Czy wnioskujący postąpił prawidłowo wystawiając na zakup wiśni o temperaturze nie wyższej niż (...)

Czy wnioskujący postąpił prawidłowo wystawiając na zakup wiśni o temperaturze nie wyższej niż ?18#730;C fakturę VAT RR, w której wykazał zryczałtowany zwrot podatku naliczonego w wysokości 5%?
Czy przysługiwało prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku rolnikowi ryczałtowemu?

Na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku znak- xyz z dnia 03.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w sprawie wystawienia faktury VAT RR na zakup wiśni od rolnika o temperaturze nie wyższej niż -18° C i prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku rolnikowi ryczałtowemu? informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym piśmie jest nieprawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 03.03.2006 r. do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zakupiła od rolnika towar- wiśnię pochodzącą z jego własnej działalności rolniczej. Rolnik dostarczył wiśnię w stanie zgodnym z umową, tj. o temperaturze nie wyższej niż ? 18 #730;C. W tym stanie przetrzymał od zbioru do dnia dostawy do Spółki w chłodni, aby się nie zepsuła.
Rolnik nie prowadzi poza działalnością w formie gospodarstwa rolnego, żadnej innej działalności gospodarczej. Spółka z tytułu tej dostawy wystawiła rolnikowi fakturę VAT RR z 5% stawką zryczałtowanego zwrotu podatku.
Spółka mimo, że dostarczona wiśnia nie jest owocem świeżym i jako taka nie została wymieniona w załączniku Nr 2 do ustawy o VAT, posiłkowała się definicją produktów rolnych z art. 2 pkt 20 zdanie drugie ustawy o VAT, tj. uznała, że produkty te zostały wytworzone przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej.
Spółka spełniając wszystkie warunki określone ustawą- dokona obniżenia kwoty podatku należnego o zwrócony rolnikowi zryczałtowany zwrot podatku naliczonego.

Wnioskujący pyta:
1. czy postąpił prawidłowo wystawiając na zakup wiśni o temperaturze nie wyższej niż ?18#730;C fakturę VAT RR, w której wykazał zryczałtowany zwrot podatku naliczonego w wysokości 5%?
2. czy przysługiwało prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku rolnikowi ryczałtowemu?

Zdaniem Spółki, zakup produktów rolnych wytworzonych przez rolnika w ramach działalności rolniczej powinien być udokumentowany fakturą VAT RR, w której wykazuje się 5% zwrot podatku dla rolnika ryczałtowego. Zwrot ten jest należny rolnikowi ryczałtowemu.
Dla Spółki dokonany zwrot jest podatkiem naliczonym, który może obniżyć kwotę podatku należnego na zasadach przewidzianych w art. 115 i dalszych ustawy o podatku od towarów i usług.
Gdyby postępowanie było nieprawidłowe Spółka prosi o wskazanie prawidłowego trybu postępowania, a także o odpowiedź na pytanie- w jaki sposób powinna zakupić towar od rolnika ryczałtowego zwolnionego z VAT na postawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT? Istotny jest przede wszystkim sposób udokumentowania tego zakupu.

Mając na uwadze przedstawiony w piśmie stan faktyczny zdaniem organu takie stanowisko jest nieprawidłowe.


Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.
Z powyższego przepisu wynika, iż aby produkty rolne zachowały charakter towarów rolniczych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy muszą być przetwarzane w gospodarstwie rolnym i przy użyciu środków zwykle używanych w tym gospodarstwie.
W celu uzyskania temperatury owoców nie wyższej niż ? 18 #730;C potrzebne są specjalistyczne urządzenia chłodnicze.
Z przedstawionego przez Wnioskującego stanu faktycznego wynika, iż rolnik ryczałtowy wiśnię od dnia zbioru do dnia dostawy do Spółki przetrzymał w ?jakiejś chłodni?. Oznacza to, iż rolnik korzystał z usług innego podmiotu w celu schłodzenia wiśni do wymaganej temperatury i przechowania w tej temperaturze w magazynach zapewniających zadane parametry do dnia dostawy do Spółki. W tej sytuacji nie można uznać, że towar (wiśnia mrożona) został wytworzony w gospodarstwie rolnika i przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym.

W myśl art. 115 ust. 1 ww. ustawy rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Zgodnie z dyspozycją art. 116 ust. 6 cyt. ustawy zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem, że:
1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w ust. 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

W świetle powołanych powyżej przepisów w przedstawionym przez Wnioskującego w ww. piśmie stanie faktycznym należy uznać, iż wiśnia mrożona zakupiona od rolnika nie spełnia definicji produktu rolnego. Spółka wystawiając fakturę VAT RR z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku nieprawidłowo udokumentowała nabycie mrożonej wiśni. W związku z powyższym Spółka nie mogła skorzystać z prawa wynikającego z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT i zwiększyć kwotę podatku naliczonego o kwotę wykazanego w przedmiotowej fakturze zryczałtowanego zwrotu podatku.
Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 19 cyt. ustawy przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Natomiast przez działalność rolniczą w myśl pkt 15 cyt. art. 2 rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą , chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro?, fermowa hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.

01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42- 00.11), a także świadczenie usług rolniczych.
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika zgodnie z art. 15 ust. 4 cyt. ustawy uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Jak wynika z treści art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Zgodnie zaś z ust. 3 cyt. art. 96 podmioty wymienione w art. 15 (...) wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako ?podatnika VAT czynnego? lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3- jako ?podatnika VAT zwolnionego? (ust. 4 art. 96).

Z powołanych przepisów wynika, iż rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych nie wytworzonych w jego własnym gospodarstwie rolnym nie spełnia wymogów do uznania go za rolnika ryczałtowego i w konsekwencji nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje sposobu dokumentowania transakcji nabycia- dostawy w sytuacji, gdy dostawcą towaru jest osoba fizyczna prowadząca wyłącznie gospodarstwo rolne korzystająca ze zwolnienia od podatku od towarów i usług a nabywcą jest podatnik podatku VAT. W tym zakresie należy stosować odpowiednie przepisy o rachunkowości.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika