Czy zespół może nadal korzystać ze zwolnienia podatkowego?

Czy zespół może nadal korzystać ze zwolnienia podatkowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 kwietnia i 4 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia usług zakwaterowania i wyżywienia świadczonych przez Zespół w okresie wakacji letnich - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia usług zakwaterowania i wyżywienia świadczonych przez Zespół w okresie wakacji letnich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.


Zespół Placówek Młodzieżowych to placówka oświatowa skupiająca w swoich murach dwie jednostki: Bursę Międzyszkolną i Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

Główny Urząd Statystyczny dla Zespołu Placówek Młodzieżowych w A. nadał numer identyfikacyjny REGON -?. Do powyższego numeru przypisane są między innymi następujące informacje: Szczególna forma prawna: 30 powiatowe samorządowe jednostki organizacyjne własność: 113 własność samorządowa, rodzaj przeważającej działalności: wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) 6920Z działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe.

Odpowiednio Bursa Międzyszkolna w A.e otrzymała REGON - ? i PKD ?, a Szkolne Schronisko Młodzieżowe w A. REGON - ? i PKD ?.

Jako jednostka budżetowa Zespół nie prowadzi żadnej działalności usługowej opartej na zarobkowaniu. Młodzież szkolna, mieszkająca w okresie roku szkolnego dokonuje wpłaty w wysokości 50 zł za miesiąc jako opłatę za zakwaterowanie oraz 12 zł za dzień za wyżywienie. Opłaty te są pobierane na podstawie § 66 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. Kwota miesięcznej opłaty uiszczana przez wychowanka nie pokrywa kosztów zużycia przez niego mediów, a które to w całości są pokrywane ze środków finansowych otrzymywanych z organu prowadzącego w tym z subwencji oświatowej. Natomiast kwota wpłacana na wyżywienie to kwota w całości wydatkowana na pozyskanie surowca niezbędnego do przygotowania posiłków, tzw. ?wsad do kotła?.

W okresie wakacyjnym oraz ferii zimowych, jak również i w sytuacji wolnych miejsc noclegowych w czasie trwania roku szkolnego w Jednostce kwaterowane są obozy sportowe, harcerskie, kolonie i tzw. zielone szkoły. W ramach umowy podpisanej z organizatorem do Zespołu Placówek przyjeżdża młodzież szkolna, kluby sportowe, drużyny harcerskie czy młodzież działająca przy parafiach. Przyjazd takiej młodzieży odbywa się wraz z opiekunami, a sam pobyt zgłoszony jest w Kuratorium ... . Koszt takiego pobytu wynosi 20 zł za nocleg i 25 zł za całodzienne wyżywienie. Opłaty te są pobierane na podstawie § 67 cytowanego powyżej rozporządzenia MENiS. Ww. obozy, kolonie, oazy, wycieczki itp., korzystają z usług wyżywienia i noclegu w Bursie Zespołu Placówek. Sporadycznie, najczęściej w okresie letnim, zdarza się kwaterowanie w zasobach Szkolnego Schroniska Młodzieżowego osób tzw. indywidualnych, niezwiązanych z przyjeżdżającymi grupami kolonijnymi czy obozami. Schronisko pobiera wtedy opłatę w wysokości 20 zł za nocleg. Osoby indywidualne korzystają jedynie z noclegu. Roczne przychody z tytułu wpłat osób indywidualnych nie przekraczają kwoty 40.000 zł.

Wszelkie wpłaty dokonywane są bezpośrednio przelewem na nasze konto bankowe Zespół przelewa na konto Starostwa Powiatowego. Starostwo Powiatowe, jako organ prowadzący comiesięcznie przekazuje na konto Zespołu kwotę niezbędną do utrzymania i funkcjonowania budynku Zespołu.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. wyjaśniono, iż Jednostka została założona 1 września 2006 r. przez Starostwo Powiatowe. Zespół jest publiczną placówką, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania oraz placówką oświatowo-wychowawczą, szkolnym schroniskiem młodzieżowym. Zespół prowadzi ww. działalność w jednym budynku. Zespół podlega pod system oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W okresie przerw feryjnych i wakacyjnych są zawierane umowy z następującymi grupami: Klubem Sportowym, Uczniowskim Klubem Sportowym ?R.?, Federacją Sportu, Zrzeszeniem LZS, Klubem Karate, Zgromadzeniem Sióstr Urszulanek, Urzędem Gminy, Szkołą Podstawową, Młodzieżowym Domem Kultury, Zespołem Szkół Sportowych, Fundacją ?I.? Centrum Wspierania Młodzieży. W grupach tych znajdują się wyłącznie dzieci i młodzież szkolna wraz z opiekunami tych grup. W czasie trwania obozów sportowych i kolonii Zespół świadczy usługi wyżywienia i zakwaterowania.

W kolejnym uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. wskazano, iż roczny obrót z tytułu świadczenia usług zakwaterowania i wyżywienia oraz zakwaterowania w schronisku wyniósł odpowiednio w latach:






 200620072008200920102011
Wyżywienie w bursie 100.000 zł 377.300 zł 400.000 zł 417.000 zł 407.000 zł 347.000 zł
Zakwaterowanie w bursie 20.000 zł 150.000 zł 159.000 zł 200.000 zł 195.000 zł 207.000 zł
Zakwaterowanie w schronisku 4.000 zł 18.400 zł 28.300 zł 40.100 zł 37.300 zł 25.700 zł


Ww. usługi świadczone przez Jednostkę sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny odpowiednio w grupowaniu PKWiU 55.23.15-00.00 ?Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane? oraz w grupowaniu PKWiU 55.21.10-00.00 ?Usługi świadczone przez schroniska, schroniska młodzieżowe oraz domy wycieczkowe?.

Jednostka wskazała, iż zgodnie z kluczem powiązań załączonym do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nadane symbole zmienione zostały w następujący sposób:

PKWiU 55.23.15-00.00 na 55.90.11.0 ?Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne?.

PKWiU 55.21.10-00.00 na 55.20.11.0 ?Usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe oraz chaty lub domki?.


W związku z powyższym w uzupełnieniu do wniosku zadano następujące pytanie.


Czy obozy sportowe i kolonie ?przebywające? w Zespole w okresie letnich wakacji mogą korzystać ze zwolnienia od podatku?


Zdaniem Jednostki podstawową działalnością Zespołu Placówek Młodzieżowych jest działalność Bursy. Działalność polega na krótkotrwałym zakwaterowaniu młodzieży i jej wyżywieniu. Dodatkową działalnością Zespołu jest prowadzenie Schroniska Młodzieżowego. Budynek Zespołu z racji swojego położenia, pomiędzy dużymi szkołami ponadgimnazjalnymi z zapleczem sali gimnastycznej, pobliskim stadionem sportowym i pływalnią, a dodatkowo w atrakcyjnie turystycznie miejscowości, stanowi punkt, do którego młodzieżowe kluby sportowe przyjeżdżają bardzo chętnie. Szczególnie w okresie wakacyjnym miejsca w budynku są oblegane przez trenującą młodzież, przygotowującą się pod okiem trenerów do zawodów odbywających się w roku szkolnym.

Całość przychodów z tytułu tej działalności odprowadzana jest na konto Starostwa Powiatowego jako organu prowadzącego. Zespołem Placówek Młodzieżowych kieruje jeden dyrektor, w placówce jest zatrudniona kadra pedagogiczna i pracownicy administracyjno- obsługowi.

Kwoty pozyskiwane przez Zespół za udostępnianie noclegów dla młodzieży szkolnej pokrywają jedynie koszty mediów ponoszone przez osoby korzystające z budynku Zespołu i koszty ewentualnych napraw i zakupów poprawiających komfort mieszkania. Jednostka jest jednostką budżetową, utrzymującą się z subwencji oświatowej, kwot odprowadzanych do Starostwa i środków własnych Starostwa.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w art. 2 w pkt 3 i w pkt 7 określa, iż system oświaty obejmuje szkolne schroniska młodzieżowe i bursy.

Z kolei art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w pkt 24, 26 i pkt 30 wymienia rodzaje usług, które są zwolnione z naliczania stawki VAT. Odpowiednio są to usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty (w ocenie Jednostki Bursa i Schronisko Młodzieżowe) oraz usługi zakwaterowania: a) w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty, /..../ c) świadczone na rzecz uczniów i wychowanków /?/ pod warunkiem, że zawarte są umowy dotyczące zakwaterowania uczniów i wychowanków (bursa w okresie przerw feryjnych i wakacyjnych).

W związku z powyższym zdaniem Jednostki, placówka powinna być zwolniona z naliczania stawki VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez świadczenie usług ? w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Towary i usługi będące przedmiotem opodatkowania, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, dla których przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. identyfikuje się za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Powyższa klasyfikacja zastąpiła klasyfikację PKWiU, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42 poz. 264 ze. zm).

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Wskazać należy, iż wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:


  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


W rozpatrywanej sprawie zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy. Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tego przepisu, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.), zwanego dalej ?rozporządzeniem?.

Stosownie do § 2 rozporządzenia organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.


W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:


  1. dane dotyczące organizatora wypoczynku,
  2. informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
  3. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
  4. informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
  5. informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
  6. w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.


Z kolei na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Na mocy obowiązującego art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:


  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.


Tak określony zakres zwolnienia oznacza, że inne usługi zakwaterowania w bursach, internatach i w domach studenckich (czyli np. w ramach wycieczek, grup zorganizowanych, usług krótkotrwałego zamieszkania dla osób innych niż wymienione w zakresie objętym zwolnieniem), będą opodatkowane stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 w związku z poz. 163 zał. nr 3 do ustawy (od 1 stycznia 2011 r. jest to stawka w wysokości 8 %).

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

W poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, który stanowi wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, wymienione zostały ?Usługi związane z zakwaterowaniem? zakwalifikowane do grupowania PKWiU 55.

Z okoliczności wniosku wynika, iż podczas przerwy wakacyjnej Zespół Placówek, będący jednostką budżetową, świadczy usługi zakwaterowania i wyżywienia na rzecz młodzieży szkolnej i klubów sportowych. Przyjazd grupy kolonijnej odbywa się wraz z opiekunami, a sam pobyt jest zgłoszony w Kuratorium. Usługi zakwaterowania i wyżywienia w Bursie Szkolnej Zespół klasyfikuje w grupowaniu PKWiU (2008) 55.90.11.0 ?Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne?, a usługi zakwaterowania w Schronisku Szkolnym mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.20.11.0 ?Usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe oraz chaty lub domki?.

Uwzględniając powołane przepisy stwierdzić należy, iż z przedstawionych okoliczności nie wynika, aby Zespół Szkół świadczący usługi wyżywienia i zakwaterowania na rzecz kolonii oraz usług zakwaterowania dla osób indywidualnych spełnił przesłanki powyższych zwolnień.

Powołane przez Wnioskodawcę zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Zespół ? jak wskazano we wniosku ? stanowi jednostkę systemu oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a więc spełnia przesłankę podmiotową ww. zwolnienia, jednak przedmiotowe usługi nie są usługami kształcenia i wychowania, ani czynnościami ściśle związanymi z tymi usługami. Zespół jedynie udostępnia młodzieży szkolnej oraz osobom indywidualnym swoje pokoje oraz stołówkę w okresie letnich wakacji.

Nie jest możliwe również skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, z uwagi na to, iż Zespół nie świadczy usług opieki nad dziećmi i młodzieżą. Ze złożonego wniosku wynika bowiem, iż osoby uczestniczące w koloniach przyjeżdżają z własnymi opiekunami. Fakt rejestracji pobytu młodzieży w Kuratorium nie świadczy o sprawowaniu opieki nad kolonistami, stanowi natomiast wypełnienie obowiązku o charakterze administracyjnym jednostki objętej przepisami o systemie oświaty.

W przedmiotowej sprawie nie zostały również spełnione przedmiotowe przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy. Z treści wniosku wynika, iż świadczone przez Zespół usługi zakwaterowania dotyczą osób innych niż wymienione w ww. przepisie.

Z uwagi na to, iż przedmiotowy wniosek dotyczy wyłącznie usług zakwaterowania i wyżywienia świadczonych na rzecz klubów sportowych oraz młodzieży szkolnej spoza Jednostki, nie jest możliwe także skorzystanie ze zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż skoro usługi zakwaterowania i wyżywienia świadczone przez Zespół w okresie wakacji na rzecz młodzieży szkolnej, klubów sportowych, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 55.90.11.0, jak również usługi zakwaterowania osób indywidualnych, sklasyfikowane pod symbolem 55.20.11.0 mieszczą się w grupowaniu 55 ?Usługi związane z zakwaterowaniem?, stwierdzić należy, iż o ile wskazana klasyfikacja jest prawidłowa, podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. nr 163 załącznika nr 3.

Ponadto nadmienić należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika