Wyłączenie z opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki z o.o. w postaci przedsiębiorstwa.

Wyłączenie z opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki z o.o. w postaci przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki z o.o. w postaci przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia aportu do spółki z o.o. w postaci przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pani osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w kraju. Prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na produkcji okien i drzwi PCV na rynki krajowe i zagraniczne. Produkcja realizowana jest za pośrednictwem linii produkcyjnych wyposażonych w najnowocześniejsze maszyny renomowanych firm, a także w najwyższej klasy narzędzia ekstruzyjne. Produkcja realizowana jest w obiektach przedsiębiorstwa, na które składają się hale produkcyjne, magazynowe i budynki biurowe. Ponadto przedsiębiorstwo posiada specjalistyczny know-how, rozpoznawalny na rynku znak towarowy oraz stałych klientów.

W ramach rozważanego pomysłu biznesowego planowane jest wniesienie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, w rozumieniu art. 151-300 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94. poz. 1037 ze zm.), która będzie miała siedzibę oraz zarząd w Polsce i będzie podlegała w kraju obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstwa.

Planuje Pani przenieść w ramach aportu wszystkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), które do tej pory wykorzystywane były w prowadzonej działalności. Tym samym przedsiębiorstwo stanowić będzie organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony zespół składników majątkowych i niemajątkowych.


Przedmiotem aportu objęte zatem zostaną m.in.:


  • prawo własności nieruchomości, tj. grunty oraz znajdujące się na gruntach hale produkcyjne, parkingi, magazyny oraz budynki biurowe;
  • prawo własności ruchomości, w szczególności samochody dostawcze, wózki widłowe, wózki paletowe, linie produkcyjne, maszyny, narzędzia, materiały do produkcji, wyposażenie hal produkcyjnych, magazynów, biurowców (w tym meble biurowe i sprzęt biurowy, np. komputery, drukarki, programy komputerowe);
  • prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych dotyczących prowadzonej działalności, w szczególności z umów z odbiorcami, dostawcami, umów leasingowych, umów najmu, umów ubezpieczenia, umów o dostawę mediów;
  • wierzytelności;
  • zobowiązania związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;
  • znaki towarowe, patenty, wzory użytkowe, know-how, licencje;
  • koncesje i zezwolenia (jeżeli na ich przeniesienie zgodzą się odpowiednie organy administracji publicznej).


Z chwilą wniesienia przedsiębiorstwa do sp. z o.o., na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21. poz. 94 ze zm.), nastąpi przeniesienie wszystkich umów o pracę zatrudnionych przez Panią osób. Ponadto przeniesione zostaną na sp. z o.o. prawa i obowiązki z wszystkich umów zlecenia. Zostanie zatem zachowana ciągłość funkcji personelu.

Z zakresu przenoszonego przedsiębiorstwa nie planuje się dokonywać jakichkolwiek wyłączeń (z wyjątkiem rozliczeń o charakterze publicznoprawnym). W zamian za aport w postaci przedsiębiorstwa obejmie Pani nowowyemitowane udziały w podwyższonym kapitale zakładowym sp. z o.o. Wniesienie wkładu niepieniężnego spowoduje przeniesienie przedsiębiorstwa do spółki z o.o., która będzie kontynuowała prowadzenie dotychczasowej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa opisanego we wniosku do sp. z o.o. nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, iż przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazała Pani, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Nadmieniła Pani, że w świetle definicji zawartej w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:


  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  5. koncesje, licencje i zezwolenia.
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  8. tajemnice przedsiębiorstwa,
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Zauważyła, że w doktrynie prawa cywilnego wskazuje się, iż wyżej wymieniony katalog elementów przedsiębiorstwa ma charakter otwarty, tzn. również inne, niewymienione w art. 551 K.c. elementy mogą wchodzić w skład przedsiębiorstwa. Z drugiej strony, nie wszystkie składniki materialne i niematerialne przedsiębiorstwa wymienione w tym przepisie są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. O tym, jakie składniki muszą być przedmiotem transakcji, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne w danej sprawie.

Podkreśliła Pani, że przedsiębiorstwo będące przedmiotem aportu służy do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j. t. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.), a w skład aportu wchodzić będą wszystkie składniki prowadzonej działalności gospodarczej. Po otrzymaniu zespołu składników stanowiących przedsiębiorstwo, sp. z o.o. posiadać będzie pełną zdolność do niezależnego działania, jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Stwierdziła, że przez pojęcie ?zbycie przedsiębiorstwa? należy rozumieć także wniesienie aportu. Powyższe rozumienie potwierdzają zarówno doktryna, jak również orzecznictwo sądów administracyjnych i interpretacje wydawane przez organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji z dnia 4 listopada 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, nr IBPP3/443-891/11/AM, stwierdzono, iż ?pojęcie ?transakcji zbycia? należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu ?dostawa towarów? w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego czyli aportu. Dodała Pani, że stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 19 maja 2011 r. o nr ILPP1/443-326/11-2/MP i ILPP1/443-328/11-2/MP oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 grudnia 2010 r. nr IPPP1-443-1080/10-2/BS.

Powołała Pani również wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych: w Krakowie z dnia 30 grudnia 2009 r. o sygn. I SA/Kr 1595/09 oraz w Warszawie z dnia 6 października 2009 r. o sygn. III SA/Wa 368/09.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, że analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy przedmiotowa transakcja stanowi zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa cywilnego, a fakt ten przyjęto jako element zdarzenia przyszłego.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika