółowe regulacje dotyczące programów komputerowych. Oprogramowanie S. używane przez Spółkę stanowi zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych program komputerowy. Zostało ono nabyte na podstawie Umowy licencyjnej i serwisowej na korzystanie z oprogramowania myS. ERP oraz na podstawie Umowy na wdrożenie oprogramowania myS. ERP w A. S.A. oraz Świadczenie Usług Gwarancyjnych, jak też aneksów do przedmiotowych umów. W związku z tym mając na uwadze regulacje prawa autorskiego z perspektywy updop nabyte oprogramowanie myS. stanowi licencję na programy komputerowe zaliczaną do wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Dotychczas w zakresie nabywania oprogramowania dokonano w A. następujących czynności związanych z przyjęciem poszczególnych tytułów oprogramowania do używania:

  • dnia 31.

    07.2008 r. zakończono I etap wdrożenia i uruchomiono następujące moduły: F - Rachunkowość finansowa, F - A - Zarządzanie środkami trwałymi i wyposażeniem, M - zarządzanie zakupami, H - P, H ? P - Administracja kadrami i rozliczenie listy płac, SD - organizacja procesu fakturowania, CO ? Controlling. ;

  • w grudniu 2008 r. poszerzono powyższe moduły o nowe funkcjonalności:

  1. dnia 19.12.2008r., zgodnie z Umową z dnia 14.03.2007 i Aneksem nr 2, zrealizowano rozszerzenia standardowej funkcjonalności systemu S. w drodze stworzenia dodatkowych obiektów: dodatkowe programy A, rozszerzenia funkcjonalne w modułach FI, SD, rozszerzenia międzymodułowe: S-M-H-F, rozszerzenia FI-AA, SD, HR, CO, Xl ? zmiana standardowej funkcjonalności ;
  2. dnia 31.12.2008 r., zgodnie z Umową z dnia 14.03.07 i Aneksem nr 4, zrealizowano rozszerzenia funkcjonalne (user-exity) i dodatkowe programy A w zakresie modułów H, F-A, SD ;

  • dnia 22.05.2009 r. zakończono wdrożenie następujących modułów: BW - Hurtownia danych, ESS/MSS - Samoobsługa pracownicza, HR ? PD ? zarządzanie kwalifikacjami i ścieżką kariery (bez funkcji: rekrutacja), ;
  • w przygotowaniu do realizacji po dokonaniu analiz przedwdrożeniowych oczekują następujące moduły: oceny Pracownicze w oparciu o H-P, integracja systemu S. ERP z nowym systemem depozytowo-rozliczeniowym, moduł T .

Każdorazowo w przypadku zakończenia procesu wdrożenia oprogramowania komputerowego, w tym określonej funkcjonalności, czy też modułu myS, jest on przyjmowany do używania i od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia do używania następuje rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych. A. stoi bowiem na stanowisku, iż wdrożenie każdej funkcjonalności lub modułu myS. stanowi de facto nabycie nowej i odrębnej wartości niematerialnej i prawnej, tj. programu komputerowego - licencji. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie zawiera, jak wskazano powyżej, legalnej definicji programu komputerowego, jednakże ochronie prawnej podlega on niezależnie od formy (sposobu) jego wyrażenia (art. 74 ust. 1 i ust. 2). W przypadku umów zawartych pomiędzy S. Polska a A. dochodzi każdorazowo do nabywania odrębnych programów komputerowych, które podlegają ochronie prawno autorskiej, co oznacza że spełniają definicję wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z updop.

Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 1 updop za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Zgodnie zaś z art. 16g ust. 14 updop - zdanie pierwsze - wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw. Za cenę nabycia uważa się, zgodnie z art. 16g ust. 3 updop, kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, w szczególności koszty transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem sytuacji gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 16h updop odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji do końca miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Przyjmowane do używania dodatkowe funkcjonalności/moduły myS. stanowią w opinii A. każdorazowo odrębną wartość niematerialną i prawną w rozumieniu art. 16b updop, która będzie podlegać odpisom amortyzacyjnych od momentu przekazania jej do używania.

Oznacza to, iż: (i) dnia 31.07.2008 r. po zakończeniu pierwszego etapu wdrożenia wartości niematerialne i prawne zwiększono o kwotę 4 902 279 zł, (ii) dnia 19.12.2008r., po zrealizowaniu rozszerzenia standardowej funkcjonalności systemu S. w drodze stworzenia dodatkowych obiektów wartości niematerialne i prawne zwiększono o kwotę 338 560 zł, (iii) dnia 31.12.2008 r. po zrealizowaniu rozszerzeń funkcjonalnych (user-exity) i dodatkowych programów A wartości niematerialne zwiększono o kwotę 155 733 zł, (iv) dnia 22.05.2009r. zakończono wdrożenie kolejnych modułów i w konsekwencji wartości niematerialne i prawne zwiększono o kwotę 1 496 673,97 zł.

Cenę nabycia (wartość początkową) nowej licencji/oprogramowania (funkcjonalności/modułu) będącą podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych stanowią wydatki związane z nabyciem/wdrożeniem danej funkcjonalności/modułu wskazane w opisie stanu faktycznego, tj. koszty poniesione celem realizacji następujących czynności:

  • konsultacji z zakresu funkcjonalnych i technicznych uwarunkowań systemu (analizy przedwdrożeniowe),
  • opracowania dokumentów niezbędnych do wykonania wdrożenia: karta projektu, szczegółowy harmonogram, struktura podziału prac (WBS), techniczny plan projektu, procedury monitorowania i raportowania, procedury zarządzania zmianami, procedury zarządzania jakością prac wdrożeniowych, procedury zarządzania ryzykiem, procedury zarządzania konfliktami/problemami,
  • analizy wymagań (wywiad),
  • wykonania Koncepcji Biznesowej - szczegółowy opis zakresu wdrożenia,
  • implementacji/instalacji oprogramowania,
  • konfiguracji systemu,
  • uruchomienia programów,
  • prac programistycznych (programowaniem),
  • testowania,
  • przygotowania danych i napełnienia systemu danymi/migracja danych,
  • warsztatów dedykowanych dla użytkowników i administratorów systemu,
  • dokumentowania wykonanych prac, tzn. dokumentacji programistycznej, dokumentacji technicznej (implementacji systemu), dokumentacji konfiguracji systemu, instrukcji użytkownika i administratora.

Koszty te ponoszone oraz czynności wykonywane są przy każdym kolejnym wdrożeniu. Powyżej wymienione koszty są każdorazowo ewidencjonowane przez Spółkę do momentu przyjęcia każdego tytułu wartości niematerialnej i prawnej do używania na koncie zaliczki na wartości niematerialne i prawne ? oprogramowanie komputerowe. Koszty te należy bowiem kwalifikować zdaniem A. zgodnie z art. 16g ust. 3 updop jako cenę nabycia obejmującą ?koszty instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB5/423-777/10-4/AM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika