1. CZY OTRZYMANĄ DOTACJĘ NALEŻY UZNAĆ JAKO KOSZT PODATKOWY W DACIE OTRZYMANIA POSZCZEGÓLNYCH TRANSZ?2. (...)


1. CZY OTRZYMANĄ DOTACJĘ NALEŻY UZNAĆ JAKO KOSZT PODATKOWY W DACIE OTRZYMANIA POSZCZEGÓLNYCH TRANSZ?
2. CZY KOSZTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ PROJEKTU PONIESIONE W 2007R. DOTYCZĄCE ROZLICZANEJ i TRANSZY DOTACJI NALEŻY ZALICZYĆ DO 2006R.?
3. CZY POZOSTAŁE PONOSZONE KOSZTY W 2007R STAJA SIĘ KOSZTAMI UZYSKANIA PRZYCHODÓW W MIESIĄCU PONIESIENIA , CZY TEŻ POWINNY BYĆ ROZLICZONE DOPIERO W MIESIĄCU OTRZYMANIA KOLEJNYCH TRANSZ DOTACJI?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.03.2007 r L.dz.../2007 udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach ? stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Jednostkę ? jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu działając na podstawie art. 14 a §1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) udziela pisemnej interpretacji na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie ( art. 14 a § 2 ). Pismem z dnia 01.03.2007 r. Jednostka zwróciła się o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Porady prawne

Stan faktyczny: Spółka zawarła umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącą dofinansowania projektu ?Profesjonalna wiedza ekonomiczno-prawna kluczem do osiągnięcia przewagi rynkowej? w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego działanie (SPO RZL/2.3a) oraz budżetu państwa, polegającego na organizacji szkoleń dla przedsiębiorstw. Beneficjentami są przedsiębiorcy, którzy wnoszą opłatę za szkolenia w formie gotówki w wysokości 20 % kosztów szkoleń.Z umowy wynika, że całkowite wydatki Projektu wg kosztorysu nie przekraczają kwoty 446.476,26 PLN, w tym:1. przyznana kwota dofinansowania nieprzekraczająca 377.902,81 PLN, stanowi 84,65 % całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu,2. wkład własny przedsiębiorców (beneficjentów) wynosi 68.573,45 PLN.W miesiącu grudniu 2006 r. wpłynęła na konto jednostki I transza środków na finansowanie Projektu.Koszty zostały poniesione częściowo w m-cu listopadzie 2006 r. i w m-cu styczniu i lutym 2007 r.

Pytanie dotyczy kwestii:1. czy otrzymaną datację należy uznać jako przychód podatkowy w dacie otrzymania poszczególnych transz ? 2. czy koszty związane z realizacja projektu poniesione w 2007 r. dotyczące rozliczanej I transzy dotacji należy zaliczyć do 2006 r.?3. czy pozostałe ponoszone koszty w roku 2007, stają się kosztami uzyskania przychodów w miesiącu poniesienia, czy też powinny być rozliczone dopiero w miesiącu otrzymania kolejnych transz dotacji?

Stanowisko Jednostki:Środki, o których wyżej mowa przekazane w miesiącu grudniu 2006 r. na konto Spółki, stanowią przychód do opodatkowania w grudniu 2006 r. Natomiast koszty poniesione w miesiącu styczniu i lutym 2007 r. w ramach realizowanego projektu, zgodnie z art. 15 ust. 4b ustawy, powinny być rozliczone w miesiącu grudniu 2006 r. do wysokości odpowiadającym im przychodom tj. w wysokości I transzy otrzymanej w grudniu 2006 r. Pozostałe koszty ponoszone w 2007 r. powinny zostać rozliczone w 2007 r. z datą opodatkowania przychodów za miesiące w których kolejne transze wpłyną na konto Spółki.

Stanowisko organu podatkowego: Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stwierdza, iż otrzymana pomoc w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego udzielonego na zasadach refundacji, przeznaczonego na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r., o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. z późn. zm.). Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych. A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Pomoc finansowa z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy m. in. o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym, przy stosowaniu przepisów podatkowych należy wziąć pod uwagę rolę, jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji określonego działania.W tych działaniach Projektodawca ( ostateczny odbiorca ) w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc ?usług?, których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy ( Instytucja Wdrażająca ).

Środki otrzymane przez Projektodawców z tytułu wykonanych świadczeń ( usług ) na rzecz Instytucji Wdrażających stanowią ich przychody stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad.1 W myśl przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jednocześnie w treści art. 12 ust. 3a ww. ustawy obowiązującego 01.01.2007 r. ustawodawca sprecyzował moment wystąpienia przychodu związanego z działalnością gospodarczą uzależniając ten moment od rodzaju czynności prawnej, z której dany przychód wynika.

I tak zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15.02.1992r., za datę uzyskania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d dzień wystawienia faktury ( rachunku ), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:1/ wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub2/ wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub3/ otrzymano zapłatę za wykonane świadczenia ? w pozostałych przypadkach.Stosownie więc do powyższego zapisu całość dotacji jest przychodem Spółki z chwilą jej faktycznego otrzymania ( wpływu środków na rachunek bankowy ).

Ad. 2,3 Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1wyżej cyt. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 . Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, ze podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy pod warunkiem, że mają one bezpośredni lub pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Aby zatem uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów musi on wynikać z prowadzonej działalności służącej osiąganiu przychodów, być dokonany celowo tzn. jego poniesienie winno przyczyniać się do uzyskania lub zwiększenia przychodów podatkowych czy też zachowania źródła uzyskiwania tych przychodów. Każdy wydatek wymaga jednak indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodem i racjonalności działania podatnika. Wydatki ( koszty kwalifikowane pomocy ) sfinansowane ze środków pomocowych przy zastosowaniu wskazanych przepisów zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów.

Moment podatkowego rozliczenia kosztów uzyskania przychodów określony został w art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obowiązującym od 01.01.2007 r.) zgodnie, z którym ? koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzajacych rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c?. Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażającej zostaną zrównoważone wydatkami na sfinansowanie realizowanego projektu.

Ponadto Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że niniejsza interpretacja:- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania,- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie.

Zażalenie zgodnie z przepisami art. 236 § 2, art. 220 i 223 w związku z art. 239 ustawy ? Ordynacja podatkowa wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego.

Zażalenie winno zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika