Czy transakcje sprzedaży bezgotówkowej dokumentowane dokumentem ?WZ? powinny być ewidencjonowane (...)

Czy transakcje sprzedaży bezgotówkowej dokumentowane dokumentem ?WZ? powinny być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.) uzupełnionym w dniu 15 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi trzy stacje paliw, dwie z nich funkcjonują w sieci ?M.?, trzecia w sieci ?S.?. Na wszystkich stacjach dokumenty ewidencjonowane są za pomocą kas fiskalnych - zarówno sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, rolników ryczałtowych, jak również faktury wystawiane na rzecz podmiotów gospodarczych. Od dnia 27 czerwca 2012 r. Wnioskodawca podpisał z firmą A. umowę o wydawanie i użytkowanie kart flotowych M., za pomocą których dokonywane będą zakupy na stacjach paliw w sieci ?M.?. Towary, za które można ?płacić? kartą flota M to: wszystkie paliwa i płyny M.

Za płatność kartą klient otrzymuje z terminala potwierdzenie ?WZ?, na którym są wyszczególnione: data sprzedaży, towar, cena jednostkowa, podpis klienta. W ciągu 7 dni od dnia dokonanej sprzedaży na podstawie dokumentów ?WZ? jest wystawiana faktura zbiorcza na rzecz A. wraz z załącznikami: lista osób, lista transakcji, numery kart flotowych oraz numery rejestracyjne. Załączniki stanowią podstawę do wystawienia przez A. faktur dla klientów. Firma A.. jest również płatnikiem, za te transakcje.

W uzupełnieniu do wniosku doprecyzowano opis stanu faktycznego poprzez wskazanie, że w związku z umową franczyzową z firmą A. Wnioskodawca prowadzi stacje paliw w sieci ?M?, na których można dokonywać zakupu za pomocą fakt flotowych ?M?, są to transakcje bezgotówkowe, na potwierdzenie których klient otrzymuje dokument ?WZ?. Za dokonane transakcje w ciągu 7 dni wystawiana jest zbiorcza faktura VAT dla A. Następnie A. wystawia faktury za dokonane transakcje na posiadaczy kart flotowych ?M? (ostatecznych nabywców). Karty flotowe ?M? są wydawane wyłącznie przez firmę A. Karty te uprawniają do zakupu wyłącznie towarów, które są wskazane w załączniku do umowy franczyzowej (są to paliwa oraz płyny M.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku.


Czy transakcje sprzedaży bezgotówkowej dokumentowane dokumentem ?WZ? powinny być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej?


Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, nie ma obowiązku ewidencji ww. sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Wnioskodawca powołując treść art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazuje, że sprzedaż bezgotówkowa dokonywana za pomocą kart flotowych ?M.?, która jest dokumentowana najpierw dokumentem ?WZ? (dla ostatecznego nabywcy), dokumentowana jest fakturą VAT wystawianą na rzecz A. W związku z tym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ewidencji ww. sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonych stacji paliw Wnioskodawca zawarł umowę franczyzową ze Spółką A., w ramach której dokonuje sprzedaży paliw i płynów M. Wnioskodawca dokonuje wydania paliwa i płynów M. posiadaczom kart flotowych, wydawanych przez tą Spółkę. Wydania te dokumentowane są dokumentami ?WZ?, a następnie zbiorczymi fakturami VAT wystawianymi w ciągu 7 dni na rzecz A.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle cytowanych przepisów prowadzi do wniosku, iż w opisanych okolicznościach nie ciąży na Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku z tego tytułu przy pomocy kasy rejestrującej, gdyż opisana sprzedaż paliwa i płynów M. wydawanych na podstawie kart flotowych ?M.? jest dokonywana na rzecz firmy A. (osoby prawnej), co potwierdzają wystawiane w ciągu 7 dni od dnia wydania towarów zbiorcze faktury VAT.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika