Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego (...)

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną powiatu, powołaną do zapewnienia obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat, organizacji działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej, międzyszkolnych zajęć, międzyszkolnych imprez turystycznych, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, prowadzenia spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu, realizowania zadań powiatu wynikających z ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zespół inicjuje, redaguje i z upoważnienia Zarządu Powiatu realizuje projekty finansowane z funduszy zewnętrznych. Wnioskodawca realizował projekt Powiatu pod nazwą: ?Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego. Modernizacja kształcenia zawodowego w Zespole S.?. Beneficjentem projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 został Zespół S. We wniosku aplikacyjnym, Wnioskodawca został wskazany jako jednostka realizująca projekt. Głównym celem projektu jest podjęcie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego oraz wniesienie udziału w zwiększenie dochodów osób zamieszkałych na obszarach wiejskich. Celem szczegółowym jest wyposażenie dydaktycznego gospodarstwa rolnego w maszyny i urządzenia umożliwiające uruchomienie edukacyjno-promocyjnej produkcji biopaliw oraz efektywne kształcenie uczniów w zawodach znajdujących zatrudnienie na obszarach wiejskich. W ramach tego projektu Wnioskodawca zakupił maszyny i urządzenia rolnicze oraz maszyny do dydaktycznej produkcji biomasy (ciągnik rolniczy, ładowacz czołowy, przyczepa robocza, prasa rolująca, rębak, pleciarka, rozdrabniacz do słomy, młyn, pług, czyszczalnia). Zakupy dokonane w ramach projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakupione maszyny i urządzenia zostały przez Zarząd Powiatu nieodpłatnie przekazane szkole do realizacji zadań edukacyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przysługuje prawo do odzyskania podatku zawartego w wydatkach poniesionych w związku z realizowanym projektem...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odzyskania podatku zawartego w dokonanych zakupach maszyn i urządzeń w związku realizacją projektu. Przedmiotowe maszyny i urządzenia zakupione w ramach projektu zostały bezpłatnie przekazane Zespołowi S. do realizacji zadań edukacyjnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Powołane przepisy jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Natomiast w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

W obecnym stanie prawnym, regulacje powołanego wyżej rozdziału 10 znajdują odzwierciedlenie w przepisach rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zaś katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej mieści się w przepisach § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wnioskodawca realizował projekt Powiatu pod nazwą: ?Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego. Modernizacja kształcenia zawodowego w Zespole S.?.

ramach tego projektu Wnioskodawca zakupił maszyny i urządzenia rolnicze oraz maszyny do dydaktycznej produkcji biomasy (ciągnik rolniczy, ładowacz czołowy, przyczepa robocza, prasa rolująca, rębak, pleciarka, rozdrabniacz do słomy, młyn, pług, czyszczalnia). Zakupione maszyny i urządzenia zostały nieodpłatnie przekazane szkole do realizacji zadań edukacyjnych.

Poniesione w związku z realizowanym projektem wydatki nie mają związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż, skoro poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, to w przedmiotowej sytuacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto nie ma związku dokonywanych, w ramach realizowanego zadania, zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w cytowanym § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika