Stawka podatku VAT dla zajęć komputerowych organizowanych dla słuchaczy UTW

Stawka podatku VAT dla zajęć komputerowych organizowanych dla słuchaczy UTW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla zajęć komputerowych organizowanych dla słuchaczy UTW ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT kursów tańca,
  • zwolnienia z podatku VAT opłat wnoszonych przez słuchaczy UTW w formie bezzwrotnego wpisowego,
  • zwolnienia z podatku VAT kursów językowych dla słuchaczy UTW,
  • stawki podatku VAT dla zajęć komputerowych organizowanych dla słuchaczy UTW,
  • stawki podatku VAT dla zajęć ruchowych organizowanych dla słuchaczy UTW.

Wniosek został uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014r. w zakresie prawa reprezentacji, o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o uiszczenie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Miejskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury. MCK działa na podstawie statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta z dnia 30 czerwca 2009 roku oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 406). MCK posiada osobowość prawną, jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Radę Miasta.

MCK jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. W rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej działalność MCK polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (art. l ust. 1 ustawy). Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów. Celem nadrzędnym MCK jest rozwój i kształtowanie potrzeb oraz aspiracji kulturalnych drogą aktywnego uczestnictwa w kulturze mieszkańców miasta, stwarzanie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, stymulowanie i koordynowanie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, integracja, koordynacja działań kulturotwórczych, zarówno jednostek indywidualnych, jak i środowisk twórczych, popularyzacja idei dialogu, partnerstwa, tolerancji, współpracy oraz promocja działalności kulturalnej mieszkańców miasta.

Do podstawowych zadań MCK należy:

  • organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę;
  • impresariat amatorskiego ruchu artystycznego obejmujący przeglądy, konkursy, festiwale warsztaty, pokazujący dorobek i osiągnięcia tego ruchu i stanowiący zarazem jego promocję;
  • prowadzenie pracowni teatralnych, plastycznych, tanecznych, muzycznych, fotograficznych, filmowych, szachowych, multimedialnych, itp.;
  • prowadzenie kursów tańca;
  • organizowanie imprez artystycznych, rozrywkowych oraz przygotowanie i realizacja własnych programów imprez z udziałem wykonawców zawodowych;
  • prowadzenie kina;
  • prowadzenie biblioteki repertuarowej;
  • realizacja zadań zleconych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

MCK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Działalność finansowana jest przez Organizatora w formie dotacji podmiotowej, która stanowi około 80% przychodów oraz z przychodów własnych, czyli ze sprzedaży usług: biletów do kina, na koncerty, spektakle, opłat za zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne, itp., wpłat za kursy tańca, akredytacji od uczestników przeglądów, konkursów i festiwali, opłat pobieranych od słuchaczy UTW oraz w mniejszym stopniu z usług reklamowych, wynajmu pomieszczeń, organizacji i obsługi imprez na zlecenie.

Przychody ze sprzedaży usług mają charakter symboliczny i pokrywają jedynie niewielką część kosztów prowadzonej działalności. MCK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a jak wynika ze statutu uzyskane z ww. źródeł przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną.

Do przychodów ze sprzedaży usług należą, m.in. opłaty pobierane od uczestników:

  • zajęć plastycznych, tanecznych, muzycznych - polegających na zapewnieniu opieki instruktorskiej, mających na celu naukę tańca, śpiewu, rękodzieła, itp., skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych - zajęcia są prowadzone przez cały rok kulturalny, opłaty są pobierane miesięcznie od każdego uczestnika zajęć. Są to niewielkie kwoty, które nie pokrywają kosztów organizacji tych zajęć i nie przynoszą zysków.
  • kursów tańca skierowanych do młodzieży i dorosłych, prowadzonych przez instruktorów tańca (pracowników MCK) przeznaczonych dla wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę na temat tańca i wziąć czynny udział w nauce tańca. Opłata wnoszona jest za cykl zajęć w ramach jednego kursu. Również opłaty za kursy mają symboliczny charakter i jedynie w niewielkim stopniu pokrywają zakup niezbędnych akcesoriów. Ukończenie kursu nie wiąże się z otrzymaniem zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych, nie ma na celu kształcenia, a jedynie upowszechnienie kultury.
  • konkursów, przeglądów, festiwali (recytatorskich, tanecznych, muzycznych), zwane ,,akredytacją?. Akredytacja to forma wpisowego, potwierdzająca uczestnictwo danej osoby w konkursie. Imprezy tego typu są dostępne dla wszystkich (otwarte), ale są niebiletowane. Wszystkie wpływy uzyskane z wpłat pokrywają część kosztów związanych z organizacją konkursów oraz finansowanie ewentualnych nagród i występów uczestników.

Zarządzeniem Dyrektora MCK został utworzony Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW), jako forma rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Uniwersytet funkcjonuje w strukturach MCK, jako jedna z form działalności statutowej.

Zgodnie ze statutem celem działania UTW jest:

  • prowadzenie form działalności kulturalnej, twórczej, edukacyjnej dla osób starszych będących słuchaczami UTW;
  • włączenie osób starszych do systemu kształcenia poprzez stymulowanie rozwoju osobowego oraz sprawności intelektualnej i fizycznej;
  • dążenie do podnoszenia poziomu intelektualnego i komfortu życia ludzi starszych poprzez aktywizację społeczną.

UTW swoje cele realizuje, poprzez prowadzenie: zajęć warsztatowych w zespołach i sekcjach tematycznych (teatralnych, muzycznych, fotograficznych, tanecznych, itp.), wykładów, konwersatoriów, seminariów, konferencji i szkoleń, lektoratów języków obcych, zajęć komputerowych, prowadzenie zajęć ruchowych, organizowanie wyjazdów kulturalnych (do opery, teatru, muzeum), a także współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób starszych. Słuchaczami zwyczajnymi UTW są mieszkańcy miasta w wieku emerytalnym i przedemerytalnym.

Na podstawie Regulaminu Organizacyjnego słuchacze UTW wnoszą następujące opłaty:

  • bezzwrotne wpisowe - pobierane od osób deklarujących chęć bycia ,,słuchaczem? UTW uprawniające do korzystania z wybranej formy zajęć kulturalnych: teatralnych, tanecznych, fotograficznych, chóru (w zależności od zainteresowań) oraz do udziału w warsztatach, wykładach, konferencjach, seminariach z różnych dziedzin wiedzy (historia, kultura, medycyna, ekonomia);
  • opłaty za zajęcia fakultatywne w tym:
  • opłaty za zajęcia informatyczne - nauka obsługi komputera i korzystania z internetu, zajęcia prowadzone przez informatyka (pracownika MCK) w pracowni multimedialnej MCK;
  • opłaty za lektoraty języków obcych - nauka języków obcych (włoski, angielski, niemiecki) odbywająca się w salach MCK prowadzona przez wykwalifikowanych lektorów, zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie;
  • opłaty za zajęcia ruchowe - gimnastyka, pilates, aqua aerobik, joga, zumba - zajęcia mające na celu rozwój aktywności ruchowej uczestników, organizowane w budynku MCK oraz na basenie miejskim, prowadzone przez instruktorów fitness, zatrudnianych przez MCK na podstawie odrębnych umów, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.



Miejskie Centrum Kultury nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez MCK jako jednostkę nie objętą systemem oświaty. Usługi świadczone przez MCK objęte zakresem pytań nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez MCK są usługami nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związaną, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i pkt 29 ustawy o VAT.

Tylko usługi związane z organizacją kursów tańca (pytanie nr l), oraz usługi związane z organizacją zajęć warsztatów tematycznych teatralnych, tanecznych, fotograficznych, chóru (pytanie nr 2), mieszczą się w zakresie usług kulturalnych. Nie wszystkie usługi objęte zakresem pytań wiążą się bezpośrednio z prowadzoną działalnością kulturalną. Usługi związane z organizacją kursów tańca, warsztatów tematycznych - muzycznych, fotograficznych, plastycznych dla słuchaczy UTW są bezpośrednio związane z działalnością kulturalną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012r., poz. 406) ? pytania 1 i 2. Pozostałe usługi objęte zakresem pytań 3, 4, 5 nie wiążą się bezpośrednio z działalnością kulturalną, a ich organizacja wynika z aktualnego zainteresowania uczestników (działalność gospodarcza).

Celem statutowym Miejskiego Centrum Kultury nie jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Miejskie Centrum Kultury nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Usługi objęte zakresem pytań, w szczególności pytania nr 5 nie są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Mają na celu jedynie poprawę kondycji fizycznej i rozwój aktywności ruchowej osób starszych (słuchaczy UTW).

Usługi objęte zakresem pytań nie należą do usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), tj.:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Usługi świadczone przez MCK będące przedmiotem wniosku to:

  • usługi organizacji kursów tańca - klasyfikacja statystyczna: 90.04.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • usługi organizacji warsztatów tematycznych tanecznych, plastycznych, wokalnych, fotograficznych w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku - klasyfikacja statystyczna: 90.04.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • usługi związane z nauką języków obcych w ramach UTW - klasyfikacja statystyczna: 85.59.11.0 - usługi nauczania języków obcych,
  • usługi związane z organizacją zajęć informatycznych w ramach UTW ? klasyfikacja statystyczna: 85.59.12 ? kursy komputerowe,
  • usługi organizacji zajęć ruchowych w ramach UTW - klasyfikacja statystyczna: 85.51.10 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (we wniosku oznaczone jako nr 4) Jaką stawką powinny być opodatkowane opłaty wnoszone przez słuchaczy UTW za zajęcia komputerowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za zajęcia informatyczne, obejmujące naukę obsługi komputera i korzystania z internetu - stawka 23% na podstawie art. 41 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawmy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26: prowadzone w formach i na zasadach przewidywanych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów, o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Aby więc zajęcia komputerowe świadczone przez MCK były zwolnione z VAT, konieczne jest stwierdzenie, czy są to usługi kształcenia zawodowego, czy są prowadzone w formach i na zasadach, przewidzianych w odrębnych przepisach. Jak wynika z przedstawionego wcześniej opisu utworzony UTW jest formą rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Celem działania UTW jest m.in. prowadzenie form działalności edukacyjnej dla osób starszych oraz włączenie tej grupy osób do systemu kształcenia poprzez stymulowanie rozwoju osobowego oraz sprawności intelektualnej i fizycznej.

Zatem prowadzenie zajęć komputerowych nie ma na celu zdobycia nowych uprawnień zawodowych w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych lub dokonania przekwalifikowania zawodowego. Zajęcia informatyczne dotyczą grupy osób, które generalnie nie są aktywne zawodowo, a ponadto zajęcia te mają na celu jedynie poszerzenie lub zdobycie nowych umiejętności służących zaspokajaniu potrzeb osobistych i społecznych w nowej, ,,cyfrowej? rzeczywistości.

W konsekwencji powyższego, pobierane opłaty nie korzystają, zdaniem Wnioskodawcy ze zwolnienia od podatku VAT. Z uwagi na fakt, że dla tego rodzaju usług nie przewidziano w przepisach obniżonych stawek podatku, w stosunku do opłat za uczestnictwo w zajęciach informatycznych, należy zastosować stawkę VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie ust. 17 cyt. wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast z § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 9 lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż podatkowe (odrębnych) przepisach. Ze zwolnienia korzystają również takie usługi szkolenia, które prowadzone są przez podmioty posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wreszcie zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych ? zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Nadto, na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, ze zwolnienia korzysta także świadczenie usług finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Miejskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury. MCK działa na podstawie statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta z dnia 30 czerwca 2009 roku oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 406). MCK posiada osobowość prawną, jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Radę Miasta. MCK jest czynnym podatnikiem podarku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Celem nadrzędnym MCK jest rozwój i kształtowanie potrzeb oraz aspiracji kulturalnych drogą aktywnego uczestnictwa w kulturze mieszkańców miasta, stwarzanie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, stymulowanie i koordynowanie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, integracja, koordynacja działań kulturotwórczych, zarówno jednostek indywidualnych, jak i środowisk twórczych, popularyzacja idei dialogu, partnerstwa, tolerancji, współpracy oraz promocja działalności kulturalnej mieszkańców miasta. MCK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Przychody ze sprzedaży usług mają charakter symboliczny i pokrywają jedynie niewielką część kosztów prowadzonej działalności. MCK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a jak wynika ze statutu uzyskane z ww. źródeł przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną. Zarządzeniem Dyrektora MCK został utworzony Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW), jako forma rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Uniwersytet funkcjonuje w strukturach MCK, jako jedna z form działalności statutowej. UTW swoje cele realizuje, poprzez m.in. prowadzenie zajęć komputerowych. Na podstawie Regulaminu Organizacyjnego słuchacze UTW wnoszą m.in. opłaty za zajęcia informatyczne - nauka obsługi komputera i korzystania z internetu, zajęcia prowadzone przez informatyka (pracownika MCK) w pracowni multimedialnej MCK. Miejskie Centrum Kultury nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez MCK jako jednostkę nie objętą systemem oświaty. Usługi świadczone przez MCK nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe usługi nie wiążą się bezpośrednio z działalnością kulturalną, a ich organizacja wynika z aktualnego zainteresowania uczestników (działalność gospodarcza). Usługi objęte zakresem pytań nie należą do usług o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez MCK będące przedmiotem wniosku to: usługi związane z organizacją zajęć informatycznych w ramach UTW ? klasyfikacja statystyczna: 85.59.12 ? kursy komputerowe.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy, należy wskazać, iż Wnioskodawca nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia bowiem nie jest ani uczelnią, ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, jednostką badawczo-rozwojową oraz instytutem badawczym ani też jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (D. U. UE L 77/1). Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo "bezpośredni" oznacza "dotyczący kogoś lub czegoś wprost", słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", natomiast słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych".

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Odnosząc się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, należy na wstępie rozstrzygnąć, czy świadczone usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Jak wynika z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę, Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW) został utworzony jako forma rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Uniwersytet funkcjonuje w strukturach MCK, jako jedna z form działalności statutowej. UTW swoje cele realizuje, poprzez prowadzenie zajęć warsztatowych w zespołach i sekcjach tematycznych, wykładów, konwersatoriów, seminariów, konferencji i szkoleń, lektorów języków obcych, zajęć komputerowych, prowadzenie zajęć ruchowych, organizowanie wyjazdów kulturalnych oraz a także współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób starszych.

Zatem przedmiotowe zajęcia informatyczne ? nauka obsługi komputera i korzystania z internetu, nie ma celu zdobycia nowych uprawnień zawodowych w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych lub dokonania przekwalifikowania zawodowego. Prowadzone ww. zajęcia dotyczą grupy osób, które generalnie nie są aktywne zawodowo, a ponadto organizator tych zajęć ma na celu jedynie poszerzenie lub zdobycie nowych umiejętności przez jego uczestników służących zaspokajaniu potrzeb osobistych i społecznych.

Mając na uwadze powyższą analizę należy wskazać, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. zajęcia komputerowe organizowane dla słuchaczy UTW nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Ponieważ przedmiotowe usługi nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, to badanie dalszych przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy staje się bezprzedmiotowe.

Z uwagi na fakt, iż dla świadczonych usług organizacji zajęć komputerowych dla słuchaczy UTW w przepisach ustawy i przepisach wykonawczych do ustawy nie przewidziano obniżonych stawek podatku, zatem usługi te podlegają opodatkowaniu podstawowa stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż zajęcia komputerowe organizowane dla słuchaczy UTW, opodatkowane są stawkę podstawową VAT w wysokości 23%, zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla zajęć komputerowych organizowanych dla słuchaczy UTW. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika