Czy produkcja kompostu wchodzi w skład prowadzonego działu specjalnego produkcji rolnej, czy też podlega (...)

Czy produkcja kompostu wchodzi w skład prowadzonego działu specjalnego produkcji rolnej, czy też podlega odrębnemu opodatkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 7 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania produkcji kompostu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania produkcji kompostu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan rolnikiem ryczałtowym. Ponadto prowadzi Pan działy specjalne produkcji rolnej ? fermę drobiu, której produktem są kurczaki oraz pozostały po nich pomiot. Zamierza Pan prowadzić dodatkową działalność, polegającą na wytwarzaniu kompostu z odpadu poprodukcyjnego po uzyskaniu certyfikatu ministra rolnictwa dopuszczającego go do obrotu. Proces produkcji kompostu będzie polegał na składowaniu przez sześć tygodni odpadu poprodukcyjnego z prowadzonej przez Pana fermy drobiu. Planuje Pan sprzedawać kompost do sklepów ogrodniczych i szkółek leśnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy produkcja kompostu wchodzi w skład prowadzonego działu specjalnego produkcji rolnej, czy też podlega odrębnemu opodatkowaniu...
  2. Jakie są zasady wystawiania rachunków i faktur...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. na pytanie 1. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania pierwszego, produkcja kompostu nie podlega dodatkowemu opodatkowaniu, ponieważ opłaca Pan podatek dochodowy z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, a kompost jest odpadem ?po już raz opodatkowanym drobiu?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

  • pkt 3 ? pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 4 ? działy specjalne produkcji rolnej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej, zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?In vitro?, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ?załącznikiem nr 2?.

Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć ?pomiot ptasi? i ?kompost? ? wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją ?pomiot ptasi? ? to nawóz organiczny, będący mieszaniną wydalin hodowanego drobiu i ściółki, zaś ?kompost? ? nawóz organiczny wytwarzany z odpadów roślinnych i zwierzęcych w wyniku częściowego, tlenowego rozkładu (butwienie) przez mikroorganizmy poprzez proces kompostowania w pryzmach kompostowych, kompostownikach lub specjalnych bioreaktorach.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działy specjalne produkcji rolnej oraz planuje rozpocząć produkcję kompostu z odpadu poprodukcyjnego po uzyskaniu certyfikatu ministra rolnictwa dopuszczającego go do obrotu. Sam proces produkcji kompostu będzie polegał na składowaniu przez sześć tygodni odpadu poprodukcyjnego z prowadzonej przez Pana fermy drobiu. Następnie kompost będzie sprzedawał Pan do sklepów ogrodniczych i szkółek leśnych.

W przypadku wyboru przez podatnika sposobu ustalania dochodu na podstawie norm szacunkowych należy przyjąć, iż opodatkowaniu w tej formie podlegają wszystkie przychody osiągnięte w wyniku prowadzenia produkcji objętej danym rodzajem działu specjalnego, a więc zarówno przychody uzyskane ze sprzedaży produktów końcowych jak i resztek, bądź odpadów otrzymanych w wyniku cyklu produkcyjnego.

W związku z tym, że produkcja kompostu polega wyłącznie na składowaniu przez sześć tygodni odpadu poprodukcyjnego z prowadzonej przez Pana fermy drobiu, przychody ze sprzedaży kompostu należy uznać za przychody z działu specjalnego produkcji rolnej, niepodlegające odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika