Czy elementy majątku trwałego powstałe w wyniku przeprowadzenia obowiązkowej rekultywacji składowiska (...)

Czy elementy majątku trwałego powstałe w wyniku przeprowadzenia obowiązkowej rekultywacji składowiska odpadów spełniają definicję środków trwałych ujętą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z tym podlegają obowiązkowej amortyzacji ?

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie uznania elementów majątku trwałego powstałych w wyniku przeprowadzenia obowiązkowej rekultywacji składowiska odpadów za środki trwałe podlegające amortyzacji w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 25.01.2006 r. Spółka wystąpiła z pytaniem:
Czy elementy majątku trwałego powstałe w wyniku przeprowadzenia obowiązkowej rekultywacji składowiska odpadów, to jest:

  • budowa ogrodzenia (symbol KŚT 291 - obiekty inżynierii lądowej gdzie indziej nie sklasyfikowane),
  • wykonanie dróg dojazdowych (symbol KŚT 220 - ulice i drogi na obszarach miejskich i zamiejskich),
  • budowa studni odgazowywania odpadów (symbol KŚT 200 - wyciągi szybowe),
  • wykonanie ziemnego zbiornika retencyjnego (symbol KŚT 225 - zbiorniki retencyjne),
  • wykonanie rowu opaskowego (symbol KŚT 226 - otwarte rowy melioracyjne),
  • wykonanie zbiornika wód opadowych (symbol KŚT 226 - budowle odwadniające),
  • wykonanie drenażu odcieków symbol KŚT 226 - budowle odwadniające)

spełniają definicję środków trwałych ujętą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy w związku z tym podlegają obowiązkowej amortyzacji ?

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka w zakresie swej działalności prowadziła między innymi eksploatację składowiska odpadów, które stanowi majątek dzierżawiony przez Spółkę od Urzędu Miasta. Po latach eksploatacji składowisko odpadów zostało zapełnione. Za zgodą Wojewody składowisko odpadów zostało zamknięte, pod warunkiem: sprawowania przez Spółkę nadzoru nad pracami rekultywacyjnymi, sprawowania nadzoru w zakresie monitoringu instalacji przez okres 30 lat po jej zamknięciu oraz przeprowadzenia rekultywacji składowiska wg określonego harmonogramu. Spółka zrealizowała roboty określone pozwoleniem na wykonanie robót budowlanych obejmujących rekultywację składowiska piasku i skratek. Składowisko odpadów zostało zamknięte z dniem 31.12.2003 r., a następnie poddane zabiegom rekultywacyjnym, które zakończono 01.12.2005 r. W wyniku przeprowadzonych robót budowlanych uzyskano pojedyncze elementy majątku trwałego, które na podstawie Klasyfikacji Środków Trwałych można określić symbolami: budowa ogrodzenia (symbol KŚT 291 - obiekty inżynierii lądowej), wykonanie dróg dojazdowych (symbol KŚT 220 - ulice i drogi na obszarach miejskich i zamiejskich), budowa studni odgazowywania odpadów (symbol KŚT 200 -wyciągi szybowe), wykonanie ziemnego zbiornika retencyjnego (symbol KŚT 225- zbiorniki retencyjne), wykonanie rowu opaskowego (symbol KŚT 226 - otwarte rowy melioracyjne), wykonanie zbiornika wód opadowych (symbol KŚT 226- budowle odwadniające), wykonanie drenażu odcieków (symbol KŚT226- budowle odwadniające).
Wg stanowiska Spółki nakłady na elementy majątku trwałego powstałe w wyniku przeprowadzenia obowiązkowej rekultywacji składowiska odpadów stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.

1, a przychody z tego tytułu zostały uzyskane przed poniesieniem tych wydatków. Spółka uwzględniła w cenie za oczyszczanie ścieków koszty rekultywacji, monitorowania i nadzorowania składowiska odpadów zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628). Przychody związane z tymi nakładami zostały ujęte w zeznaniach rocznych w latach poniesienia tych nakładów tak, że więcej przychodów z tego tytułu Spółka już nie osiągnie. Podatek dochodowy od przychodów został już zapłacony w poszczególnych minionych latach, jednakże bez uwzględnienia kosztów jeszcze wtedy nie poniesionych na rekultywację, monitorowanie i nadzorowanie składowiska.Elementy wymienione we wniosku nie spełniają ponadto wg Spółki kryterium ponad rocznego użytkowania przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Na podstawie art. 16a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy za środki trwałe podlegające amortyzacji uznaje się stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
3. inne przedmioty
o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu.
Odpisy amortyzacyjne dokonywane są - zgodnie z art. 16f ust. 1 ww. ustawy od wartości początkowej środków trwałych.Stosownie do treści art. 16 g ust. 1 pkt 2 ww. ustawy za wartość początkową środków trwałych uważa się m.in.: w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia.

Na postawie opisanego stanu faktycznego w ocenie tut. organu podatkowego w wyniku przeprowadzonych przez Spółkę prac rekultywacyjnych powstały środki trwałe w rozumieniu ww. definicji. Zostało spełnione kryterium przewidywanego okresu ekonomicznej użyteczności dłuższego niż rok, a także środki te przeznaczone są na potrzeby jednostki. Wytworzenie wymienionych we wniosku środków trwałych nastąpiło w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę w zakresie oczyszczania ścieków i gospodarowania odpadami. Po okresie rekultywacji składowiska odpadów przez 30 lat Spółka zajmować się będzie jego monitorowaniem i nadzorowaniem. Zatem kosztami uzyskania przychodów będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych objętych zapytaniem podatnika, dokonywane wg zasad określonych w art. 16a -16m ustawy od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom na ich wytworzenie we własnym zakresie. Uznając za nieprawidłowe stanowisko Spółki zaprezentowane we wniosku Spółki, tutejszy organ podatkowy orzekł jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika