Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją (...)

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i deszczowej, które następnie zostaną wniesione w drodze aportu do Spółki komunalnej lub odpłatnie dzierżawione.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) oraz 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i deszczowej, które następnie zostaną wniesione w drodze aportu do Spółki komunalnej lub odpłatnie dzierżawione ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i deszczowej, które następnie zostaną wniesione w drodze aportu do Spółki komunalnej lub odpłatnie dzierżawione.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 6 lipca 2012 r. oraz 7 sierpnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, o brakującą opłatę oraz o przeformułowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (sformułowane w pismach z dnia 6 lipca 2012 r. i 7 sierpnia 2012 r.).

24 sierpnia 2011 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu ??? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego regionu, działania 2.4. Tworzenie kompleksowych terenów inwestycyjnych.

Całkowita wartość projektu, wg umowy o dofinansowanie to X zł, z czego koszty kwalifikowalne wynoszą Y zł, dofinansowanie Z zł tj. 60% kosztów kwalifikowalnych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach Projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

Środki z dotacji przekazywane będą przez Instytucję Zarządzającą na lata 2007-2013 w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację projektu. Warunkiem przekazania środków z dotacji jest złożenie do Instytucji Zarządzającej spełniającego wymogi formalne i merytoryczne, wniosku o płatność wraz z załącznikami.

Zadania realizowane w ramach Projektu należą do zadań własnych Gminy (art. 7 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Zakres przedsięwzięcia obejmuje przygotowanie terenów inwestycyjnych (ok. 75ha) z pełnym uzbrojeniem tj.

  • kanalizacją sanitarną - ok. 7,2 km;
  • siecią wodociągową - ok. 6,9 km;
  • kanalizacją deszczową - ok. 6,9 km wraz z oczyszczalnią wód deszczowych;
  • drogami.

Obecnie Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Zakupy towarów i usług w ramach Projektu będą miały charakter czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Po zakończeniu Projektu Gmina planuje przekazać w drodze aportu lub odpłatnej dzierżawy wybudowane w ramach Projektu odcinki sieci sanitarnej, wodociągowej i deszczowej do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej jako ?PWiK?).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany, w zakresie wariantu dotyczącego przeznaczenia części efektów powstałych w ramach przedmiotowego projektu (tj. przekazanie sieci sanitarnej, wodociągowej i deszczowej Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w formie aportu lub w dzierżawę), wskazał, że:

  1. w opinii Gminy zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji w części związanej z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, które nie będą podlegały zwolnieniu. W szczególności będzie to aport wybudowanych części sieci do spółki komunalnej, bądź też odpłatna dzierżawa do tejże spółki. Opodatkowanie aportu sieci wynikać będzie z realizacji tej transakcji w ramach pierwszego zasiedlenia zgodnie z art. 2 pkt 14 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., dalej: ?Ustawa o VAT?). Jednocześnie w przypadku zawarcia umowy odpłatnej dzierżawy ze spółką komunalną czynność ta będzie miała charakter czynności cywilnoprawnej i tym samym nie będzie podlegała wyłączeniu bądź zwolnieniu z VAT w oparciu o art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392, dalej: ?Rozporządzenie wykonawcze?) jak również zwolnieniu z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia wykonawczego.
  2. w opinii Gminy infrastruktura, która jest przedmiotem wniosku stanowi budowle w rozumieniu powyższych przepisów. Jednocześnie Gmina jest zdania, że w odniesieniu do sieci wodociągowo-kanalizacyjnych zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a Ustawy o VAT (co Gmina wskazała w odpowiedzi na pytanie 1 wezwania).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 sierpnia 2012 r.).

Czy rozwiązanie przedstawione przez Wnioskodawcę w poz. 68, dotyczące wybudowanych w ramach Projektu odcinków sieci sanitarnej, wodociągowej i deszczowej, tj. przekazanie tych odcinków do PWiK w drodze aportu lub odpłatnej dzierżawy, daje Gminie możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wybudowanie odcinków przedmiotowych sieci?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 7 sierpnia 2012 r.), zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu w części związanej z budową odcinków sieci sanitarnej, wodociągowej i deszczowej będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, które nie będą podlegały zwolnieniu.

W szczególności będzie to aport wybudowanych części sieci sanitarnej, wodociągowej i deszczowej do spółki komunalnej - PWiK, bądź też odpłatna dzierżawa do tejże spółki.

Opodatkowanie aportu sieci wynikać będzie z realizacji tej transakcji w ramach pierwszego zasiedlenia zgodnie z art. 2 pkt 14 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ?Ustawy o VAT?).

Jednocześnie w przypadku zawarcia w odniesieniu do powyższej infrastruktury umowy odpłatnej dzierżawy ze spółką komunalną - PWiK, czynność ta będzie miała charakter czynności cywilnoprawnej i tym samym nie będzie podlegała wyłączeniu bądź zwolnieniu z VAT w oparciu o art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392, dalej: ?Rozporządzenie wykonawcze?) jak również zwolnieniu z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia wykonawczego.

Ponadto, jak Gmina wskazała w piśmie z dnia 6 lipca 2012 r. będącego odpowiedzią na wezwanie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2012 r. w opinii Gminy odcinki sieci sanitarnej, wodociągowej i deszczowej, które są przedmiotem wniosku, stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1995 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1632 ze zm.). Jednocześnie, jak Gmina wskazała powyżej, jest zdania, że w odniesieniu do odcinków przedmiotowych sieci wodno-kanalizacyjnych zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a Ustawy o VAT.

Reasumując, w związku z faktem, iż zakupy towarów i usług dotyczące budowy przedmiotowych sieci związane są z czynnościami opodatkowanymi, na podstawie art. 86 ust. 4 Ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi zakupami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy również wskazać, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi
    - z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, podpisał umowę o dofinansowanie projektu ??? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego regionu, działania 2.4. Tworzenie kompleksowych terenów inwestycyjnych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu będą wystawione na Gminę. Zadania realizowane w ramach projektu należą do zadań własnych Gminy (art. 7 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Zakupy towarów i usług w ramach projektu będą miały charakter czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu projektu Gmina planuje przekazać w drodze aportu lub odpłatnej dzierżawy wybudowane w ramach projektu odcinki sieci sanitarnej, wodociągowej i deszczowej do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (dalej jako ?PWiK?). W opinii Wnioskodawcy zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji w części związanej z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, które nie będą podlegały zwolnieniu. W szczególności będzie to aport wybudowanych części sieci do spółki komunalnej, bądź też odpłatna dzierżawa do tejże spółki. Opodatkowanie aportu sieci wynikać będzie z realizacji tej transakcji w ramach pierwszego zasiedlenia zgodnie z art. 2 pkt 14 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie w przypadku zawarcia umowy odpłatnej dzierżawy ze spółką komunalną czynność ta będzie miała charakter czynności cywilnoprawnej i tym samym nie będzie podlegała wyłączeniu bądź zwolnieniu z VAT. Zdaniem Wnioskodawcy infrastruktura, która jest przedmiotem wniosku stanowi budowle w rozumieniu powyższych przepisów. Jednocześnie Gmina uważa, że w odniesieniu do sieci wodociągowo-kanalizacyjnych zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej, które po wybudowaniu zostałyby wniesione w drodze aportu do Spółki komunalnej lub odpłatnie dzierżawione.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.

U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Natomiast w myśl art. 4 § 1 pkt 1 ww. ustawy, spółka osobowa oznacza ? spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną. Spółka kapitałowa według art. 4 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną.

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem aportu mogą być wszystkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą być one wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego mogą być zatem przedmioty majątkowe, takie jak m.in. nieruchomości, rzeczy ruchome (wyposażenie). Zgodnie z tą regulacją z chwilą objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej podmiot wnoszący aport w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część uzyskuje przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zgodnie z art. 9 ust. 1-4 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Ustawą, o której mowa w cytowanym art. 9 jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). Gospodarka komunalna, w rozumieniu tej ustawy, polega na wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji.

Tym samym przepis ten przesądza, iż do wnoszenia przez jednostki samorządu terytorialnego wkładów do spółek oraz obejmowania w nich udziałów i akcji powinny być wprost stosowane przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu cywilnego.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 43 ustawy o gospodarce komunalnej, mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Mienie jest instytucją prawa cywilnego, a wykonywanie uprawnień właścicielskich jest domeną prawa cywilnego i podejmowane w tym zakresie czynności mają charakter cywilnoprawny; należą do zakresu spraw jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, a nie jako organu administracji publicznej.

Jak wynika z cytowanego powyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina po zrealizowaniu projektu ma m.in. zamiar wytworzone mienie przekazać aportem do Spółki komunalnej.

Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki spełnia definicję dostawy towarów ? nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, będziemy mieć do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmiotem dokonującym odpłatnej dostawy towarów w analizowanej sytuacji będzie Gmina.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ? budowla, stąd też w tym względzie należy odwołać się do innych przepisów, które taką definicję formułują. I tak, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle przytoczonej wyżej definicji sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej stanowić będą budowle.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będą budowle w postaci sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej, konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten, pomimo iż stanowi odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwolnieniem z podatku objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść realizowaną inwestycję w postaci budowy sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej, aportem do Spółki komunalnej. Wnoszony do Spółki komunalnej wkład niepieniężny będzie stanowiła nowowybudowana infrastruktura.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa budowli, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem przy ustaleniu czy dostawa ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy (budynków, budowli lub ich części) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż wniesienie aportem ww. budowli dokonane będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż po jej wybudowaniu będzie miało miejsce oddanie jej do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy.

Zatem z uwagi na fakt, iż nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa budowli (aport), o której mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Jak wykazano powyżej, Gmina będzie realizowała przedmiotową inwestycję z zamiarem przekazania jej aportem Spółce komunalnej. Wniesienie aportu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle powyższego nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi, które posłużą do wybudowania sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej, będą miały niewątpliwie bezpośredni związek z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wydatkach poniesionych na przedmiotową inwestycję.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących nabycia towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej, które następnie zostaną wniesione w formie aportu do Spółki komunalnej.

Odnośnie natomiast planowanej odpłatnej dzierżawy przedmiotowej infrastruktury należy wskazać, iż na mocy art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej, Spółce komunalnej przedmiotowej infrastruktury skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W świetle powyższego umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tj. Gminę) ze Spółką komunalną podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 i pkt 13 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności.

Zatem stwierdzić należy, iż cywilnoprawna umowa dzierżawy będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących nabycia towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i deszczowej, będących następnie przedmiotem dzierżawy, ponieważ poniesione nakłady będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika