Zakres zastosowania zwolnienia przedmiotowego. sygn: IPPB4/415-814/12-4/JK3

Zakres zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2012 r. (data wpływu 28.09.2012 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 10.12.2012 r. (data nadania 11.12.2012 r., data wpływu 11.12.2012 r.) na wezwanie z dnia 04.12.2012 r. Nr IPPB4/415-814/12-2/JK3 (data nadania 05.12.2012 r., data doręczenia 06.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-814/12-2/JK3 z dnia 04.12.2012 r. (data nadania 05.12.2012 r., data doręczenia 06.12.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego pytania.


Pismem z dnia 10.12.2012 r. (data nadania 11.12.2012 r., data wpływu 11.12.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca na mocy prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 5 kwietnia 2011 r. nabył spadek po zmarłej w dniu 17 grudnia 2008 r. matce. Wnioskodawca nabył 1/3 spadku (podział spadku na trzy osoby: męża, córkę oraz syna). W dniu 15 listopada 2010 r. zmarł ojciec, zgodnie z prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 5 kwietnia 2011 r. spadek po nim, na podstawie ustawy nabyły dzieci (po 1/2 części każde z nich). Przedmiotem spadku była niezabudowana nieruchomość gruntowa o łącznej powierzchni 0,4335 ha, stanowiące grunty orne oznaczone symbolem RV. Według ewidencji gruntów jest oznaczona jako 2528/13.

W dniu 28 czerwca 2004 r. została wydana przez Prezydenta Miasta decyzja ustalająca, dla Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta, lokalizację celu publicznego polegającą na zagospodarowaniu przestrzennym terenu ?P.? w P. (tj. infrastruktura drogowa).

Prezydent Miasta w dniu 23 grudnia 2008 r. zatwierdził podział działki nr 2528/13 położonej w P. przy ul. W. na następujące działki rolne.

Działka nr:

  • 1 o powierzchni 0,0289 ha - 2528/17 (według ewidencji gruntów i budynków);
  • 2 o powierzchni 0,0284 ha - 2523/18;
  • 3 o powierzchni 0,2291 ha - 2528/19;
  • 4 o powierzchni 0,0590 ha - 2528/20;
  • 5o powierzchni 0,0141 ha - 2528/21;
  • 6 o powierzchni 0,0740 ha - 2528/22.


Działki były niezabudowane, udziały w tej nieruchomości stanowiły majątki osobiste, udziały były wolne od obciążeń i praw osób trzecich.


Na podstawie kontrasygnaty Skarbnika Miasta z dnia 31 lipca 2012 r. stwierdzono, że Gmina - Miasto posiada środki na nabycie nieruchomości działek numer: 1, 2, 4, 5.


Dnia 17 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wraz z siostrą, dokonali sprzedaży Gminie Miasta działek nr 1, nr 2, nr 4 i nr 5 (o łącznej powierzchni 1304 m2) za 84,760,00 zł. Nieruchomość została nabyta na cele publiczne w rozumieniu art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651). Kwota zgodnie z aktem notarialnym i umową sprzedaży miała zostać przelana do dnia 7 września 2012 r. Zgodnie z umową sprzedaży nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też rolnikiem.

Działka nr 1 położona jest na terenie publicznej trasy komunikacyjnej, gdzie plan ustala zachowanie przebiegu istniejącej ulicy jako części pasa ulicy głównej dwujezdniowej ruchu przyśpieszonego, przebiegającej w ciągu drogi krajowej międzyregionalnej nr 62 relacji W - P. ? Z.. Działka nr 2 jest również położona na terenie publicznej trasy komunikacyjnej, gdzie plan ustala projektowaną ulicę dojazdową klasy D stanowiącą postulowane, docelowe powiązania ulicy P. z układem komunikacyjnym osiedla P. Działka nr 4 położona jest na trasie publicznej trasy komunikacyjnej, gdzie plan ustala ulicę lokalną. Na terenie tym plan ustala jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obsługę komunikacyjną przylegających terenów i działek. Plan ustala także lokalizację ścieżek rowerowych. Działka nr 5 położona jest na trasie publicznej trasy komunikacyjnej, gdzie plan ustala projektowaną ulicę dojazdową, jezdnie o dwóch pasach ruchu, obsługę komunikacyjną przylegających terenów i działek.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanej sytuacji występuje konieczność uiszczenia podatku dochodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, z zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wyraził zgodę na zbycie swojego udziału w nieruchomości w drodze zawarcia umowy cywilnoprawnej (umowy sprzedaży). Tym samym nie było potrzeby wszczynania przez właściwy Organ procedury wywłaszczeniowej. Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca zbył swój udział w nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Otrzymane przez niego świadczenie pieniężne jest ceną sprzedaży wynikającą z zawartej umowy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek należy podkreślić, iż Wnioskodawca otrzymał przychód z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie nie zaś przychód z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Odszkodowanie stanowi przychód. Nie oznacza to jednak, że wszystkie odszkodowania podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 29).

Otrzymana kwota, będąca odszkodowaniem za utratę przez Wnioskodawcę prawa do nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, winna być nieopodatkowana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 tejże ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż w nieruchomości będącej przedmiotem zbycia na rzecz Skarbu Państwa przysługiwał Panu udział, który nabył Pan w drodze spadku po rodzicach, tj. po zmarłej matce w dniu 17.12.2008 r. i zmarłym ojcu w dniu 15.11.2010 r. Zbycie nieruchomości miało miejsce 17 sierpnia 2012 r.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia przedmiotowych udziałów w nieruchomości istotne znaczenie ma data ich nabycia.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia przez Wnioskodawcę spadku jest data śmierci Spadkodawcy. Natomiast postanowienie Sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Sprzedaż nieruchomości w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w grudniu 2008 r. w drodze spadku po zmarłej matce oraz listopadzie 2010 r. w drodze spadku po zmarłym ojcu, stanowi źródło przychodu w rozumieniu powołanego powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, że ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) z dniem 1 stycznia 2009 r. zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Oznacza to zarazem, iż nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2009 r.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest uzyskanie przychodu z tytułu odszkodowania lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.


Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zawarte zostały warunki dodatkowe, według których zwolnienie to nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub jej odpłatnym zbyciem,
  • cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.


Z treści wniosku wynika, iż zbycie omawianej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa odbyło się na cele publiczne zgodnie z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami w drodze umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego. Ponadto udziały w nieruchomości, sprzedaż których stanowi źródło przychodu, nabył Pan w drodze spadku po zmarłej matce oraz w drodze spadku po zmarłym ojcu, co nie pozwala na ustalenie ceny ich nabycia.

Tym samym uznać należy, iż w świetle art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych negatywne przesłanki zwolnienia przedmiotowego w nim wymienione nie zostały spełnione łącznie.


W związku z powyższym, na podstawie przestawionego stanu faktycznego oraz powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez Pana z tytułu odpłatnego zbycia ww. udziałów w nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie tj. na cele publiczne wymienione w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jednocześnie wskazać należy, iż procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku ? nie prowadzi postępowania dowodowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Tym samym w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Pana stanie faktycznym. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika