Prawo do odliczenia VAT - wynikającego z faktur zakupów realizowanych zgodnie z celami projektu.

Prawo do odliczenia VAT - wynikającego z faktur zakupów realizowanych zgodnie z celami projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w dniu 26 maja 2008 r. podpisał umowę o przystąpieniu do Konsorcjum. Celem działalności Konsorcjum jest świadczenie na rzecz beneficjentów usług, w ramach europejskiej sieci Enterprise Europe Network (EEN), głównie w zakresie:


  • informacji na temat prawa, polityk i programów Unii Europejskiej,
  • rozwijanie współpracy podmiotów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzynarodowej,
  • stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw oraz transferu technologii i wiedzy,
  • ułatwienia udziału w programach ramowych Unii europejskiej na rzecz badań i rozwoju.


W ramach Konsorcjum oprócz Wnioskodawcy partnerami są ?M.?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja ?R.? w Ł., Stowarzyszenie ?W.? i Stowarzyszenie ?C.? w G.

Zasady finansowania działalności Konsorcjum oraz budżet Projektu zostały określone w umowie ramowej oraz Umowie o dofinansowanie. Umowa Ramowa o partnerstwie zawarta z wieloma partnerami została podpisana 6 lutego 2008 r., przez Wspólnotę Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich oraz Konsorcjum. W zakresie kwalifikalności wydatków poniesionych na realizację zadań Umowa Ramowa podaje ogólne kryteria odnośnie ich celowości, okresu oraz wskazuje, iż powinny być zadeklarowane zgodnie z zasadami stosowanego prawa podatkowego i ?socjalnego?. Umowa Konsorcjum została podpisana na czas określony tj. do 31 stycznia 2013 r.


Finansowanie realizacji zadań Enerprise Europe Network następuje na podstawie szczegółowych umów zawartych z:


  1. Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości ? umowa z dnia 23 lipca 2008 r. ? dotacja 40% wydatków kwalifikowanych,
  2. Agencją Wykonawczą do spraw Konkurencyjności i Innowacji (EACI), działającą w oparciu o uprawnienia nadane przez Komisję Wspólnot Europejskich ? szczegółowa umowa o datację - dotacja 60% wydatków kwalifikowanych.


Umowa z dnia 23 lipca 2008 r. została zawarta w związku z powierzeniem przez Ministra Gospodarki - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zadania, polegającego na udzieleniu pomocy finansowej, w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnera sieciowego, o którym mowa art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego Rady z dnia 24 października 2006 r., ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r.). Środki finansowe z obu źródeł finansowania są przekazywane za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.


Cele działalności Enterprise Europe Network zostały określone w umowie dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network. Przedmiotem umowy jest określenie obowiązków stron związanych z udzieleniem pomocy w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w umowie związanej ze świadczeniem przez Beneficjenta usług dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w szczególności w zakresie:


  1. udostępnienia informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi,
  2. wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii,
  3. zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.


W ramach ośrodków EEN Beneficjent świadczy zgodnie z treścią umów, między innymi następujące usługi, wymienione w art. 21 oraz w załączniku III do Decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013):

  1. usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy i umiędzynarodowienia (tj. rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych; aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty, mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) oraz dostarczaniem MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów; wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP; wkład w przeprowadzanie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania nowych przepisów prawnych na działalność MŚP; wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego, pomoc MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej; pomoc MŚP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi),
  2. usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii oraz wiedzy (tj. informowanie oraz podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji; uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań; zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją; stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP; ułatwianie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej),
  3. usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w siódmym programie na rzecz badań, podnoszenie świadomości MŚP w zakresie programu na rzecz badań (tj. pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz znalezieniu odpowiednich partnerów; pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w Siódmym programie na rzecz badań.


Działania Enterprise Europe Network umożliwiające osiągnięcie założonych celów realizowane są poprzez:


  • organizowanie szkoleń, seminariów, warsztatów celem podnoszenia kwalifikacji beneficjentów,
  • wizyty beneficjentów w biurze EEN poprzedzone wysłanym wcześniej e-mailem, rozmową telefoniczną lub faksem; wizyty u beneficjentów w firmach; partycypacja pracowników biura w szkoleniach, spotkaniach i konferencjach jako prelegenci - mająca na celu rozpropagowanie działalności sieci EEN; redagowanie i publikowanie artykułów w prasie lokalnej, regionalnej i krajowej oraz na stronie internetowej sieci EEN; prowadzenie i informowanie o działaniach EEN na stronie internetowej instytucji afiliującej biuro EEN; tworzenie oraz drukowanie materiałów promocyjnych z opisem usług EEN; promocja działań biura na targach oraz podczas imprez brokerskich, na których dochodzi do spotkań biznesowych beneficjentów; udzielenie wywiadów do radia i telewizji; prowadzenie biblioteczki europejskiej.


Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał również, iż otrzymane wsparcie finansowe nie jest dopłatą do ceny świadczonych usług. W ramach realizowanych zadań Enterprise Europe Network przeprowadzono szkolenia pt. ?L. ? innowacyjna fabryka? dla 19 osób oraz zorganizowano cykl szkoleń na zlecenie ?E.?. Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymał wynagrodzenie w pełnej wysokości od szkolących się oraz zlecających organizację szkolenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy otrzymana pomoc finansowa (wsparcie) jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zwiększa się jedynie o te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów lub świadczonych usług. A zatem, ponieważ wsparcie finansowe nie jest dopłatą do ceny świadczonych usług, a zatem otrzymane dotacje zarówno ze środków krajowych (40%) jak i środków Unii Europejskiej (60%) są wolne od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 29 ust.

1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja bądź inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywane dotacje są przeznaczane na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach europejskiej sieci Enerprise Europe Network i nie są dopłatą do świadczonych usług. Tym samym otrzymane dofinansowanie, które nie ma bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, co ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika