Czynności wykonywane w ramach zadań zleconych, świadczone okresowo w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, (...)

Czynności wykonywane w ramach zadań zleconych, świadczone okresowo w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, które nie mieszczą się w zakresie pojęć, tj. roboty budowlane, remont, czy konserwacja, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadań zleconych przez Wnioskodawcę w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadań zleconych przez Wnioskodawcę w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zgodnie z ustawą Prawo budowlane jest zobowiązany do przeprowadzenia okresowej, rocznej i pięcioletniej kontroli obiektów budowlanych, w której skład wchodzi ocena stanu technicznego:


  1. elementów budynków, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektów;
  2. instalacji gazowych ? kuchenki gazowe z butlą gazową;
  3. przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych);
  4. instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu. Zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów.


Zakres prac zleconych przez Wnioskodawcę obejmuje:


  • badanie elementów budynku, stanu elewacji, sprawdzenie stanu konstrukcji, przegląd pomieszczeń;
  • sprawdzenie stanu technicznego instalacji gazowej i jej szczelności oraz butli gazowych;
  • badanie drożności przewodów kominowych (wentylacji grawitacji), ustalenie stanu technicznego przewodów kominowych;
  • badanie instalacji elektrycznej, przyłączy, podłączenia urządzeń elektrycznych w lokalach mieszkalnych.


Wnioskodawca przegląd przeprowadza w lokalach mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych. Wnioskodawca ogłasza przetarg na wykonanie ww. usług dla firm, które posiadają odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje. Przetarg określa kwotę za jeden lokal mieszkalny tzw. ryczał od mieszkania plus należny podatku VAT. Za zlecone usługi Wnioskodawca otrzymuje fakturę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka stawka jest właściwa dla opisanych przeglądów w lokalach mieszkalnych...


Zdaniem Wnioskodawcy okresowe przeglądy związane z budownictwem mieszkaniowym wielorodzinnym są robotami konserwacyjnymi i służą bezpieczeństwu, zatem powinny być opodatkowane 7% stawką podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z treścią art. 41 ust. 12 ustawy, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:


  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Według art. 41 ust. 12c ustawy w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.


Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), obowiązującego od 1 grudnia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7%, również w odniesieniu do:


  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.


  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.?


Według norm zawartych w przytoczonych przepisach 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Należy zauważyć, że w treści wskazanego § 6 ust 2 rozporządzenia Ministra Finansów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne, nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też, w celu ustalenia, czy zadania zlecone przez Wnioskodawcę mieszczą się w tych pojęciach, należy odwołać się do przepisów innych niż podatkowe.

Zgodnie z art. 3 pkt 7-8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś przez remont ? wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) ? oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z treści stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza ogłosić przetarg na wykonanie w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych następujących czynności, tj.: badanie elementów budynku, stanu elewacji, sprawdzenie stanu konstrukcji, przegląd pomieszczeń, sprawdzenie stanu technicznego instalacji gazowej i jej szczelności oraz butli gazowych, badanie drożności przewodów kominowych (wentylacji grawitacji) i stanu technicznego przewodów kominowych, badanie instalacji elektrycznej, przyłączy i podłączeń urządzeń elektrycznych w lokalach mieszkalnych. Ww. czynności stanowią zadania zlecone w ramach okresowej, rocznej i pięcioletniej kontroli obiektów budowlanych.

Analizując treść wniosku oraz przytoczonych powyżej definicji stwierdzić należy, iż czynności wykonywane w ramach zadań zleconych, świadczone okresowo w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych nie mieszczą się w zakresie pojęć, tj. roboty budowlane, remont, czy konserwacja.

W ocenie tut. organu czynności, które mają być przedmiotem przetargu ogłoszonego przez Wnioskodawcę, stanowią jedynie czynności polegające na okresowej kontroli (przeglądzie) stanu ww. budynków, które ? bez wykonywania robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej kontrolowanych elementów budynku, tzn.

bez dodatkowego przeprowadzenia czynności polegających m.in. na czyszczeniu, doszczelnianiu przewodów instalacyjnych i ich udrażniania oraz ewentualnej naprawie ? nie mogą stanowić podstawy do uznania, że stanowią one konserwację tychże obiektów. W związku z tym, wskazane w treści wniosku czynności podlegają opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika