Nieodpłatne świadczenie usług Najmu Lokalu, zwolnienie z opodatkowania usług Najmu Lokalu, nieuwzględnianie (...)

Nieodpłatne świadczenie usług Najmu Lokalu, zwolnienie z opodatkowania usług Najmu Lokalu, nieuwzględnianie w proporcji świadczenia usług Najmu Lokalu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieodpłatnego świadczenia usług Najmu Lokalu oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług Najmu Lokalu - jest prawidłowe,
  • nieuwzględnianie w proporcji świadczenia usług Najmu Lokalu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego świadczenia usług Najmu Lokalu, zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług Najmu Lokalu oraz nieuwzględnianie w proporcji świadczenia usług Najmu Lokalu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


C. Poland Sp. z o. o. (poprzednia nazwa: W. Sp. z o.o., dalej: ?Spółka? lub ?W.?) jest Spółką utworzoną i działającą zgodnie z prawem polskim. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W. należy do holdingu inwestycyjnego, inwestującego m.in. w produkcję energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, w szczególności z energii wiatrowej. W ramach swojej działalności Spółka świadczy na rzecz spółek z grupy profesjonalne usługi w zakresie ogólnego zarządzania, analizowania rynku energetyki odnawialnej oraz kompleksowego przygotowania do realizacji, nadzorowania realizacji i eksploatacji inwestycji związanych z produkcją energii ze źródeł odnawialnych na terenie Polski i innych krajów europejskich. Usługi te opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT i stanowią 96% obrotu Spółki. Pozostałe 4% obrotu Spółki stanowią usługi pośrednictwa finansowego, zwolnione z podatku VAT.

Członkami zarządu Spółki jest dwoje obcokrajowców, którzy wykonują swoje funkcje na podstawie powołania wynikającego z przepisów Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz.U. 2000 Nr 94 poz. 1037 (dalej: ?KSH?). Członkowie zarządu nie posiadają statusu rezydenta ani nie są udziałowcami Spółki.

Jeden z członków zarządu czynnie uczestniczy w zarządzaniu Spółką, w związku z czym często bywa w Spółce. Dla tego członka zarządu, Spółka wynajęła mieszkanie prywatne (lokal mieszkalny), celem umożliwienia noclegów podczas jego wizyt w kraju. Stroną umowy najmu jest Spółka oraz osoba prywatna. Pomiędzy Spółką a wynajmującym nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ?UPDOF?). Czynsz najmu Spółka rozlicza miesięcznie, przy czym nie otrzymuje ona faktury VAT (wynajmujący nie jest podatnikiem VAT). Za czynsz Spółka płaci przelewem bankowym. W dalszej części wniosku powyższe wydatki będą określane jako ?Najem Lokalu?. Usługi Najmu Lokalu nabywane są na cele osobiste członka zarządu.

Dodatkowo, poza wyżej wymienionym Najmem Lokalu, Spółka wypłaca członkowi zarządu kwoty w gotówce, celem pokrycia dodatkowych kosztów ponoszonych przez niego w trakcie realizacji czynności związanych z zarządem Spółką, takich jak: przejazdy taxi do dworca lotniczego zagranicą, poczęstunek restauracyjny podczas spotkań biznesowych, koszty rozmów telefonicznych. Wysokość tych kosztów członek zarządu szacuje na koniec każdego miesiąca oraz przedstawia Spółce do zwrotu. W dalszej części wniosku powyższe wydatki będą określane jako ?Wydatki Gotówkowe?.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ?UPTU?), prawidłowe jest rozpoznanie Najmu Lokalu jako nieodpłatnego świadczenia usług, zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, na podstawie art. 8 pkt 2 UPTU?

  2. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4) jest twierdząca, czy prawidłowe jest rozpoznanie świadczenia usługi Najmu Lokalu w ramach art. 8 pkt 2 UPTU jako zwolnionej z opodatkowania VAT?

  3. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4) jest twierdząca, czy prawidłowe jest nieuwzględnianie w proporcji VAT, o której mowa w art. 90 UPTU obrotu wynikającego ze świadczenia usługi Najmu Lokalu?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Odnośnie pytania nr 1 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4)


Zgodnie z zasadą ogólną, określoną w art. 5 ust. 1 UPTU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl zasady, określonej w art. 8 ust. 2 pkt 2, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, członków organów stanowiących osób prawnych, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy na gruncie UPTU świadczenie usług Najmu Lokalu na rzecz członka zarządu należy uznać za odpłatne świadczenie usług opodatkowanych podatkiem VAT na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy.


Odnośnie pytania nr 2 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 5)


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 UPTU usługi z zakresie wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe są zwolnione od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone, w rozumieniu art. 8 pkt 2 UPTU, usługi Najmu Lokalu na rzecz członka zarządu, podlegają zwolnieniu z podatku w myśl cyt. artykułu.


Odnośnie pytania nr 3 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 6)


Na mocy art. 90 ust. 6 UPTU, do obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy taki charakter będą miały usługi Najmu Lokalu, rozpoznane za świadczenie usług w myśl art. 8 pkt 2 UPTU. Transakcje pomocnicze, to takie, które nie są głównym przedmiotem działalności przedsiębiorcy, ale mają charakter poboczny i pomocniczy do działalności głównej. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami, związanych z budową farm wiatrowych oraz ogólnego doradztwa w tym zakresie. Usługi te, co do zasady, opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT. Nie należy ich utożsamiać z transakcjami, o których mowa w 43 ust. 1 pkt 36 ustawy PTU, pomimo iż wspólną cechą obu typów transakcji, jest ich związek z nieruchomościami.

Reasumując w odniesieniu do poszczególnych pytań, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:


Ad. pyt 1 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4)

W myśl art. 8 pkt 2 UPTU Najem Lokalu mieszkalnego dla członka zarządu będzie rozpoznany jako nieodpłatne świadczenie usług, zrównane z odpłatnym świadczeniem usług.


Ad. pyt 2 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 5)

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 UPTU usługa Najmu Lokalu mieszkalnego dla członka zarządu podlega zwolnieniu z VAT.


Ad. pyt 3 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 6)

Na mocy art. 90 ust. 6 UPTU, usługa Najmu Lokalu mieszkalnego dla członka zarządu nie będzie uwzględniana w proporcji, o której mowa tamże, z uwagi na jej poboczny i pomocniczy charakter w stosunku do działalności głównej Spółki, jaką jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami, w tym budowy farm wiatrowych oraz ogólnego zarządzania inwestycyjnego w tym zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie pytania nr 1 i nr 2 (oznaczone we wniosku jako pytania nr 4 i nr 5) oraz uznaje się za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 3 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 6).


Ad. 1 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4)


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z powyższych przepisów wynika, że za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług uważa się nieodpłatne świadczenia, niebędące dostawą, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Powyższe świadczenia podlegają opodatkowaniu, o ile zostały wykonane na osobiste - a nie związane z prowadzoną działalnością - cele wymienionych w przepisie osób. Badając, czy świadczenie ma charakter osobisty, czy związany z działalnością opodatkowaną, należy przede wszystkim odnosić się do statusu osoby otrzymującej to świadczenie i jej funkcji w schemacie działalności opodatkowanej.

Niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podlegają więc te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Spółką utworzoną i działającą zgodnie z prawem polskim z siedzibą w Warszawie. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca należy do holdingu inwestycyjnego, inwestującego m.in. w produkcję energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, w szczególności z energii wiatrowej. W ramach swojej działalności Spółka świadczy na rzecz spółek z grupy profesjonalne usługi w zakresie ogólnego zarządzania, analizowania rynku energetyki odnawialnej oraz kompleksowego przygotowania do realizacji, nadzorowania realizacji i eksploatacji inwestycji związanych z produkcją energii ze źródeł odnawialnych na terenie Polski i innych krajów europejskich. Usługi te opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT i stanowią 96% obrotu Spółki. Pozostałe 4% obrotu Spółki stanowią usługi pośrednictwa finansowego, zwolnione z podatku VAT. Członkami zarządu Spółki są dwaj obcokrajowcy, którzy wykonują swoje funkcje na podstawie powołania wynikającego z przepisów ustawy Kodeks spółek handlowych. Członkowie zarządu nie posiadają statusu rezydenta ani nie są udziałowcami Spółki. Jeden z członków zarządu czynnie uczestniczy w zarządzaniu Spółką, w związku z czym często bywa w Spółce. Dla tego członka zarządu, Spółka wynajęła mieszkanie prywatne (lokal mieszkalny), celem umożliwienia noclegów podczas jego wizyt w kraju. Stroną umowy najmu jest Spółka oraz osoba prywatna. Pomiędzy Spółką a wynajmującym nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynsz najmu Spółka rozlicza miesięcznie, przy czym nie otrzymuje ona faktury VAT (wynajmujący nie jest podatnikiem VAT). Usługi Najmu Lokalu nabywane są na cele osobiste członka zarządu.

Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, prawidłowe jest rozpoznanie Najmu Lokalu jako nieodpłatnego świadczenia usług, zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy.

W odniesieniu do kwestii nieodpłatnego świadczenia usług Najmu Lokalu mieszkalnego dla członka zarządu czynnie uczestniczącego w zarządzaniu Spółką należy stwierdzić, że zapewnienie mieszkania leży zawsze w interesie bezpośrednio pracownika lub osoby, która w danej instytucji wykonuje określoną funkcję. Zatem to, że osoba będąca członkiem zarządu przyjeżdża do pracy z zagranicy lub też jest podmiotami prowadzącym Spółkę pozostaje bez znaczenia dla sprawy. Osoba ta jest świadoma czasu jaki będzie potrzebowała na sprawowanie określonej w Spółce funkcji. W związku z tym, to na tej osobie spoczywa obowiązek odpowiedniego zorganizowania sobie miejsca i czasu pracy potrzebnych do ogólnego funkcjonowania, w tym w ramach wykonywania określonych w Spółce zadań.

Wobec tego nieodpłatne świadczenie przez Spółkę usług Najmu Lokalu (mieszkania) na rzecz członka zarządu, który na własną rękę powinien dotrzeć do miejsca pracy, nie stanowi usług związanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, lecz stanowi nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste członków zarządu.

Tym samym nieodpłatne świadczenie usług Najmu Lokalu mieszkalnego świadczone na rzecz członka zarządu uznać należy za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem VAT na mocy cytowanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia Najmu Lokalu należało uznać za prawidłowe.


Ad. 2 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 5)

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zatem ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Członkami zarządu Spółki są dwaj obcokrajowcy, którzy wykonują swoje funkcje na podstawie powołania wynikającego z przepisów ustawy Kodeks spółek handlowych. Członkowie zarządu nie posiadają statusu rezydenta ani nie są udziałowcami Spółki. Jeden z członków zarządu czynnie uczestniczy w zarządzaniu Spółką, w związku z czym często bywa w Spółce. Dla tego członka zarządu, Spółka wynajęła mieszkanie prywatne (lokal mieszkalny), celem umożliwienia noclegów podczas jego wizyt w kraju. Stroną umowy najmu jest Spółka oraz osoba prywatna. Czynsz najmu Spółka rozlicza miesięcznie, przy czym nie otrzymuje ona faktury VAT (wynajmujący nie jest podatnikiem VAT).


Na tle przedstawionej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy prawidłowe jest rozpoznanie świadczenia usługi Najmu Lokalu w ramach art. 8 pkt 2 ustawy jako zwolnionej z opodatkowania VAT.


Z okoliczności przedstawionych w omawianej sprawie wynika, że przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy zostały spełnione. Zostało wynajęte mieszkanie prywatne (lokal mieszkalny) na cele mieszkaniowe dla członka zarządu Spółki. W konsekwencji tego należy uznać, że czynność usługi Najmu Lokalu mieszkalnego, korzysta ze zwolnienia na postawie w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.


Zatem Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ad. 3 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 6)


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów, określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Natomiast w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.


W konsekwencji należy stwierdzić, że obrót ustalony zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy - zgodnie z ust. 5 i ust. 6 tego artykułu - pomniejsza się o wartość:

  • obrotu z tytułu dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są one zaliczane do środków trwałych podatnika, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
  • sporadycznych transakcji dotyczących nieruchomości,
  • sporadycznych usług dotyczących pośrednictwa finansowego.


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy prawidłowe jest nieuwzględnianie w proporcji VAT, o której mowa w art. 90 ustawy obrotu wynikającego ze świadczenia usługi Najmu Lokalu.

Najem jako umowa wzajemna, dwustronnie zobowiązująca występuje na podstawie współpracy mającej charakter ciągły. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że usługi Najmu Lokalu świadczone przez Spółkę na rzecz członka zarządu nie dotyczą transakcji związanych z nieruchomościami. Przepis art. 90 ust. 6 ustawy nie dotyczy usług najmu. Przez sformułowanie ?transakcje dotyczące nieruchomości? rozumieć należy czynności, których przedmiotem jest dostawa/nabycie nieruchomości. Z uwagi na to, że do usług polegających na wynajmie nieruchomości nie ma zastosowania pojęcie ?transakcje dotyczące nieruchomości? użyte w art. 90 ust. 6 ustawy nie ma potrzeby sprawdzania, czy ten wynajem jest dokonywany sporadycznie. Wobec tego, Spółka świadczenia usług Najmu Lokalu nie może objąć wyłączeniem, o którym mowa w art. 90 ust. 6 ustawy, gdyż ww. czynności nie dotyczą transakcji określonych w tym przepisie, a w konsekwencji powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu współczynnika, na podstawie którego dokonuje się odliczenia podatku VAT od wydatków związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi z tego podatku.

Zatem w analizowanej sytuacji nie ma zastosowania przepis art. 90 ust. 6 ustawy, co oznacza, że Spółka powinna wliczać do obrotu czynności z tytułu usług Najmu Lokalu.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto, tutejszy Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika