Czy należy uznać, zgodnie z interpretacją otrzymaną przez AP, że wypłacona ?premia produkcyjna? (...)

Czy należy uznać, zgodnie z interpretacją otrzymaną przez AP, że wypłacona ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za prosięta sprzedane przez Wnioskodawcę do AP, którą Spółka powinna udokumentować wystawiając faktury korygujące, dotyczące podwyższenia ceny sprzedanych prosiąt?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12.02.2010 r. (data wpływu 25.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanej premii produkcyjnej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanej premii produkcyjnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gospodarstwo Rolne J sp. z o.o. prowadzi m.in. działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Wnioskodawca zawarł ze spółką AP sp. z o.o. (dalej ?AP?) umowę na produkcję prosiąt. Umowa zakłada, że AP umożliwia Wnioskodawcy - poprzez wskazanie sprzedawców - nabycie stada podstawowego, pasz, leków, usług weterynaryjnych oraz dostarcza procedury, nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji prosiąt. Po osiągnięciu określonych przez AP parametrów, prosięta są odbierane od Spółki za określoną cenę. Umowa produkcji prosiąt przewiduje wypłatę na rzecz Wnioskodawcy tzw. ?premii produkcyjnej?. Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji. Wypłacana premia jest dodatkowym wynagrodzeniem niezależnym od ceny, jaką AP płaci za prosięta. Wynika ono z wyprodukowania przez Wnioskodawcę większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap. Wysokość premii produkcyjnej ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap. Na okoliczność wypłaty ww. premii Wnioskodawca wystawia faktury VAT z wykazanym podatkiem od towarów i usług obliczonym według stawki 22%.

AP złożyła do Ministra Finansów wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Zadała w nim następujące pytania:

  1. Czy wypłacana premia produkcyjna ma charakter świadczenia usług...
  2. Czy prawidłowe jest wystawianie przez producentów otrzymujących taką premię faktur zawierających podatek należny...

W odpowiedzi Izba Skarbowa stwierdziła, że kontrahenci tacy jak Wnioskodawca dokonują na rzecz AP dostawy towarów. W przedmiotowej sprawie dochodzi do zmiany ceny sprzedanych towarów wobec czego producenci zobowiązani są do dokonania stosownych korekt podstaw opodatkowania oraz kwot podatku należnego poprzez wystawienie faktur korygujących, w związku ze zmianą ceny sprzedanych na rzecz AP prosiąt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należy uznać, zgodnie z interpretacją otrzymaną przez AP, że wypłacona ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za prosięta sprzedane przez Wnioskodawcę do AP, którą Spółka powinna udokumentować wystawiając faktury korygujące, dotyczące podwyższenia ceny sprzedanych prosiąt...

Wnioskodawca przychyla się do interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu. Zdaniem Spółki na powyżej opisaną okoliczność należy wystawić faktury korygujące pierwotną cenę sprzedanych prosiąt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się m.in. rzeczy ruchome. Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących oraz zasady ich rozliczania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem. Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury. Zgodnie zaś z ust. 2 § 14 rozporządzenia powinna zawierać dane stron transakcji zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca.

Wnioskodawca prowadzi m.

in. działalność w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej. Wnioskodawca zawarł ze spółką AP sp. z o.o. (dalej ?AP?) umowę na produkcję prosiąt. Po osiągnięciu przez prosięta określonych parametrów, prosięta są odbierane od producenta za ustaloną cenę. Umowa przewiduje również możliwość otrzymania przez Wnioskodawcę premii produkcyjnej, która przyznawana jest w sytuacji gdy rozmiar produkcji przekroczy określony poziom. Umowa produkcji prosiąt przewiduje wypłatę na rzecz producenta tzw. ?premii produkcyjnej?. Wypłacana premia jest dodatkowym wynagrodzeniem niezależnym od ceny jaką Wnioskodawca otrzymuje za prosięta. Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji - wynika ona z wyprodukowania przez producenta większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia przyznawana jest wtedy gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap. Wysokość premii produkcyjnej ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap.

Biorąc pod uwagę analizę sprawy należy stwierdzić, iż wypłata tzw. ?premii produkcyjnej? jest związana z konkretnymi, dokonanymi przez Wnioskodawcę dostawami towarów na rzecz kontrahenta i powoduje obowiązek korekty ceny tych towarów. W przedmiotowej sprawie dochodzi do zmiany ceny sprzedanych towarów. Wobec powyższego, Wnioskodawca, jako producent, zobowiązany jest do dokonania stosownych korekt podstaw opodatkowania oraz kwot podatku należnego, poprzez wystawienie faktur korygujących, w związku ze zmianą cen sprzedanych towarów.

Reasumując, wypłacona ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za zbyty przez Wnioskodawcę towar, którą winien udokumentować wystawiając faktury korygujące, dotyczące podwyższenia ceny sprzedanych towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika