W zakresie zmiany stawki amortyzacyjnej sygn: IPPB3/423-777/12-2/KK
W zakresie zmiany stawki amortyzacyjnej
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany stawki amortyzacyjnej ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany stawki amortyzacyjnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej: ?Wnioskodawca? lub ?Spółka?) zajmuje się działalnością w zakresie wydawania gazet i czasopism. Działalność Spółki jest prowadzona:
- na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: ?SSE?) na podstawie zezwolenia strefowego i w tym zakresie Spółka korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: ?CIT?) oraz
- poza SSE i w tej części działalność podlega opodatkowaniu CIT.
W ramach działalności, zarówno w SSE, jaki poza SSE, Spółka wykorzystuje środki trwałe (wymienione w art. 16a ustawy o CIT, dalej: ?środki trwałe?), które amortyzuje metodą liniową z zastosowaniem stawek nie wyższych niż określone w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych (Załącznik nr 1 do ustawy o CIT, dalej: ?Wykaz?).
W przyszłości, w odniesieniu do poszczególnych środków trwałych, Spółka rozważa istotne obniżenie wskazanych stawek amortyzacyjnych, np. do poziomu 0,1%. Nowe, obniżone w ten sposób stawki, Spółka stosowałaby począwszy od pierwszego miesiąca roku podatkowego zarówno do środków trwałych wykorzystywanych obecnie na potrzeby działalności w SSE, jaki poza SSE.
Również w odniesieniu do środków trwałych, które Spółka dopiero w przyszłości nabędzie i wprowadzi do ewidencji środków trwałych (dalej: ?Ewidencja?) Spółka rozważa stosowanie obniżonych stawek, np. w wysokości 0,1%, tj. stawek niższych od maksymalnych stawek wynikających z Wykazu.
Jednocześnie, Spółka nie wyklucza, iż obniżone w ten sposób stawki w przyszłości zostaną podwyższone do poziomu nie wyższego niż stawki amortyzacyjne przewidziane w Wykazie.
W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytania:
- Czy Spółce przysługuje uprawnienie do obniżenia określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby działalności prowadzonej na terenie SSE, jak i poza SSE, np. do poziomu 0,1%, począwszy od miesiąca, w którym te środki trwałe zostały wprowadzone do Ewidencji Spółki albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego?
- Czy Spółce przysługuje uprawnienie do podwyższenia uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych; do różnych poziomów, nie wyższych jednak niż stawki wynikające z Wykazu, począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego?
Stanowisko Wnioskodawcy:
- Zdaniem Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przysługuje jej uprawnienie do obniżenia określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby działalności prowadzonej na terenie SSE, jak i poza SSE, np. do poziomu 0,1%, począwszy od miesiąca, w którym te środki trwałe zostały wprowadzone do Ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.
- W ocenie Spółki będzie jej przysługiwało uprawnienie do podwyższenia uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych, do różnych poziomów, nie wyższych jednak niż stawki wynikające z Wykazu, począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.
Uzasadnienie w zakresie pytania 1
Zgodnie z art. 16i ust. 5 ustawy o CIT ?podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.
Z powołanego przepisu wynika, iż podatnicy CIT są uprawnieni do obniżenia stawek amortyzacji podatkowej dla środków trwałych. Spółka pragnie w tym miejscu wskazać, iż jedyne ograniczenia wprowadzone przez ustawodawcę dotyczą momentu, od którego podatnik może stosować obniżoną stawkę amortyzacyjną. W przypadku środków już będących przedmiotem amortyzacji zmiana stawki amortyzacyjnej może nastąpić począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, z kolei w przypadku nowych środków trwałych obniżona stawka znajdzie zastosowanie począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do Ewidencji.
Analizując ustawę o CIT, w szczególności powalany przepis art. 16i ust. 5 tej ustawy, należy stwierdzić, iż ustawodawca nie określa dolnego limitu obniżenia stawek amortyzacyjnych, ani nie uzależnia możliwości obniżenia stawek amortyzacji od wystąpienia jakichkolwiek okoliczności. Zatem, Spółka sama decyduje, czy oraz o jaką wartość obniżyć stawkę amortyzacyjną w odniesieniu do wszystkich lub wybranych środków trwałych.
Taka wykładnia jest zgodna z intencją ustawodawcy, wynikającą z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. zmieniającej ustawę o CIT (Dz.U. z 2002 r. nr 141 poz. 1179), druk sejmowy nr 411 (dalej: ustawa zmieniająca?), która wprowadziła do ustawy o CIT art. 16i ust. 5. Zgodnie z treścią uzasadnienia ustawa zmieniająca miała wprowadzić dla podatników m.in.: ?(...) możliwość zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie.?.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy o CIT jest uprawniony do obniżenia stawek amortyzacyjnych, w tym także do poziomu 0,1%, począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego w odniesieniu do posiadanych środków trwałych. Zdaniem Wnioskodawcy, uprawnione będzie również zastosowanie stawki amortyzacyjnej np. w wysokości 0,1%, również w odniesieniu do nowo nabytych środków trwałych ? pod warunkiem, że obniżenie stawki dokonane zostanie począwszy od miesiąca ujęcia takich środków trwałych w Ewidencji.
Stanowisko Spółki potwierdzają również liczne interpretacje podatkowe. Tytułem przykładu Spółka wskazuje na:
- interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 marca 2012 r., sygnatura: IPPB3/423-1098/11-4/KK;
- interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 marca 2012 r., sygnatura: IBPBI/1/423-59/11/KB;
- interpretację Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 grudnia 2011 r., sygnatura: ITPB3/423-482d/11/PST.
Uzasadnienie w zakresie pytania 2
Zgodnie z wyżej przytoczonym art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, ustawodawca nie wprowadził ograniczeń w zakresie podwyższenia uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych. Zwrot ?zmiana stawki? użyty w zdaniu drugim wskazanego przepisu nie zawęża uprawnienia podatnika wyłącznie do obniżenia stawek amortyzacyjnych. Wręcz przeciwnie, powołany przepis nie określa jakichkolwiek warunków, od których spełnienia uzależniona byłaby możliwość obniżenia i późniejszego podwyższenia stawek amortyzacyjnych, a jedynie wprowadza ograniczenie codo wyboru momentu zastosowania zmienionych stawek.
Co więcej, celem ustawy zmieniającej było m.in. umożliwienie obniżenia stawek amortyzacyjnych w czasie dekoniunktury i podniesienie uprzednio obniżonych stawek w późniejszym okresie. Powyższe potwierdza treść uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej, która wskazuje, iż zmiana podyktowana była koniecznością:
?(...) stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty i dochodu do opodatkowania?.
Nie ulega zatem wątpliwości, iż zamiarem ustawodawcy było przyznanie podatnikom uprawnienia do czasowego obniżania i późniejszego podwyższenia stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych w swobodny sposób i w przewidzianym przepisami prawa trybie.
Ponadto, podwyższenie uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych może nastąpić do dowolnego poziomu, nie wyższego jednak niż wynikający z przepisów ustawy o CIT i Wykazu. Jednocześnie, podwyższenie stawek amortyzacyjnych może mieć miejsce począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego oraz objąć zarówno środki trwałe, których stawki amortyzacyjne zostały obniżone w momencie wprowadzenia ich do Ewidencji, jak i te środki trwale, które były przedmiotem amortyzacji, a których stawki zostały zmienione w jej trakcie. Tym samym, wysokość podwyższenia (jednakże w granicach stawek amortyzacyjnych wynikających z Wykazu) dla danego środka trwałego jest dowolna, co umożliwia stopniowe lub jednorazowe podwyższenie do wysokości maksymalnej stawki wynikającej z Wykazu.
Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej uprawnienie do podwyższenia uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych do dowolnych poziomów wybranych przez Spółkę, w stosunku do poszczególnych środków trwałych, nie wyższych jednak niż wynikające z Wykazu. Zdaniem Spółki, podwyższenie stawki może być dokonane wraz z rozpoczęciem nowego, dowolnie wybranego przez Spółkę, roku podatkowego.
Podobne stanowisko można także znaleźć w innych interpretacjach organów podatkowych, np.:
- interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 stycznia 2012 r., sygnatura: IPPB3/423-993/11-2/JD;
- interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 marca 2012 r., sygnatura: IBPBI/2/423-1508/11/MS;
- Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 marca 2012 r., sygnatura: IBPBI/1/423-60/11/KB.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.