1. Czy dotacja otrzymana z budżetu państwa na dofinansowanie przedsięwzieć w ramach programu SAPARD (...)

1. Czy dotacja otrzymana z budżetu państwa na dofinansowanie przedsięwzieć w ramach programu SAPARD jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. W jaki sposób należy rozliczyć koszty na realizację programu w przypadku otrzymanych dotacji?
3. Jakie są przypadki oraz zasady zwrotu podatku naliczonego podatnikom dokonującym zakupów towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej?

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich SAPARD.
Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są zgodnie z art. 22 ust. 1 cyt. wyżej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych, wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Ustawodawca w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z katalogu kosztów uzyskania przychodów wykluczył wydatki i koszty bezpośrednio finansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48, a zatem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych z dotacji otrzymanych na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich SAPARD.

W zapytaniu podnosi Pan również problem wyboru metody zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów ponoszonych wydatków. Zauważyć należy, że planowane przez Pana przedsięwzięcie mające polegać na pozyskaniu nowej przestrzeni biurowej poprzez adaptację strychu ma charakter inwestycji. Ponieważ przedmiotowy lokal wchodzi w skład wielokondygnacyjnego wolnostojącego budynku mieszkalnego, zlokalizowanego w XXX stanowiącego współwłasność XXX wydatki, które Pan poniesie na jego modernizację stanowić będą nakłady inwestycyjne w obcym środku trwałym.
Na podstawie art. 23 ust. 1 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie (...) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 8 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...) w tym odpisy amortyzacyjne od przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, które na podstawie art. 22a ust. 2 pkt 1 podlegają amortyzacji.
Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku zaliczonych do środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do użytkowania, na podstawie art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku poniesienia w roku podatkowym nakładów na ulepszenie środka trwałego przekraczających kwotę 3.500 zł, wartość początkową tego środka powiększa się o sumę nakładów poniesionych na jego ulepszenie, kosztami uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne od znowelizowanej wartości początkowej środka trwałego.
Nakłady na zakup wyposażenia biurowo-komputerowego, tj. zakup mebli biurowych a także unowocześnienie sprzętu biurowego, podlegać będą zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów. W przypadku przewidywanego okresu użytkowania przekraczającego 1 rok mają zastosowanie cytowane wyżej przepisy w sprawie amortyzacji środków trwałych.
Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003r. Nr 152, poz. 1475), wyposażenie o wartości początkowej przekraczającej 1.500 zł powinno być objęte ewidencją wyposażenia.

Realizowana przez Pana inwestycja obejmować będzie zarówno wydatki refundowane jak również nie refundowane przez SAPARD, pomiędzy którymi istnieje ścisły związek funkcjonalny.

Z Pana zapytania wynika, że wypłata ze środków programu SAPARD nastąpi po zamknięciu przedsięwzięcia i dopiero wtedy wiadomo będzie w jakiej części realizowanainwestycja zostanie zrefundowana (dotacja może wynieść maksymalnie 50% poniesionychwydatków).
Ponieważ w trakcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia mającego bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie Pan ponosił wszelkie wydatki z nim związane, zarówno inwestycyjne jak i nie stanowiące nakładów inwestycyjnych, a wielkość dotacji z programu SAPARD nie jest dokładnie określona, zasadne wydaje się kwalifikowanie wszystkich wydatków nie stanowiących nakładów inwestycyjnych jako kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, natomiast w momencie otrzymania dotacji SAPARD dokonanie korekty kosztów o te wydatki, które zostały zrefundowane.
Wydatki inwestycyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia. Zaliczeniu w ciężar kosztów podlegać będą natomiast odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom na ich nabycie lub wytworzenie (...) nie zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska wyrażonego w zapytaniu, iż każdy z kosztów, który byłby poniesiony w celu uzyskania przychodu, jest kosztem uzyskania przychodu, niezależnie od tego czy dany koszt ma związek z dochodem/przychodem opodatkowanym czy też zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 22 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeliPodatnik ponosi koszty uzyskania przychodów z tego samego źródła przychodów, przy czym częśćdochodów podlega opodatkowaniu, a cześć jest zwolniona od opodatkowania i nie jest możliweustalenie kosztów uzyskania przypadających na przychód opodatkowany i wolny od opodatkowania,koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody podlegające opodatkowaniuw ogólnej kwocie przychodów.

2. W odpowiedzi na zapytanie nr 3, dotyczące zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów pracowników Pana Firmy, korzystającej ze środków bezzwrotnej pomocy od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych oraz przychody zleceniobiorców i osób wykonującychumowy o dzieło, bezpośrednio realizujących program objęty pomocą unijną - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach informuje:

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt.46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

    a. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
    b.

    podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia), która ?pierwsza? otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.
Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarcze) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.

Podatek od towarów i usług.

Przypadki i zasady zwrotu podatku podatnikom dokonującym zakupu towarów i usług, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały uregulowane w rozdziale 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze. zm.).
Zgodnie z § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnikom, którzy dokonują zakupu towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio im przekazane z odrębnego rachunku bankowego, na którym są ulokowane wyłącznie środki z pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Natomiast na podstawie ust. 3 § 15 ww. rozporządzenia, za środki finansowe z pomocy zagranicznej uważa się, m.in. bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

    - umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
    - jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy,

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także pochodzące ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej środki finansowe, które zostały przekazane polskim podmiotom na sfinansowanie programów naukowo-badawczych, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej, oraz środki przekazane w ramach innych programów Unii Europejskiej (ust. 4 § 15 ww. rozporządzenia).

Wyżej wymieniony zwrot można uzyskać składając wniosek do właściwego organu podatkowego po spełnieniu warunków określonych w tymże rozdziale.

Jednakże jako podatnikowi podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 50, poz. 11 ze zm.), przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Odliczenie następuje niezależnie od spełnienia warunków związanych z zaliczeniem poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ do zakupów sfinansowanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie stosuje się przepisów art. 25 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, o czym stanowi § 26 ust. 1 wyżej powołanego rozporządzenia. Zasada ta ma również zastosowanie w przypadkach, w których podatnik dokonał w deklaracji VAT-7 rozliczenia kwot podatku naliczonego od zakupów towarów i usług na ogólnych zasadach, a następnie zakupy te objęte zostały refundacją ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W przypadku rozliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych nie przysługuje prawo do zwrotu podatku w oparciu o przepisy cytowanego rozporządzenia, o czym stanowi jego § 16.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika