Czy po wniesieniu aportem do spółki komandytowej będzie można dokonywać odpisów amortyzacyjnych (...)

Czy po wniesieniu aportem do spółki komandytowej będzie można dokonywać odpisów amortyzacyjnych wniesionej nieruchomości, a jeśli tak, to jaka powinna być jej wartość początkowa?Czy wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez wspólnika będącego osobą prawną wywoła skutki podatkowe u tego wspólnika z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.), uzupełnionym dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.) na wezwanie nr IPPB3/423-773/10-2/DP z dnia 28 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia konsekwencji podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej. W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (znak sprawy: IPPB3/423-773/10-2/DP), wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. zajmuje się świadczeniem usług doradztwa personalnego i pośrednictwem pracy. Spółka posiada także nieruchomość wykorzystywaną gospodarczo, w skład której wchodzi grunt i posadowiony na nim budynek biurowo - usługowy. Spółka zamierza wnieść zorganizowaną część prowadzonego przedsiębiorstwa w formie aportu do nowozakładanej spółki komandytowej. Przeniesiona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiąca opisaną nieruchomość biurowo - usługową wraz ze wszelkimi związanymi z nią prawami i obowiązkami: własność gruntu i budynku, obciążenie kredytowe, podpisane i wykonywane umowy najmu powierzchni biurowej i usługowej w tym budynku, umowy obsługi technicznej nieruchomości (zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną wywóz śmieci, remonty itd.) oraz część pracowników. Majątek opisany powyżej to zespół składników materialnych i niematerialnych, który stanowi odrębnie zakład mogący samodzielnie realizować zadania gospodarcze ? zarządzanie i wykorzystywanie nieruchomości na cele biurowo - usługowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

  1. Czy wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez wspólnika będącego osobą prawną wywoła skutki podatkowe u tego wspólnika z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy wniesienie takiego wkładu do spółki komandytowej (będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  3. Czy po wniesieniu aportem do spółki komandytowej będzie można dokonywać odpisów amortyzacyjnych wniesionej nieruchomości, a jeśli tak, to jaka powinna być jej wartość początkowa...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych tj. pytania nr 1 i pytania nr 3. W zakresie zagadnienia zawartego w pytaniu nr 2, dotyczącego podatku od towarów i usług wydana zostanie odrębna interpretacja.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy opisane składniki majątku spółki w postaci nieruchomości gruntowej wraz z posadowionym na nim budynkiem biurowym oraz związane z nią prawa i obowiązki, w tym zobowiązania kredytowe, wykonywane umowy najmu i obsługi nieruchomości, pracownicy, spełniają definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa wskazaną w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie spółki, wniesienie przez nią zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych. Do przychodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych zalicza się bowiem, między innymi nominalną wartość udziałów (akcji) w spółkach kapitałowych objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Wynika z tego, że nie stanowi przychodu takich podatników nominalna wartość objętych w zamian za wkład niepieniężny w spółkach osobowych i cywilnych. W konsekwencji, w związku z objęciem udziałów w spółce komandytowej nie powstanie w spółce z o.o. przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma w tym przypadku zastosowania.

Ad 3. Zdaniem podatnika będzie można dokonywać odpisów amortyzacyjnych wniesionej aportem nieruchomości do spółki komandytowej, przy czym, w sytuacji gdy wspólnik będący osobą prawną wniósł wkład w postaci nieruchomości i przedmiot tego wkładu został zakwalifikowany do środków trwałych, spółka komandytowa będzie zobowiązana kontynuować zasady amortyzacji przyjęte przez tego wspólnika, w tym między innymi zasady odnoszące się do przyjętej wartości początkowej środka trwałego, wysokości odpisów amortyzacyjnych i okresu ich dokonywania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie organ tut. zwraca uwagę, że dnia 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 226, poz. 1478). Zmiany przepisów prawa podatkowego wprowadzone przez wyżej wymieniony akt prawny dotyczą m.in. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: ?ustawa o PDOP?).

W ustawie o PDOP uległo zmianie brzmienie przepisów zawartych w art. 16g w ust. 9 i ust. 10a. Zgodnie z tymi przepisami wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wniesionych do spółki osobowej w ramach przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzonej przez podmiot dokonujący wniesienia. Poprzez ustalenie nowej treści wyżej wskazanych przepisów ustawodawca unormował w sposób jednoznaczny zasady wyceny wartości początkowej środków trwałych wnoszonych do spółek osobowych w ramach przedsiębiorstwa jako wkład niepieniężny. Przed 1 stycznia 2011 r. zasady te należało wywodzić z ogólnych przepisów zawartych w ustawie o PDOP, dotyczących uznawania określonych wydatków za koszty uzyskania przychodów.

Jednocześnie informujemy, iż kwota w wysokości 70 zł powstała w wyniku dokonania w dniu 04.01.2011 r. wpłaty w wysokości wyższej niż należna, zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego Spółki, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika