Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część (...)

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, projektu ??? w ramach Projektu Kultura UE (2007- 2013) w ramach działania 1.2.1 - Projekty Współpracy.

Akademia jest podatnikiem podatku od towarowi usług zarejestrowanym. Statutowa działalność Uczelni stanowi m.in. świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWIU ex 80) zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. nr 54 poz. 535 z późn.zm) - dalej jako Ustawa.

Projekt otrzymał dofinansowanie z Projektu Kultura UE, działanie 1.2.1 ?Projekty Współpracy. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2012 - 2014.

Celem projektu jest przeprowadzenie innowacyjnego artystycznego projektu skierowanego na transfer wiedzy z różnych dyscyplin sztuki tj. muzyka, malarstwo, grafika, rysunek, projektowanie kostiumów w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Projekt realizowany jest przez cztery instytucje partnerskie: koordynator, współorganizator, - współorganizator, - współorganizator. Ze strony Akademii w projekcie biorą udział: studenci Wydziału oraz Wydziału pod kierunkiem pedagogów.

Akademia w ramach projektu planuje podjąć następujące działania:

  1. Studia nad Klasycyzmem, których wynikiem będzie stworzenie dzieł artystycznych z dziedziny: malarstwa, grafiki i rysunku. Twórcze rezultaty wyników studiów zostaną zaprezentowane w ramach wystawy.
  2. Studia nad Romantyzmem, których wynikiem będzie stworzenie dzieł artystycznych z dziedziny: malarstwa, grafiki i rysunku. Twórcze rezultaty wyników studiów zostaną zaprezentowane w ramach wstawy.
  3. Studia nad okresem 1750 - 1880, których rezultatem będzie stworzenie kolekcji ?haute couture? .Twórcze rezultaty wyników studiów zostaną zaprezentowane podczas pokazów.
  4. Współorganizacja i uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych, które będą miały formę interdyscyplinarnych warsztatów artystycznych. Warsztaty odbędą się w Polsce i Czechach.
  5. Organizacja międzynarodowej konferencji podsumowującej projekt w siedzibie A.

W ramach ww. działań przewiduje się dofinansowanie następujących wydatków i usług:

  • wynagrodzenia pedagogowi pracowników administracyjnych z pochodnymi,
  • zakup tkanin i uszycie zaprojektowanych kostiumów,
  • koszty wydruków plakatów i zaproszeń,
  • koszty podróży krajowych i zagranicznych, pedagogów i studentów biorących udział w projekcie koszty transportu prac na wystawy
  • koszty noclegów i wyżywienia pedagogów i studentów z zagranicy przyjeżdżających do w ramach współpracy.

Faktury VAT będą wystawione na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania (cele dydaktyczne)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Akademia dokonując zakupów i usług na potrzeby czynności zwolnionych z tego podatku ww. projektu których przedmiot został opisany w ramach prezentowanego stanu przyszłego ma prawo do obniżania podatku VAT należnego o część lub całość kwoty podatku VAT naliczonego w związku z dokonanymi zakupami na potrzeby ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Akademia będzie dokonywała zakupów towarów i usług do projektu, którego rezultatem będą czynności zwolnione od podatku. W związku z powyższym w oparciu o art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług Akademia Sztuk Pięknych nie ma prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z projektem, gdyż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Znajduje to potwierdzenie także w treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT który stwierdza, iż nie stanowią podstawy co obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury (i dokumenty celne) w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Skoro zatem na podatniku nie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wyżej opisanych czynności, to - stosownie do przywołanego przepisu - podatnik nie jest uprawniony do odliczenia podatku ujawnionego w fakturze potwierdzającej tę transakcję (bowiem transakcja ta nie podlega opodatkowaniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 1-4 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza zrealizować projekt pn. ???. Statutowa działalność Uczelni stanowi m.in. świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWIU ex 80) zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2012 - 2014. Faktury VAT będą wystawione na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania (cele dydaktyczne).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca w pierwszej kolejności wskazał na brak prawa do odliczenia w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tut. Organ uznał to stanowisko za prawidłowe. Natomiast kolejne stwierdzenie Wnioskodawcy, z którego wywodzi brak prawa do odliczenia w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy jest nieprawidłowe.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż efekty projektu, którego dotyczy wniosek będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. wykorzystywania efektów ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika