Czy sprzedaż nieruchomości na cele publiczne uzasadniające jej wywłaszczenie będzie opodatkowana (...)

Czy sprzedaż nieruchomości na cele publiczne uzasadniające jej wywłaszczenie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 grudnia 2008 r. (data wpływu ? 31 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu ? 20 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu ? 20 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na cele uzasadniające wywłaszczenie.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie z dnia 19 lutego 2009 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 1995 r. w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla Gminy Miasto wydzielono drogę o numerze 248/5 o obszarze 0,1240 ha, która była w posiadaniu Pana rodziców. Z uwagi na to, iż droga wchodziła w skład gospodarstwa rolnego płacili oni podatek rolny oraz ponosili koszty korzystania z niej przez mieszkańców oraz ww. miasto. Natomiast w 2000 r. droga ta, pomimo tego, iż nadal była w gestii rodziców, otrzymała nazwę ulicy. Następnie w 2007 r. Prezydent Miasta zwrócił się do Pana rodziców z pismem w sprawie nabycia do gminnego zasobu nieruchomości wspomnianej drogi, niezbędnej do realizacji celów publicznych wynikających z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W dniu 28 marca 2008 r. nabył Pan opisaną we wniosku nieruchomość w drodze testamentu. Z kolei Prezydent Miasta, celem nabycia ww. drogi, wszczął procedurę administracyjną, informując jednocześnie, że brak zgody na sprzedaż może spowodować pozbawienie lub ograniczenie praw do nieruchomości poprzez wywłaszczenie. W wyniku porozumienia stron na podstawie aktu notarialnego, w oparciu o wycenę dokonaną przez miejskiego rzeczoznawcę, uregulowano status prawny ww. gruntu (sprzedaż na rzecz Gminy Miasto). Sprzedaż drogi nastąpiła na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), co zostało ujęte w § 3 aktu notarialnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż nieruchomości na cele publiczne uzasadniające jej wywłaszczenie będzie opodatkowana:


  1. podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz
  2. podatkiem od czynności cywilnoprawnych...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona odrębną interpretacją indywidualną.


Pana zdaniem, zbycie opisanej we wniosku nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) umowa sprzedaży jako czynność cywilnoprawna podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jednakże w myśl art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych. Oznacza to, że dla zastosowania przedmiotowego wyłączenia niezbędne jest, aby czynność cywilnoprawna dokonywana była na podstawie powołanej ustawy, a zatem, aby źródłem czynności cywilnoprawnej był konkretny przepis tej ustawy.

Z treści pisma z dnia 19 lutego 2009 r. wynika, iż umowa sprzedaży nieruchomości zawarta była w sprawie podlegającej przepisom o gospodarce nieruchomościami (o czym stanowi § 3 aktu notarialnego), a zatem nie podlega ona podatkowi od czynności cywilnoprawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika