Czy w opisanej powyżej sytuacji Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (...)

Czy w opisanej powyżej sytuacji Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dochodu uzyskanego przez zbywcę nazwy domeny tj. czy powinien potrącić z wynagrodzenia zbywcy zaliczkę na podatek dochodowy i uiścić go oraz doręczyć zbywcy PIT -11?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca świadczy usługi hostingu. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zamierza zawrzeć z osobą fizyczną umowę o przeniesienie nazwy domeny internetowej. Wnioskodawca będzie nabywcą nazwy domeny.

Osoba fizyczna będąca zbywcą ma miejsce zamieszkania na terytorium RP, nie prowadzi w ogóle działalności gospodarczej, w tym także w zakresie pośredniczenia w rejestracji czy obrotu nazwami domen internetowych. Przedmiotem umowy jest nazwa domeny z końcówką pl.

Nazwa domeny internetowej będąca przedmiotem planowanej umowy nie stanowi utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ani znaku towarowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej. Stąd przedmiotem planowanej umowy nie jest zbywanie praw autorskich do nazwy domeny ani zbywanie znaku towarowego.

Przedmiotem umowy jest wyłącznie przeniesienie praw do umowy z NASK.

Przedmiot umowy opisano w sposób następujący: Przenoszący przenosi na Nabywcę domenę opisaną w § 1, przez co należy rozumieć wstąpienie przez Nabywcę w ogół praw i obowiązków Przenoszącego z umowy o rejestrację i utrzymywanie domeny zawartej z organem rejestrującym.

Z tytułu przeniesienia praw do nazwy domeny Wnioskodawca uiści zbywcy (osobie fizycznej) umówione wynagrodzenie w postaci świadczenia pieniężnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej powyżej sytuacji Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dochodu uzyskanego przez zbywcę nazwy domeny tj. czy powinien potrącić z wynagrodzenia zbywcy zaliczkę na podatek dochodowy i uiścić go oraz doręczyć zbywcy PIT -11?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji przedmiotem umowy jest nazwa domeny, która nie stanowi utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ani znaku towarowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, a zatem nie dochodzi tu do zbycia praw autorskich do nazwy domeny ani praw do znaku towarowego. Przedmiotem umowy jest wyłącznie przeniesienie praw do umowy z NASK.

Stąd zdaniem Wnioskodawcy, źródła uzyskania przychodu przez zbywcę nazwy domeny nie stanowi w niniejszym przypadku odpłatne zbycie praw majątkowych (art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie bowiem z art. 18 wskazanej ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

W niniejszym przypadku, tj. w sytuacji przeniesienia praw do umowy z NASK źródłem uzyskania przychodów będą inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W związku z tym nie znajdzie tu zastosowania art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Konkludując, zdaniem Wnioskodawcy nie jest on płatnikiem podatku dochodowego z tytułu dochodu uzyskanego przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej ze zbycia praw do nazwy domeny nie posiadającej przymiotu utworu lub znaku towarowego, a co za tym idzie nie ma obowiązku potrącenia z wynagrodzenia zbywcy zaliczki na podatek dochodowy i uiszczenia go oraz doręczenia zbywcy PIT -11.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w punkcie 7 i 9 tego przepisu:


  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),
  • inne źródła
  • .


Zgodnie z art. 18 ww. ustawy za przychody z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Kwalifikacji do przychodów z innych źródeł podlegają przychody w przypadku, gdy nie można określonego przychodu zakwalifikować do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przychodami z innych źródeł są przychody, które nie pochodzą z wyżej określonych źródeł, a jednocześnie stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zauważyć, że przepis art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający przychody praw majątkowych, nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy posłużenie się przez ustawodawcę terminem ?w szczególności". Skoro zatem katalog przychodów z praw majątkowych ma charakter otwarty, to uprawnionym jest zaliczenie do niego także innych rodzajów przychodów, literalnie nie wymienionych w tym przepisie.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zamierza zawrzeć z osobą fizyczną umowę o przeniesienie nazwy domeny internetowej. Wnioskodawca będzie nabywcą nazwy domeny.

Osoba fizyczna będąca zbywcą ma miejsce zamieszkania na terytorium RP, nie prowadzi działalności gospodarczej. Przedmiotem planowanej umowy nie jest zbywanie praw autorskich do nazwy domeny ani zbywanie znaku towarowego. Przedmiotem umowy jest wyłącznie przeniesienie praw do umowy z NASK.

Przedmiot umowy opisano w sposób następujący: Przenoszący przenosi na Nabywcę domenę opisaną w § 1, przez co należy rozumieć wstąpienie przez Nabywcę w ogół praw i obowiązków Przenoszącego z umowy o rejestrację i utrzymywanie domeny zawartej z organem rejestrującym. Z tytułu przeniesienia praw do nazwy domeny Wnioskodawca uiści zbywcy (osobie fizycznej) umówione wynagrodzenie w postaci świadczenia pieniężnego.

Jak wskazano powyżej katalog przychodów z praw majątkowych zawarty w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter otwarty. Dlatego też przychód z praw majątkowych będą również stanowić inne przychody niż przykładowo wymienione w tym przepisie. Przy czym prawo, z którego wynika przychód powinno mieć majątkowy charakter. Majątkowy charakter prawa przejawia się w jego związku z ekonomicznym interesem uprawnionego. Powinno przy tym odzwierciedlać wartość majątkową w obrocie. Nie może budzić wątpliwości, że sprzedaż domeny internetowej spełnia te warunki.

Zauważyć należy, że wyliczenie praw majątkowych obejmuje wyłącznie prawa własności intelektualnej - ma zatem jedynie charakter przykładowy. Tym samym ? w przedmiotowej sprawie ? pozostaje bez znaczenia to, że zbywane prawo nie stanowi utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, czy też znaku towarowego w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej, bowiem przychody z praw majątkowych cechują się niejednorodnym charakterem i mogą być oparte na różnych stosunkach prawnych.

Biorąc pod uwagę wyżej zanalizowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieprawidłowe byłoby traktowanie przychodów z odpłatnego zbycia domeny internetowej w kategoriach przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Przychody z tytułu odpłatnego zbycia domeny internetowej ? w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w tym stwierdzenia, że: ?Przenoszący przenosi na Nabywcę domenę (?), przez co należy rozumieć wstąpienie przez Nabywcę w ogół praw i obowiązków z umowy o rejestrację i utrzymywanie domeny? - stanowią przychody z praw majątkowych do nich, dlatego też należy je zakwalifikować do przychodów z praw majątkowych.

W świetle powołanych przepisów i przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż wypłacane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie należy zakwalifikować do źródła przychodu określonego w art. 18 ustawy jako przychód z praw majątkowych. Wobec dokonanej kwalifikacji do źródła przychodu na Wnioskodawcy, jako na wypłacającym wynagrodzenie, ciążą określone obowiązki płatnika.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.


Na mocy art. 42 ust. 2 tej ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:


  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11);
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w którym stwierdza, iż wypłacane przez niego wynagrodzenie należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł i w związku z tym nie ciąży na nim obowiązek poboru zaliczek na podatek oraz obowiązek wystawienia informacji PIT-11 należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika