Dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy gruntu nabytego w drodze darowizny.

Dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy gruntu nabytego w drodze darowizny.

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., oraz na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu Nr PP/443-15/BP/06 z dnia 5 lipca 2006 r., którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy gruntu nabytego w drodze darowizny.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 20 kwietnia 2006 r., Państwo ......... i ............ zwrócili się, w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawcy nie prowadzą działalności gospodarczej oraz nie są podatnikami podatku od towarów i usług. W dniu 10.09.1999 r. otrzymali w formie darowizny od rodziców działkę rolną w miejscowości ........ o powierzchni 1,2766 ha po połowie własności. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego wsi ........... nr .......... z dnia 1.07.1999 r., wnioskodawcy odsprzedali na rzecz Gminy ........... w 2003 r. część ww. działki o powierzchni 0,2224 ha za sumę 22.240 zł z przeznaczeniem na drogę gminną. Pozostałą część działki o powierzchni 1,0542 ha wnioskodawcy postanowili podzielić na działki budowlane. Podziału dokonano zgodnie z ww. planem zagospodarowania na 9 działek budowlanych. Osiem z nich wnioskodawcy postanowili sprzedać w 2006 r. Działki są wyszczególnione w decyzji zawierającej projekt podziału. Jedną działkę o powierzchni 0,1692 ha wnioskodawcy postanowili zatrzymać i przeznaczyć na budowę własnego domu. Ich zdaniem, nie powinni płacić podatku VAT od dostawy działek budowlanych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, postanowieniem z dnia 5 lipca 2006 r. Nr PP/443-15/BP/06/, stwierdził że stanowisko wnioskodawców jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy pierwszej instancji wskazał, iż dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku od towarów i usług, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie organu podatkowego, dostawy ośmiu działek przeznaczonych pod zabudowę będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a wnioskodawcy uzyskają status podatników podatku od towarów i usług. Organ podatkowy zaznaczył przy tym, iż bez znaczenia dla obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działek jest cel, na jaki wnioskodawcy przeznaczą uzyskane z tytułu sprzedaży środki. W przedmiotowym postanowieniu wskazano również, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem neutralnym, nie obciąża bowiem podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami lecz ostatecznych odbiorców (konsumentów). Zatem podatek VAT należny z tytułu dostawy gruntu nie obciąży wnioskodawców, lecz nabywców przedmiotowych działek.

Organ podatkowy wskazał jednocześnie, iż podatnicy dokonujący dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami podatku od towarów i usług nie mogą zatem korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego przepisem art. 113 ww. ustawy. Organ podatkowy wskazał, iż, stosownie do art. 96 ust. 1 (ustawy o podatku od towarów i usług), wnioskodawcy obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, po 1 maja 2004 r., złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług. W treści postanowienia organ podatkowy wskazał, iż czynności sprzedaży gruntów, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należy opodatkować podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 22 %.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, co następuje:

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje wówczas, jeżeli zostaną spełnione przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i podmiotowym, gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest dokonywana przez osobę będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 w/w ustawy, działającego w takim charakterze.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 w/w ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle art. 2 pkt 6 w/w ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 15 ust. 1 w/w ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 w/w ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub innych usługodawców, w tym również podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, jak również działalność osób wykonujących wolne zawody, także wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub dóbr niematerialnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, iż działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Zasady wykładni gramatycznej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej zawartej w cyt. art. 15 ust. 2 w/w ustawy prowadzą do wniosku, że działalnością gospodarczą jest nawet pojedyncza czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy (czyli stały i powtarzalny), przy czym czynność ta winna być wykonana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Nie można bowiem z oderwanego od kontekstu normy prawnej sformułowania 'również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania w sposób częstotliwy' budować samodzielnej definicji działalności gospodarczej. Podmiot, który jest producentem, handlowcem, usługodawcą, pozyskującym zasoby naturalne, rolnikiem lub wykonuje wolny zawód nawet jeżeli wykona tylko jedną czynność mając zamiar jej wykonywania w sposób częstotliwy w świetle art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2 w/w ustawy staje się podatnikiem VAT niezależnie od tego, czy po wykonaniu tej jednej czynności ostatecznie zaprzestanie wykonywania czynności. Okoliczność, iż podmiot wykonuje czynności wymienione w art. 5 ww.ustawy (m.in. odpłatną dostawę towarów) nie jest wystarczającą przesłanką do ich opodatkowania podatkiem od towarów i usług, bowiem musi on działać w charakterze podatnika, a zatem podmiotu wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww.ustawy. Wykorzystywanie majątku prywatnego przez osoby fizyczne stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu cyt. art. 15 ust. 2 zd. 2 w/w ustawy, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych oraz kiedy jego nabycie nastąpiło z zamiarem późniejszej sprzedaży. W przypadku nabycia majątku ? działki rolnej od rodziców w drodze darowizny w roku 1999 r. trudno przypuszczać, aby takie nabycie nastąpiło z zamiarem sprzedaży części działek nabytych.

Osoba dokonująca sprzedaży działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego, tj. majątku osobistego, nie uzyska status podatnika VAT zobowiązanego do zapłaty podatku od tych czynności, gdyż wnioskodawca nie działa w charakterze 'handlowca'. Nie jest bowiem działalnością handlową, a zatem i gospodarczą w rozumieniu cyt. art. 15 ust. 2 sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży. Sprzedaż - nawet kilkakrotna - przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie zorganizowanej oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży nie ma charakteru handlowego podlegającego opodatkowaniu (por. J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2006, Tom I, Wrocław 2006, s. 349-350).

Biorąc to pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, iż sprzedaż działek budowlanych, w przedstawionym stanie faktycznym, nie nosi znamion przedsięwzięcia realizowanego w ramach działalności gospodarczej, bowiem nie wykracza poza zwykłe czynności konieczne dla zbycia składników majątku osobistego.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej stoi na stanowisku, iż jeżeli wnioskodawcy nie dokonali nabycia gruntu w celu jego dalszej odsprzedaży, lecz nabyli go w drodze darowizny jako osoby fizyczne, to sprzedaż działek powstałych na skutek podziału przedmiotowego gruntu, mimo przeznaczona pod zabudowę, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji. Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika