1. Czy należy odprowadzać podatek od zasiłku otrzymywanego z Wielkiej Brytanii dla owdowiałego rodzica (...)

1. Czy należy odprowadzać podatek od zasiłku otrzymywanego z Wielkiej Brytanii dla owdowiałego rodzica na dziecko uczące się do lat 20? 2. Czy ww. dochód należy uznać w Polsce jako rentę czy jak zasiłek, który nie podlega opodatkowaniu? 3. Czy Wnioskodawczyni powinna sporządzić korektę deklaracji rocznych dochody za poprzednie lata i uwzględnić w nich ww. zasiłek?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 21 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku pochodzącego z Wielkiej Brytanii ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zasiłku pochodzącego z Wielkiej Brytanii.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 14 marca 2013 r., Nr IPTPB2/415-73/13-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W dniu 22 marca 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 21 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W sierpniu 2008 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni, który przez 9 miesięcy w 2005 r. pracował w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawczyni chcąc otrzymywać rentę rodzinną na córkę po zmarłym mężu, wysłała zapytanie do Wielkiej Brytanii o potwierdzenie zatrudnienia i okres składkowy. Po wysłaniu tego listu od czerwca 2010 r. zaczęły wpływać na konto Wnioskodawczyni pieniądze z Wielkiej Brytanii. Wnioskodawczyni otrzymała również decyzję, z której wynika, iż przyznano Jej zasiłek dla owdowiałego rodzica (ang. Widowed Parent?s Allowance). Gdy przyszedł czas rozliczeń z Urzędem Skarbowym Wnioskodawczyni zaczęła dowiadywać się jak rozliczyć podatek od otrzymanych sum i wystąpiła z zapytaniem do banku o dokonanie potrącenia na podatek. Została poinformowana, że kwota, którą otrzymuje nie podlega opodatkowaniu, a konto, z którego są one przesyłane nie posiada specjalnego symbolu jakim oznaczane są wpłaty z tytułu rent czy emerytur z zagranicy.

Wnioskodawczyni wysłała również zapytanie o podatek do instytucji w Anglii, która przelewa Jej ten zasiłek. W odpowiedzi dostała informację, że tego typu zasiłki są zwolnione z podatku w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawczyni, szukając dalej konkretnej odpowiedzi spotkała się z taką samą sytuacją jak Jej. Pewna wdowa również zaczęła otrzymywać na konto zasiłek dla owdowiałego rodzica od 2010 r. Osoba ta wysłała zapytanie do Dyrektora Izby Skarbowej, który w odpowiedzi wyjaśnił: ?Według postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polska a Wielką Brytanią świadczenie w postaci zasiłku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak dla świadczenia tego ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku określone w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.?

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 marca 2013 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż od stycznia 2013 r. od kwoty zasiłku, który otrzymywała na rachunek bankowy, bank zaczął pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, od wypłacanych świadczeń emerytalno - rentowych z zagranicy, pomimo tego, że przedstawiła dokument przetłumaczony przez agencję tłumaczeń przysięgłych, z którego wynika, że kwota ta to zasiłek dla owdowiałego rodzica, przysługujący w sytuacji, gdy z rodzicami mieszka dziecko, poniżej 20 roku życia. Ten warunek jest u Wnioskodawczyni spełniony.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy należy odprowadzać podatek od zasiłku otrzymywanego z Wielkiej Brytanii dla owdowiałego rodzica na dziecko uczące się do lat 20?
  2. Czy ww. dochód należy uznać w Polsce jako rentę czy jak zasiłek, który nie podlega opodatkowaniu?
  3. Czy Wnioskodawczyni powinna sporządzić korektę deklaracji rocznych dochody za poprzednie lata i uwzględnić w nich ww. zasiłek?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z Postanowieniami Konwencji RP a Wielką Brytanią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i od zysków majątkowych, świadczenie w postaci zasiłku dla owdowiałego rodzica na wychowanie dziecka do lat 20 z Wielkiej Brytanii, przyznany na podstawie brytyjskich przepisów o świadczeniach rodzinnych wypłacany osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Jednak przedmiotowy zasiłek jako świadczenie rodzinne jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, że zasiłku wypłacanego z Wielkiej Brytanii nie należy traktować w Polsce jako rentę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a powołanej wyżej ustawy, powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymuje z Wielkiej Brytanii przyznany na podstawie obowiązujących tam przepisów o świadczeniach rodzinnych zasiłek dla owdowiałego rodzica na wychowanie dziecka do lat 20. Świadczenie to wpływa na konto bankowe w Polsce od roku 2010.

Ze względu na to, iż Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywany zasiłek wypłacany jest przez instytucję brytyjską, zastosowanie w tej sprawie będzie miała Konwencja w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Wielką Brytanią.

Stosownie do art. 17 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840), z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 ? emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).

Ponieważ ww. zasiłek ? jak wynika z treści wniosku ? został przyznany przez stronę brytyjską na podstawie decyzji, z której wynika, iż jest to zasiłek dla owdowiałego rodzica (ang. Widowed Parent?s Allowance) to można go zakwalifikować jako ?inne podobne wynagrodzenie?, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Konwencji polsko - brytyjskiej.

Zatem, na podstawie powołanych przepisów prawa, świadczenia z Wielkiej Brytanii otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terenie Polski, określone w art. 17 ust. 1 ww. Konwencji jako ?inne podobne wynagrodzenia? podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Oznacza to, że do ich opodatkowania w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego obowiązujące w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. Konwencji części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci zasiłku otrzymywanego przez Wnioskodawczynię z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, nie występuje zatem obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od ww. świadczeń, a przedmiotowy zasiłek nie jest traktowany w Polsce jako renta. Tym samym, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do sporządzenia korekty deklaracji rocznych dochodów w zeznaniach podatkowych za poprzednie lata z uwzględnieniem kwot tego zasiłku.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika