Kiedy podatnik powinien zaewidencjonować koszty udokumentowane duplikatem faktury VAT, który został (...)

Kiedy podatnik powinien zaewidencjonować koszty udokumentowane duplikatem faktury VAT, który został wystawiony i zapłacony w miesiącu lipcu 2003 r. a dotyczy oryginału faktury za styczeń 2003 r ?

W świetle art. 22 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Przepis art. 22 ust. 4 stanowi, że koszty uzyskania przychodów z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.Zgodnie z ust. 5 wym. artykułu u podatników prowadzących księgi rachunkowe ( handlowe) koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe, w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.Zasada ta ma zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego (art. 22 ust. 6 ustawy).Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 116, poz. 1222 ze zm.) precyzują, iż podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są m. innymi faktury VAT .Przepisy te nie zabraniają uznawania za koszty, kosztów udokumentowanych fakturami VAT oznaczonymi słowem ?DUPLIKAT'. Dokument ten powinien zawierać nową datę, czyli tę w której faktycznie ją wystawiono.

Porady prawne

Zatem jeżeli oryginał faktury uległ zniszczeniu albo zaginął i ponownie wystawiona została faktura VAT zawierająca wyraz ,, DUPLIKLAT ? wydatek poniesiony został na podstawie tej faktury w miesiącu lipcu, to w tym miesiącu może być również zaksięgowany w podatkowej księdze jako koszt uzyskania przychodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika