Wyrejestrowanie firmy a obowiązek zapłaty VAT
Pytanie:
"W przypadku wyrejestrowywania firmy podatnik VAT powinien zwrócić VAT naliczony od środków trwałych. Czy tylko od środków trwałych, czy jest też wykaz innych rzeczy, które podlegają "zwrotowi VAT" w przypadku wyrejestrowania firmy?"
Odpowiedź prawnika: Wyrejestrowanie firmy a obowiązek zapłaty VAT
W niniejszym przypadku chodzi nie tyle o "zwrot" podatku VAT, co o opodatkowanie remanentu likwidacyjnego, a ściślej ujmując o opodatkowanie towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy ich nabyciu. Kwestię tę reguluje art. 14 ustawy o VAT, określając jednocześnie towary, pozostające "na magazynie", od których trzeba zapłacić podatek VAT.
Zgodnie zatem z art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT w razie likwidacji działalności przez osobę fizyczną podlegają:
-
towary własnej produkcji i
-
towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów.
- w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepis ten dotyczy zatem wszystkich towarów - tak środków trwałych, jak również środków obrotowych - przy nabyciu których podatnik miał prawo odliczyć VAT (niezależnie, czy z tego prawa skorzystał), a które nie zostały sprzedane do dnia likwidacji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?