Dlaczego został pobrany VAT w Polsce skoro został zapłacony w Niemczech?

Dlaczego został pobrany VAT w Polsce skoro został zapłacony w Niemczech?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 04.03.2010 r. (data wpływu 08.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia z państwa trzeciego samochodu osobowego do celów prywatnych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia z państwa trzeciego samochodu osobowego do celów prywatnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący osoba fizyczną zakupił do celów prywatnych w salonie w USA samochód MITSUBISHI ECLIPSE CUPE GT. Samochód został zapakowany do kontenera transportem wodnym dostarczony do Niemiec do Głównego Urzędu Celnego. Wnioskodawca dokonał opłaty wg decyzji podatkowej opłaty zawierającej: cło oraz VAT.

Po przyjeździe samochodem do Polski w chwili wystąpienia o rejestrację pojazdu, w miejscowym Urzędzie Skarbowym okazało się, że należy opłacić ponownie podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Dlaczego został pobrany VAT w Polsce skoro został zapłacony w Niemczech...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z uzyskaną informacją podatek od towarów i usług w Polsce został niesłusznie pobrany i podlega zwrotowi.

Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług z 2004 r. nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu, gdyż Wnioskodawca pojazd zakupił w USA, a kraj ten nie należy do Unii Europejskiej. Z art. 11 ustawy wynika, że nabyty samochód został zakupiony przez osobę fizyczną służy celom prywatnym, nie służy dla celów gospodarczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się ? w myśl art. 9 ust. 1 ustawy ? nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zapis ust. 2 ww. artykułu wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie ma miejsce pod warunkiem, że:

  1. dostawcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą (art. 15 ustawy) lub podatnik podatku od wartości dodanej,
  2. nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą (art. 15 ustawy) lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, bądź też osoba prawna niebędąca podatnikiem.

Ponadto, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Zapis powołanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy uzależnia uznanie przemieszczenia towarów należących do podatnika z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od tego, czy towary te będą służyć działalności gospodarczej podatnika. Zatem, nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem przemieszczenie z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju towaru o przeznaczeniu na cele prywatne oraz należącego do podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał przemieszczenia na terytorium kraju samochodu, który uprzednio zaimportował na terytorium Niemiec. Wnioskodawca dokonał odprawy celnej na terytorium Niemiec, opłacił cło i podatek od wartości dodanej. Ponadto w złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że samochód ten nie będzie służyć na terytorium kraju czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika lecz będzie służył celom prywatnym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż w świetle obowiązujących przepisów dokonane przez Wnioskodawcę przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium Niemiec na terytorium kraju, nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem, bowiem samochód nie będzie służyć czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako podatnika na terytorium kraju (przemieszcza osoba fizyczna na własne potrzeby).

W związku z powyższym dla celów związanych z rejestracją środków transportu należało złożyć we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Reasumując: przemieszczenie na terytorium kraju samochodu MITSUBISHI ECLIPSE CUPE GT nabytego przez Wnioskodawcę w USA i zaimportowanego na terytorium Niemiec nie powoduje obowiązku zapłaty podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika