Czy przy zbyciu nieruchomości w drodze przetargu podatek VAT powinien być naliczony od całej ceny (...)

Czy przy zbyciu nieruchomości w drodze przetargu podatek VAT powinien być naliczony od całej ceny uzyskanej w przetargu?.Czy 22% stawka podatku od towarów i uslug powinna być zastosowana do części działki przeznaczonej pod zabudowę, czy też do całości sprzedawanej działki?.Jaką stawkę VAT należy stosować po 1 maja 2004 r. przy sprzedaży stanowiących mienie gminy działek rekreacyjnych z możliwoscią zabudowy letniskowej i działek z możliwością zabudowy zagrodowej?. Czy gmina będąca podatnikiem VAT ma obowiazek wystawiania faktur przy sprzedaży gruntów rolnych, jeżeli nabywcą jest osoba fizyczna?.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 3 października 2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 27 października 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:

Gmina ... zamierza sprzedać działkę, której 30% powierzchni stanowią tereny budowlane, a pozostała część to tereny rolne i leśne.

Procentowy udział przeznaczenia poszczególnych części działki określił rzeczoznawca na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego. Odrębnie określono wartość części działki przeznaczonej pod zabudowę oraz wartości części działki przeznaczonej na cele rolne lub leśne.

Przy zbyciu przetargowym wzrośnie wartość działki będącej przedmiotem zbycia w stosunku do dokonanej przez rzeczoznawcę wyceny.

Zapytanie dotyczy:

Czy podatek VAT winien być wyliczany od ceny uzyskanej w przetargu, czy stawka podatku VAT w wysokości 22% winna być naliczona do części działki przeznaczonej pod zabudowę, czy również do pozostałej części działki, jaką stawkę VA T należy stosować po 1 maja 2004 r. przy sprzedaży działek rekreacyjnych z możliwością zabudowy letniskowej i zagrodowej stanowiących mienie gminy, czy czynność dostawy gruntów rolnych winna być udokumentowana fakturą VAT, gdy nabywcą jest osoba fizyczna?.

Stanowisko wnioskodawcy:

Przy sprzedaży gruntów gminnych przeznaczonych pod zabudowę podlega opodatkowa- niu podatkiem VAT.W przypadku gdy w przetargu wzrośnie wartość dostarczanej nieruchomości w stosunku do sporządzonego operatu szacunkowego a część zbywanej nieruchomości przeznaczona jest pod zabudowę i część pod uprawy rolne to podstawę opodatkowania w przypadku .części działki przeznaczonej pod zabudowę należy podwyższyć o procent wzrostu wartości przetargowej.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług do-stawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jeśli zatem przedmiotem dostawy jest nieruchomość gruntowa, która zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego w części przeznaczona jest pod zabudowę a w części na cele rolne lub leśne i Wasza Jednostka jest w stanie określić te wielkości, zdaniem tut. organu podatkowego do dostawy tej części działki która przeznaczona jest pod zabudowę należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%, a pozostała część przeznaczona na cele rolnicze i leśne będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Mając powyższe na względzie podstawą opodatkowania przedmiotowej czynności będzie cena uzyskana w przetargu.

Przy sprzedaży działek rekreacyjnych z możliwością zabudowy letniskowej i działek z możliwością zabudowy zagrodowej stanowiącej mienie gminy należy kierować się zapisem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT. O tym czy dana sprzedaż będzie opodatkowana podatkiem VAT decyduje przeznaczenie przedmiotu dostawy.

Przepis cytowanego art. 43 ustawy zwalnia z opodatkowania wyłącznie dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Ponadto informuje się, że w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów, a zatem w przypadku dostawy działki zabudowanej należy stosować stawki podatku VAT właściwe dla sprzedawanych budynków lub budowli.

Jeśli chodzi o udokumentowanie wymienionych czynności wyjaśnia się, że zgodnie z art. 106 ustawy VAT, podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 4 art. 106 mówi, że podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów j ej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podmiotu-podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podat nika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe o organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorlicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika