Sprzedaż wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów opałowych.

Sprzedaż wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów opałowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2010 r. (data wpływu 20.10.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.11.2010 r. (data wpływu 25.11.2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów opałowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23.11.2010 r. (data wpływu 25.11.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1036/10-2/KB z dnia 17.11.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcą jest firma handlowa zajmująca się obrotem paliwami płynnymi w tym olejem opałowym do celów grzewczych. Sprzedaż oleju opałowego z obniżoną stawką akcyzy ze względu na jego przeznaczenie jest obwarowana spełnieniem szeregu warunków m.in. uzyskaniem odpowiedniego oświadczenia nabywcy o przeznaczeniu oleju do celów opałowych, sporządzeniem zestawień i przekazaniem ich do urzędu itd. Dotychczas sprzedaż oleju opałowego dla osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadził w dwojaki sposób:

  • sprzedaż z dostawą do klienta,
  • sprzedaż oleju opałowego konfekcjonowanego (w opakowaniach), gdzie nabywca odbierał towar w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy.

Przy obydwu rodzajach sprzedaży (z dostawą czy bez) nabywca składał stosowne oświadczenie zgodnie z art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. Po nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym od 01.09.2010 r. na sprzedawców oleju opałowego zostały nałożone kolejne obowiązki. Problem stanowi interpretacja zapisu zawartego w art. 89 ust. 10 ustawy. Wątpliwości Spółki sprowadzają się do odniesienia zapisów zawartych w art. 89 do sprzedaży odbywającej się w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, bez dostawy do klienta, w dwóch aspektach:

  • w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej,
  • w przypadku sprzedaży osobom prawnym i fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy po nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym od 01.09.2010 r. Wnioskodawca może sprzedawać olej do celów opałowych z obniżoną stawką akcyzy dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej w takiej formie, że nabywca odbiera olej opałowy w opakowaniu sam w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy i składa oświadczenie... Czy Wnioskodawca jest zobligowany w przypadku sprzedaży osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej do dostarczania oleju opałowego na miejsce (adres) wskazane w oświadczeniu celem wypełnienia warunków zawartych w art. 89 ust. 10 pkt 3...
  2. Czy w świetle obowiązujących przepisów osoby prawne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą same odbierać olej opałowy z przeznaczeniem na cele opałowe nie do odsprzedaży z obniżoną stawką akcyzy w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy składając oświadczenie czy też należy im dostarczyć olej do miejsca wskazanego w oświadczeniu celem kontroli...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż oleju opałowego z obniżoną stawką akcyzy dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej może odbywać się również poprzez odbiór towaru (oleju) przez klienta w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy. Wówczas art. 89 ust. 10 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nie ma zastosowania i nie jest to równoznaczne z wymogiem odmówienia sprzedaży bądź zastosowania wyższej stawki akcyzy do takiej formy sprzedaży.

Ponadto, w przypadku sprzedaży oleju opałowego z obniżoną stawką dla osób prawnych i fizycznych prowadzących działalność ustawodawca obliguje sprzedawcę do uzyskania stosownego oświadczenia, nie narzuca formy dostawy towaru (gdzie ma ona nastąpić) niezależnie czy olej przeznaczony jest na cele opałowe bezpośrednio czy do odsprzedaży na cele opałowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

W myśl art. 89 ust. 6 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

  1. dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;
  2. określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;
  3. wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;
  4. datę i miejsce złożenia oświadczenia;
  5. czytelny podpis składającego oświadczenie.

Stosownie do ust. 7 ww. przepisu oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Natomiast, zgodnie z ust. 8 oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać:

  1. imię i nazwisko, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, NIP lub numer PESEL (jeżeli został nadany) nabywcy lub pełnoletniej osoby zameldowanej pod tym samym adresem co nabywca;
  2. adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;
  3. określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;
  4. określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;
  5. wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;
  6. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl ust. 9 osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, w celu potwierdzenia jej tożsamości.

Stosownie do ust. 10 sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany zastosować stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 albo odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy:

  1. osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;
  2. dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;
  3. adres, pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe, jest inny niż wskazane w oświadczeniu nabywcy miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze;
  4. ilość i rodzaj nabywanych wyrobów akcyzowych są inne niż wskazane w oświadczeniu.

Zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się obrotem paliwami płynnymi w tym olejem opałowym przeznaczonym do celów grzewczych. Dotychczas sprzedaż oleju opałowego dla osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadził w formie sprzedaży z dostawą do klienta lub w formie sprzedaży oleju opałowego konfekcjonowanego (w opakowaniach), gdzie nabywca odbierał towar w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy. Przy obydwu rodzajach sprzedaży (z dostawą czy bez) nabywca składał stosowne oświadczenie zgodnie z art. 89 ustawy o podatku akcyzowym.

Po nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym od 01.09.2010 r. u Wnioskodawcy pojawiły się wątpliwości, które sprowadzają się do odniesienia zapisów zawartych w art. 89 ust. 10 ustawy do sprzedaży odbywającej się w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy, bez dostawy do klienta.

Analizując powyższe przepisy należy zauważyć, że zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy, sprzedawca olejów opałowych jest zobowiązany do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów na cele opałowe. Ustawodawca w art. 89 ust. 9 ustawy zobowiązał osobę fizyczną nabywającą te wyroby do okazania sprzedawcy dokumentu stwierdzającego jego tożsamość. Jednocześnie sprzedawca tych wyrobów, w myśl art. 89 ust. 10 ustawy, miał obowiązek odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy osoba nabywająca przedmiotowe wyroby odmawia okazania ww. dokumentu.

Ponadto, obowiązek weryfikacji danych zawartych w oświadczeniach składanych przez nabywców olejów opałowych ciąży na sprzedawcach tych wyrobów. Z uwagi na fakt, iż sprzedawcy posiadają wiedzę na temat ilości, rodzaju oraz niekiedy adresu pod jakie dostarczają zamówione wyroby, od 1 września 2010 r., zgodnie z art. 89 ust. 10 pkt 1-4 ustawy, zyskali oni dodatkowe narzędzia w postaci ustawowego uprawnienia do zastosowania stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 lub odmowy sprzedaży w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zawartych w oświadczeniach nabywców. I tak, zgodnie z art. 89 ust. 10 pkt 3 ustawy, sprzedawca oleju opałowego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany zastosować wyższą stawkę akcyzy lub odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy adres pod który dostarczył wyroby akcyzowe, jest inny niż wskazane w oświadczeniu miejsce gdzie znajdują się urządzenia grzewcze. Należy jednak zauważyć, że powyższy przepis nie wprowadza obowiązku dokonywania sprzedaży w formie dostawy wyrobów do miejsca wskazanego przez nabywcę w oświadczeniu, a jedynie jest jednym z instrumentów umożliwiających sprzedawcy wyeliminowanie transakcji z nieuczciwymi kontrahentami. Tak więc, nabywca może odbierać przedmiotowe wyroby w punkcie sprzedaży i w tym przypadku art. 89 ust. 10 pkt 3 ustawy nie ma zastosowania.

Natomiast, ww. przepis nie dotyczy sprzedaży osobom prawnym lub osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Jednakże Wnioskodawca również posiada wiedzę na temat ilości, rodzaju oraz adresu pod jaki dostarcza zamówione wyroby, a zatem ma możliwość sprawdzenia prawidłowości tych danych zawartych w oświadczeniu i powinien to robić we własnym interesie. Bowiem to podmiot prowadzący działalność gospodarczą ponosi ryzyko doboru kontrahentów i z tego względu ponosi konsekwencje będące wynikiem naruszenia obowiązujących przepisów. Podmioty dokonujące sprzedaży przedmiotowych wyrobów powinny dołożyć wszelkiej staranności przy identyfikacji nabywców i weryfikacji ich oświadczeń, ponieważ ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.

Reasumując, Wnioskodawca nie jest zobligowany do dokonywania jedynie takiej sprzedaży, w ramach której dostarcza olej opałowy na miejsce (adres) wskazane w oświadczeniu, ale może również sprzedawać olej do celów opałowych z obniżoną stawką akcyzy w punkcie sprzedaży, w którym nabywca odbiera olej opałowy i składa stosowne oświadczenie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika