Jakie dane winna zawierać faktura wystawiana przez oddział terenowy jednostki głównej?

Jakie dane winna zawierać faktura wystawiana przez oddział terenowy jednostki głównej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19.12.2007r. (data wpływu 20.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktur VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.12.2007r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X posiada 28 jednostek terenowych - Hufców, ujawnionych w rejestrze sądowym dla przedsiębiorstw oraz w rejestrze sądowym dla stowarzyszeń, wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym jako miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jednostki same wystawiają faktury VAT dokumentujące usługi świadczone bezpośrednio przez jednostki terenowe, a także dokonują bieżących zakupów towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i statutową. Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnikiem podatku od towarów i usług jest X, a wszystkie wystawiane i otrzymywane faktury VAT zawierać będą numer NIP X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktury VAT wystawiane przez jednostkę terenową X oraz faktury zakupu muszą zawierać pełną nazwę, adres siedziby oraz NIP X oraz nazwę i adres jednostki terenowej...

Zdaniem wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy z uwagi na przepisy art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 9 ust. 1 pkt 1, 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798), wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w których brak definicji pojęć ?adres sprzedawcy i nabywcy?, faktury VAT wystawiane przez jednostki terenowe X oraz faktury zakupu nie muszą bezwzględnie zawierać pełnego adresu siedziby X. Zdaniem Podatnika dopuszczalne jest wystawianie faktur zawierających tylko nazwę i numer NIP X, nazwę jednostki terenowej oraz pełny adres tej jednostki. np.: X Hufiec Y xxxxxxuI. vvvvvvvv

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm. ) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z powołanym przepisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług faktura powinna stwierdzać w szczególności:

  • dokonanie sprzedaży,
  • datę dokonania sprzedaży,
  • cenę jednostkową bez podatku,
  • podstawę opodatkowania,
  • stawkę i kwotę podatku,
  • kwotę należności,
  • dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W myśl art. 106 ust. 8 przedmiotowej ustawy o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie powyższego uprawnienia Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 95,poz. 798 z późn. zm. ).

W § 9 w/w rozporządzenia zostały określone minimalne wymagania dotyczące zawartości faktury.

I tak w myśl § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Powyższe przepisy nakładają na podatnika wymóg umieszczania na fakturze danych, które pozwolą zidentyfikować dla celów podatkowych uczestników konkretnej transakcji (sprzedawca, nabywca).

W przedstawionym stanie faktycznym umieszczenie na fakturze nazwy i NIP X oraz nazwy jednostki terenowej i pełnego adresu tej jednostki spełni ten wymóg. Uwzględniając powyższe stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika